Importera rätt – så går det till
Följ våra fyra steg så går ditt importköp i EU i lås utan problem.
STEG 1
Från EU-länderna kan du importera alla typer av personbilar. Enda kravet är att de har varit ”i trafik”. Ingen extra tull eller moms betalas i Sverige. Bara om bilen har gått mindre än 600 mil eller är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige. Köper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalt svensk moms.
STEG 2
Få bilen hemkörd på lastbil eller kör hem bilen själv på utländska exportregistreringsskyltar. Du ska inte stanna i tullen, kör direkt hem.
Väl hemma ansöker du om en ursprungskontoll på Transportstyrelsen (
www.transportstyrelsen.se) och skickar med bilens registreringshandlingar och ett inköpskvitto med din ansökan. Pris 500 kr. Efter några dagar får du ett ärendenummer. Nu ringer du Bilprovningen på 0771-600500 och bokar tid för en registreringsbesiktning. Pris 1220 kronor. Boka samtidigt en kontrollbesiktning, pris 300 kr.
Efter besiktningen kommer nya svenska registreringsskyltar med posten, normalt efter tre dagar.
STEG 3
Äldre bilar kan behöva kompletteras med en sidoblinkers i framskärmen. Det har alltid nyare modeller, från och med mitten av 1990-talet.
STEG 4
Ställ på bilen, försäkra bilen i ett svenskt försäkringsbolag. Efter påställning kommer en räkning på den vanliga vägskatten. Tuta och kör
Är det bara det som gäller? Så om jag ringer en bilfrima i tyskland och anordnar så att de har skyltar, papper och dylikt klara samt att jag betalar. Kan jag bara köra hem bilen och följa anvisningarna ovanför?
mvh Rasmus