2504
Sök

Lagar om Airbag i ratt..

78 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
Någon som vet ifall det finns regler/lagar på att man INTE får byta ratt från en med airbag i till en sportratt?
om inte, vad är bästa sätt att gå tillväga när det gäller själva bytet? lättaste sätt att koppla ifrån airbagen osv.

876 Inlägg
21 maj 2011
Tror inte det finns något om detta dock kan man ju lite enkelt köpa ett ratvav med inbyggt motstånd någon 100 lapp dyrare,alt koppla lampan på oljelampan då lyser den en stund sen slocknar(Vilket man även kan göra om man har fel på abs bromsarna på bes) alt 2 ta bort lapan helt!

Ang byten så koppla i från strömmen vänta en stund sen är det bara köra.
Senast redigerat av Rayya (21 maj 2011)

78 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
okej, farsan säger att man inte får pga nån random säkerhetslag :S

876 Inlägg
21 maj 2011
DiamondRed skrev:
okej, farsan säger att man inte får pga nån random säkerhetslag :S

Tror inte din far är så inkopplad i sammanhanget i så fall för det är tex helt oki att koppla ur vid tex bilbarnstols montering?

hoppas du löser det mvh rayya

2 011 Inlägg
21 maj 2011
Det är bara att byta ratt om du känner för det. Som någon ovan skrev ang att få lampan att slockna.

Besiktningen sade inget om att min lampa lös eftersom det inte fanns någon airbag kvar, men de hade gnällt om det fanns airbag och lampan lös. Förklarade besiktningsmannen.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

78 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
okej, så att det finns inga säkerhetsföreskrifter som säger att man inte får ? och räcker det inte bara med att plocka säkringen? hur känslig är sprängladdnigen? man vill ju inte få en kyss av ratten direkt smile

2 011 Inlägg
21 maj 2011
DiamondRed skrev:
okej, så att det finns inga säkerhetsföreskrifter som säger att man inte får ? och räcker det inte bara med att plocka säkringen? hur känslig är sprängladdnigen? man vill ju inte få en kyss av ratten direkt smile

Koppla loss batteriet, vänta c:a 5 minuter och sedan kan du skruva/lossa den.
Ska inte vara några problem, men tycker själv det är lite obehagligt tills den är av. Är väl bara lite noja man har...

* Voff voff *
10 588 Inlägg
21 maj 2011
Besiktningen bryr sig inte ett dugg om airbaglampan lyser eller ej!

Källa:
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … nt&m=2

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

78 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
awsome:) då vet vi det!  då ska man bara skita i vad farsan säger och byta ändå wink

426 Inlägg
21 maj 2011
Clintan66 skrev:
Det är bara att byta ratt om du känner för det. Som någon ovan skrev ang att få lampan att slockna.

Besiktningen sade inget om att min lampa lös eftersom det inte fanns någon airbag kvar, men de hade gnällt om det fanns airbag och lampan lös. Förklarade besiktningsmannen.

Då har din besiktningsman helfel, står klart och tydligt att på bilprovningens hemsida att de inte kollar airbagsystemet och du kan således inte få någon anmärkning på det smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

34 Inlägg
21 maj 2011
Finns inga lagar eller regler på airbags i bilar, finns bara krav på att alla nybilar ska ha det när de rullar ur fabriken smile

If it feels like you have full controll, then your not driving fast enough!

2 011 Inlägg
21 maj 2011
Johnsen skrev:
Clintan66 skrev:

Då har din besiktningsman helfel, står klart och tydligt att på bilprovningens hemsida att de inte kollar airbagsystemet och du kan således inte få någon anmärkning på det smile

Stämmer säkert. Men där inne är man en Nicke docka som en snäll liten hund...smile.
Bara bilen går genom.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
21 maj 2011
DiamondRed skrev:

Ta ett spännband å lägg runt ratten då? Har för mej att räddningstjänst brukar göra nåt sånt i bilar där airbag inte löst ut för att undvika att själva bli knockade vid en ev. explosion...
Har för övrigt hört nåt om att kraften i en airbag motsvarar Mike Tysons höger x10, så jag skulle nog inte chansa iaf... tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

5 111 Inlägg
21 maj 2011
LitroXx skrev:
Finns inga lagar eller regler på airbags i bilar, finns bara krav på att alla nybilar ska ha det när de rullar ur fabriken smile

Finns inte det heller - det har bara liksom reglerat sig själv att det finns där på nybilarna då en bil utan kudde i de flesta fall troligen vore rätt osäljbar i dagens läge då säkerhet blivit ett försäljningsargument och konkurrenterna mest liknar rullande luftballonger... tongue

I USA finns dock krav på det.

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
21 maj 2011
TobbeE_87 skrev:
DiamondRed skrev:

Ta ett spännband å lägg runt ratten då? Har för mej att räddningstjänst brukar göra nåt sånt i bilar där airbag inte löst ut för att undvika att själva bli knockade vid en ev. explosion...
Har för övrigt hört nåt om att kraften i en airbag motsvarar Mike Tysons höger x10, så jag skulle nog inte chansa iaf... tongue

ähh dom där jävlarna är inte så känsliga som många tror

har lekt och kastat runt sånna där i tid och otid utan att något hänt
härom dagen så koppla vi ur en passagerar airbag med batteriet på inte f-n smälde den =/

iof var jag lite nervös när jag lyfta bort ytterkåpan på min farbrors s60 t5 så man såg tygpåsen..då började jag ogilla läget men den smällde inte fast jag gjort allt man inte ska göra

har man bara normal respekt för den och inte rör kontakterna på baksidan så smäller den inte

och skulle den smälla hade den gjort det även om den suttit kvar i bilen

testade att banka på en orginal 940turbo kudde med grävmaskinen och inget hände =/

Kör fort så hinner inget hända...

426 Inlägg
21 maj 2011
Clintan66 skrev:
Johnsen skrev:
Clintan66 skrev:

Stämmer säkert. Men där inne är man en Nicke docka som en snäll liten hund...smile.
Bara bilen går genom.

Haha wink
Senast redigerat av Johnsen (21 maj 2011)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

Sök