Hej!
Ja som sagt, har märkt ett skramlande ljud på min Volvo B20 som kommer och går beroende på varvtal, hurvida motorn är varm eller ej verkar också ha inverkan. Kolvskrammel finns, men detta ljudet känns inte som det hänger med som kolvskrammel borde göra, och efter lite letande kom tanken att det kanske är extraktorgrenrörets rör(4-1 rör) som slår emot varann vid vissa motorvibrationer och skapar ett skramlande ljud, kan nästan jämföras med om man har en lös värmeplåt under bilen.
Har någon råkat ut för detta, eller låter det rimligt? Ljudet förstärks under bilen, vilket får mig att tro det isåfall ekar vidare i avgasröret. Bör också tilläggas att 0,05mm bladmått inte gick att få in mellan rören när det var varmt. Ljudet blev även mycket högre efter ett byte från dubbla Weber till dubbla SU, vilket också får en att undra.
Röret i fråga, tanken är att det slår emot varann där rören går ihop och sedan blir ett..
Tack för svar!!
Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla
HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...