2785
Sök

Tomgång..eller vad?

36 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
När jag växlar ner till 3:an så dör bilen plötsligt, får alltid vara beredd o starta med kopplingen(ni förstår säkert hur jag menar)..otäckt, för det blir liksom väldigt trööööögt o styra. När jag fick bilen så var tomgången väldigt hög, bad en kompis skruva ner den...det blev bra, men istället som sagt stannar den...vad är problemet?hmm

Det är synd om människorna/Strindberg

Forummoderator
26 349 Inlägg
30 april 2011
Vad har du för bil?
Vad har du för modifieringar?
Vad har du felsökt själv?
Hur länge har du haft problemet?

Kom igen..ge oss nåt mer än det du just skrev..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

36 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Modifieringar...ha ha, jag vet bara att jag har en Mazda 323f -92-...och är kvinna som inte är så insatt i motorer...

Forummoderator
26 349 Inlägg
30 april 2011
Hexi skrev:
Modifieringar...ha ha, jag vet bara att jag har en Mazda 323f -92-...och är kvinna som inte är så insatt i motorer...

Att vara kvinna är inte en universalbortförklaring såsom många verkar tro..

Hur är soppaförbrukningen?
Något annat symptom förutom att den dör när du bromsar in?

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 april 2011
BARA när du växlar till 3:an aldrig annars????

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

36 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Du har så rätt så ang det där att vara kvinnna. 08 tar den.....kan inte komma på ngt på rak arm som jag tror kan ha med detta att göra.... Visst finns det andra "symtom" som jag skummar på...

36 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
Nästan enbart 3:an..4:an ngn gång oxå ...

Forummoderator
26 349 Inlägg
30 april 2011
Hur blir det om du kör normalt och håller in kopplingen en stund utan att göra nåt annat?
Dör den då också?

36 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Hur blir det om du kör normalt och håller in kopplingen en stund utan att göra nåt annat?
Dör den då också?

Ibland och ibland inte....möjligtvis när den är lite varm och har gått lite fort ett tag.

36 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
Hexi skrev:
AirOne skrev:
Dör den då också?

Ibland och ibland inte....möjligtvis när den är lite varm och har gått lite fort ett tag.

Ett tag sen jag var här..men problemet kvarstår.

342 Inlägg
14 maj 2011
Vet att Mazdan har haft problem med insugspackning som spricker vilket resulterar i att tomgången kan bli svajig och motorn kan tjuvstanna när man står på tomgång.

Har du en tomgångsventil på bilen kan ju även problemet ligga där. Ett vanligt symtom på igenkleggad tomgångsventil är att motorn tjuvstannar när du kopplar ur och t.ex. svänger samtidigt. Ventilen hinner då inte reagera p.g.a smuts och hinner inte kompensera för rattutslaget som belastar servopumpen.
Kan även vara så att AC-kompressorn råkar slå till precis när du kopplar ur. Då hinner ventilen inte kompensera med mer bränsle och motorn stannar.

Nu vet jag inte om du har någon tomgångsventil på den bilen. Men det kan ju vara värt att kolla upp!

Ett tips: spraya "startgas på burk" runt insuget/insugspackningen. Hör du skillnad på varvtalet under tiden du sprayar vet du att den drar in tjuvluft där.
Var försiktig så du inte sprayar på grenrör eller avgassystem då startgas är mycket lättantändligt.

36 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
olof102 skrev:
Vet att Mazdan har haft problem med insugspackning som spricker vilket resulterar i att tomgången kan bli svajig och motorn kan tjuvstanna när man står på tomgång.

Har du en tomgångsventil på bilen kan ju även problemet ligga där. Ett vanligt symtom på igenkleggad tomgångsventil är att motorn tjuvstannar när du kopplar ur och t.ex. svänger samtidigt. Ventilen hinner då inte reagera p.g.a smuts och hinner inte kompensera för rattutslaget som belastar servopumpen.
Kan även vara så att AC-kompressorn råkar slå till precis när du kopplar ur. Då hinner ventilen inte kompensera med mer bränsle och motorn stannar.

Nu vet jag inte om du har någon tomgångsventil på den bilen. Men det kan ju vara värt att kolla upp!

Ett tips: spraya "startgas på burk" runt insuget/insugspackningen. Hör du skillnad på varvtalet under tiden du sprayar vet du att den drar in tjuvluft där.
Var försiktig så du inte sprayar på grenrör eller avgassystem då startgas är mycket lättantändligt.

Det där med tomgångsventilen lät som problemet... koppla ur o svänga samtidigt, det är då den stannar ja.....jag får kolla upp hur det står till med den saken. TACK för tipset.

1 517 Inlägg
15 maj 2011
Som ovan skrev så kan det mycket myligt vara insugetröret som har sprucket och tar in luft. vill du har mer hjälp Om spec om Mazda så kan du gå in på Mazdaklubben.com furumet där finns fler som kan hjälpa dig.

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

Sök