3255
Sök

Hjälp med festivalstereo!

44 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du har alltså bara använt kanal 1+2 på steget, men det sitter två basar och två diskanter inkopplade på dessa kanaler. Förklara hur dessa högtalare är inkopplade, jag tror nämligen inte att du kan göra någonting åt diskanterna som de är kopplade just nu. Jag gissar att diskanterna skulle behöva kopplas på kanal 3+4, då kan du reglera stegets förstärkning till dem så att de inte spelar så högt. smile

Förresten, är det riktiga diskanter du menar eller är det "dörrhögtalare"?

Riktiga diskanter! Jag löste allting, kopplade kanal 3 o 4 så kunde man reglera allting smile Festivalstereon är nästan klar nu, ska bara målas, basutrymmet ska kläs med filt och lite sånt.

Högtalarna är kopplade såhär:
Bas+Bas->Basfilter->slutsteg. Kör båda basarna på samma kanal, funkar perfekt!
Diskant->Slutsteg.

Sket i den ena diskanten, det lät hur bra som helst med endast en! Drar det mindre ström också smile

Sen har jag en voltmeter kopplad till batteriet, och en killswitch så att man kan stänga av allting utan att dra av kablarna från batteriet smile

2 024 Inlägg
15 maj 2011
McNoodle skrev:
Sket i den ena diskanten, det lät hur bra som helst med endast en! Drar det mindre ström också smile

Koppla in bägge.....diskanterna drar istort sett ingen ström, jag menar hur kul är det att höra bara på ena kanalen? I vissa låtar så kan ju massor av musiken försvinna.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

44 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
http://i51.tinypic.com/2dsre6x.jpg

Såhär blev det! Nu ska bara luckan på toppen fästas ordentligt, och lite stenciler ska sprayas på den smile

Tack för all hjälp!!
Senast redigerat av McNoodle (18 maj 2011)

32 Inlägg
18 maj 2011
Fint ju! Får man fråga varför ni gjorde den så gigantisk?

44 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Gotesjo skrev:
Fint ju! Får man fråga varför ni gjorde den så gigantisk?

Ungefär 65hög, och 50x70 bred. Ser nog större ut än vad den är! Den är såpass stor för att basarna skulle få rätt volym och för att batteriet ska få plats i lådan uppe på toppen smile

Är det någon som vet hur jag får bort 'basskrammel' från slutsteget förresten? Nu helt plötsligt så rasslar plåten i den när basen slår, inte gjort det förut.

Finns det någon sorts distanser man kan sätta under skruvarna som man sätter fast steget med?

2 914 Inlägg
19 maj 2011
kontrollerat så inga skruvar rallat upp??

isf så går det ju lösa med biltemas "skruvlåsning" http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ov … uvlasning/

kommer nog rocka på riktigt gött wink

44 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
kalle_kalle skrev:

isf så går det ju lösa med biltemas "skruvlåsning" http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ov … uvlasning/

Får göra en grundligare genomgång idag, kom på att det kan vara för att jag ställde den på klinkergolv och spelade nu när kantlisterna i metall är på, då är det ju rätt stumt mot golvet roll

Den spelar något förbannat! Trodde aldrig det skulle bli så bra som det blev smile

2 914 Inlägg
19 maj 2011
McNoodle skrev:
kalle_kalle skrev:

Får göra en grundligare genomgång idag, kom på att det kan vara för att jag ställde den på klinkergolv och spelade nu när kantlisterna i metall är på, då är det ju rätt stumt mot golvet roll

Den spelar något förbannat! Trodde aldrig det skulle bli så bra som det blev smile

låter bra, hoppas du hittar felet wink
man hör ju på det om hur det skrammlar, annars så kan man ju ställa den på en matta och få svaret. svart på vitt tongue

låter bra att det rockar, men som andra sagt, koppla in diskant på den andra kanalen också, annars så försvinner ju en hel del från musiken i vissa låtar. smile

44 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
McNoodle skrev:
kalle_kalle skrev:

man hör ju på det om hur det skrammlar, annars så kan man ju ställa den på en matta och få svaret. svart på vitt tongue

låter bra att det rockar, men som andra sagt, koppla in diskant på den andra kanalen också, annars så försvinner ju en hel del från musiken i vissa låtar. smile

Får se hur jag gör med andra diskanten, får bli i helgen isåfall! Märker ett visst bortfall av vissa toner, men det är inte speciellt mycket.

Vi ska lira mestadels deathcore/brutal deathcore/grindcore och liknande, snabba gitarriff och dubbelpedaler, så det är inte ofta något ljud flyger runt bland kanalerna smile

Funkar även sjuuukt bra för dubstep, stenhårda basar och sänka diskanten lite jmfrt när man spelar deathcore big_smile

44 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
McNoodle skrev:
kalle_kalle skrev:

Haha, hittade vad det var nu. Hade fäst basfiltret med 3 skruvar (fråga mig inte varför lol), så ena hörnet vibrerade mot plyfan. Fick skruva loss ett baselement och sitta och pilla för att få dit skiten, tog mig 45 min.. roll

Sök