3320
Sök

Köpråd: Rymlig bil till kille i rullstol

Muttley
18 maj 2011
Niklas1987 skrev:
tkd_rille skrev:
Niklas1987 skrev:
Volvo V50 och Ford Focus suger ju med lastutrymmet, går ju knappt få in ett mjölkpaket i dem bilarna tongue

Toyota har ju nån kombi som är lite större, Mazda likaså.

Duger fullgott att få in rullstolar utan att fälla ihop dem.

Men han vill väl ha plats för mer än en rullstol kanske? Det är ju bara vad jag tycker men V50 är en värdelös bil att last i wink

Men som det sagts innan så är väl Subaru ett jättebra alternativ smile

Men sen samtidigt så tar ju rullstolen mindre plats än en sportbag. Om de är en sådan här han menar http://www.spinalistips.se/tips-forflyt … -985.html?

Så han lär nog få gott om plats över i v50 om han kommer att ha en rullstol i bagaget.

Men bästa tipset till ts är igentligen att du själv ska åka och titta ut intressanta bilar och prova att ta dig in och ut och hur du gör med rullstolen. Så får du ju lite uppfattning om vad du tycker är praktiskt för din egna del. Visst är suv lite häftigt men de tar en del på dig om du ska hoppa och ner varje gång du går in och ut ur bilen ?

Evildan
18 maj 2011
Rquired skrev:
530i och Impreza i all ära men jag tror inte dessa är särskilt billiga i försäkring, sedan hade jag personligen satsat på en bekräftat driftsäker bil; Peugeot 407 är ett utmärkt exempel på motsatsen...

Tänkte själv praktisk, halvhög sittposition (Han kommer upp, och ser väl i trafiken), och en bil som är billig i drift. Är inte denna nästan tråkigt vettig?
http://www.blocket.se/skaraborg/Toyota_ … 20&w=3

Tror den typen av bil är lagom smidig och praktisk för TS, vill han inte ha en Toyota finns det modeller med mer motor, körglädje och charm än en Verso. smile

Har jobbat med en Corolla Verso som TAXI, är riktigt rymlig, rätt luftig fram så du kommer nog inte ha några svårigheter att lyfta förbi stolen framför dig, går med lätthet in en klantig transportrulle och ett gäng matkassar i bagaget en liten tex panther går in ståendes utan att montera av hjulen.
Aldrig ngt krångel med den på 35000mil! med 180hk dieseln och manuell, tror att den kommer rulla lika långt med 1.8 och den skittrevliga automatlådan.

757 Inlägg
18 maj 2011
kanske en v70? har snackat med en kille som har samma anpassning i sin, den ser väldigt lätt att ta sig in uch ut ur.

sen har jag åkt vart assistent åt en 2 personer som hade lite större anpassningar med perobil samt fastlåsning av dom i en folkabuss samt en dodge voyager.
är väldigt fränt att se vad dom kan göra med anpasningar tycker jag.

519 Inlägg
18 maj 2011
Roller89 skrev:
Tjena!

Har hört att Garaget ska vara ett bra forum med kunnit folk så jag testar och skriva ett inlägg här.

Jag är 22 bast och sitter i rullstol. Nu till sommaren avslutar jag min utbildning och tänkte skaffa en rymlig bil där jag lätt kan slänga in min rullstol i bakluckan. Eftersom jag har ett funktionshinder så får jag bilstöd från försäkringskassan för att kunna köpa en Kombi 100k, sen kan jag lägga max 30k själv.

Krav är att den måste vara automat (kommer köra med handreglage), Stort bageutrymme och helst ha gått under 10. Jag får bara bilstöd vart 9:e år så den måste hålla i minst 9 år.

Det som oroar mig är försäkringen. När man beviljats bilstöd måste man skriva bilen på sig själv och kommer troligtvis ha rätt låg lön en tid framöver.
Jag har kollat på modeller som Volvo V50 och Ford Fokus. Ungefär i den storleken vill jag att bilen ska vara.
Finns det några andra bra alternativ? någon japansk mellankombi som är prisvärd, bensinsnål och låg försäkring?

Tack på förhand, det här är ett nybörjarinlägg så döm mig inte! :smile

Mvh

Virre

Tänker på bidraget du får, är det så att de pengarna ska räcka till den ombyggnation som krävs utav bilen också?
Senast redigerat av Larschan (18 maj 2011)

Sök