2907
Sök

Bilstereo och 4" högtalare.

14 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Hej, tänkte kolla med er lite mer kunniga folk om bilstereo och högtalare..

Till sommarn ska jag bygga ljud till en segelbåt, planeringen är att använda 4st 4" högtalare, och har nu kollat runt på Internet efter bilstereo.. på dem flesta står det 4x40w, innebär detta att jag kan koppla in 4 högtalare in i stereon utan att använda mig av ett slutsteg? och undrar även fall det finns något lämpligt batteri man kan använda till detta.

MvH
Iclergo

3 187 Inlägg
11 maj 2011
Iclergo skrev:
Hej, tänkte kolla med er lite mer kunniga folk om bilstereo och högtalare..

Till sommarn ska jag bygga ljud till en segelbåt, planeringen är att använda 4st 4" högtalare, och har nu kollat runt på Internet efter bilstereo.. på dem flesta står det 4x40w, innebär detta att jag kan koppla in 4 högtalare in i stereon utan att använda mig av ett slutsteg? och undrar även fall det finns något lämpligt batteri man kan använda till detta.

MvH
Iclergo

japp. inga problem att driva 4 stycken högtalare på en stereo.
batteri så är det vilket 12v batteri som helst.

14 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
okej! tack för hjälpen.

6 851 Inlägg
11 maj 2011
Finns marin batteri som sägs vara lite bättre kvalité en vanliga std batterier. Sedan skulle jag iaf välja högtalare som är mer tänkta för marint bruk. Detta för att högtalare påverkas mycke mera på sjön en vad det gör i en bil. Kostar ofta lite mera. Men håller ofta bättre oxå.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 maj 2011
Jag hade själv köpt ett marin batteri de funkar väldigt bra och är gjorda för att brukas på sjön smile Men det är absolut inget måste du kan använda ett biltema batteri också.

Sen beror det på var i båten du ska bygga systemet , ute i sitt brunnen eller nere i kabinen ?

om du ska bygga ute så köp marin högtalare och försök hitta en skyddad plats att montera de på, jag vet att bla watski har ganska billiga marin högtalare om man inte vill lägga så mycket pengar

21 761 Inlägg
11 maj 2011
Om man aldrig laddar ur batteriet till mer än 50% så funkar det med de flesta batterityper, även startbatterier. När det gäller startbatterier så rekommenderas dock att de inte dras ur ner till 50% många gånger, då tappar de sin kapacitet pga sulfatering.

Det kan förstås vara svårt att hålla reda på hur pass urladdat batteriet egentligen är när det belastas, av den anledningen är det troligen bättre att använda cyklingståliga batterier (typ marin eller djupcyklingsbatterier). Man kan iof säga att startbatterier "aldrig" ska användas till såna där saker, men så länge man håller reda på laddstatus så fungerar det ganska hyfsat.

Flera av dagens batterier har någon form av labyrintsystem i locket, vilket gör att de tål en del lutning utan risk för syraspill. En gissning från min sida är att de flesta batterier bör kunna användas vid en lutning av 45 grader åtminstone, fast om det sitter helt vanliga korkar så kanske de inte klarar detta. smile

14 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
ska bygga ljudet på en 30foots segel båt. tänkte ta och bygga två lådor och sätta dem vid ingången till kabinen ( utanför båten då asså ). Stereon kommer naturligtvis vara innanför segelbåten.

funderar om man ska köpa ett motorcykel batteri ? dem kan man ju ha 90graders vinkel på om jag inte minns fel?

21 761 Inlägg
11 maj 2011
Det beror på vilken batterityp det gäller, Gel och AGM tål 90 graders lutning iaf. Batterier till motorcykel har ju inte så stor kapacitet, kommer inte att räcka så länge. smile

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 maj 2011
jag skulle som sagt satsa på ett marin batteri ... tudor har någon modell som har funkat väldigt bra för mig ! Har användt det i väldigt måga båtar, även till en båt med el motor och det funkar utmärkt

14 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Har inte så stor budget, och antar att marinbatteri kostar en del mer än ett biltema-batteri t.ex.

21 761 Inlägg
11 maj 2011
Hur mycket vill du lägga på ett batteri ungefär?

14 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
runt 500kr, så billigt som möjligt.

21 761 Inlägg
11 maj 2011
Ja, då lutar det väl åt Biltema förstås. Tex nr 802455 (45 Ah med flat pol) kostar 499 spänn, ett startbatteri. smile

14 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
Skulle deta funka bra asså? wink

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
12 maj 2011
tror nog det kommer funka dugligt ... En vanlig huvudenhet i sig drar inte jätte mycket ström

21 761 Inlägg
12 maj 2011
Är man noggrann med att inte låta batteriet bli mer än 50% urladdat så kommer det att funka, frågan är hur många som har eller ids ha sån koll. smile

14 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Okaaj, tack för hjälpen grabbar!

Sök