2898
Sök

Fel i motorns elektroniska system s40 t4

Plåtslagarn
194 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
hejsan som rubriken beskriver så har jag en lampa som lyser som står fel i motorns elektroniska system och jag undrar vad det kan vara.

bilen är som sagt en s40 t4-98 som gått 19xxx mil och jag har tyvärr hört att fas 1orna går styrdonet lätt sönder på men jag fattar inte vad styrdonet är för något och isåfall borde inte bilen bara dö då för den verkar funka hur bra som helst fast lampan lyser.

kan man köra bilen eller kan det ta skada på motorn ?

måste ha hjälp mvh victor
Senast redigerat av virrebooi (14 maj 2011)

1 833 Inlägg
14 maj 2011
Läs ut felkoderna och återkom med dem.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Plåtslagarn
194 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Squadron skrev:
Läs ut felkoderna och återkom med dem.

kan man göra det själv eller måste man till verkstad?

och sen kan man köra med bilen eller skulle motorn gå sönder ?
Senast redigerat av virrebooi (15 maj 2011)

Plåtslagarn
194 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Hörde av min svågers mamma att man kunde tanka i bensin och köra lite så släcktes hennes lampa på en toyota och då sade hon att jag skulle prova.smile

Så jag åkte och tankade i lite över en halv tank och så åkte jag och tjejen till willys för och handla och när vi parkerade vid willys så lös lampan fortfarande så tänkte att det inte funkade.sad

Men efter vi hade handlat på willys satte vi oss i bilen och bilen gick igång och då lös inte lampan nå mer och åkte hem och den började inte lysa på vägen hem heller så jag undrar vad kan det ha varit för fel ? ska nog byta soppafilter ifall det är igentäppt men finns det nån annan förklaring ?hmm

mvh victor

1 833 Inlägg
15 maj 2011
Man måste ha en felkodsläsare för att läsa ut felkoder, antingen har man en, eller så ber man en firma om hjälp. Brukar kosta ett par hundringar.

Plåtslagarn
194 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Squadron skrev:
Man måste ha en felkodsläsare för att läsa ut felkoder, antingen har man en, eller så ber man en firma om hjälp. Brukar kosta ett par hundringar.

åkte med bilen idag och bilen gick varm och han blöddrar bara på låga varv och massa skit så fattar inte vad det är för fel på bilen så jag får lämna in den på verkstad istället för byte av kamrem också hmm

1 833 Inlägg
15 maj 2011
Be dem läsa ut felkoderna då. Och förklara ditt problem för dem.

Plåtslagarn
194 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
Squadron skrev:
Be dem läsa ut felkoderna då. Och förklara ditt problem för dem.

dom ringde idag från verkstaden och sa att lambdasonden var slut därför den går dåligt och stinker bensin så jag skulle byta lambdasonden så säger dom att den ska funka bra igen och förut så trodde jag att den kokade men det var bara tempgivaren som visade fel så det blir byta på dom grejerna och så får vi se sen hur bilen beter sig hädanefter smile

1 833 Inlägg
20 maj 2011
Härligt smile

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
20 maj 2011
Skönt det verkar ordna sig big_smile
...det första jag tänkte när jag läste var att det måste vara lambdasonden wink

Hoppas det blir ordning på det hela nu!!

.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

Plåtslagarn
194 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
premonitioner skrev:
Skönt det verkar ordna sig big_smile
...det första jag tänkte när jag läste var att det måste vara lambdasonden wink

Hoppas det blir ordning på det hela nu!!

.

a som sagt vi får se ska byta delarna själv och så får man väll ta bilen till morsan och så får man se om man blir ståendes på vägen eller kommer hem till henne smile tack för hjälpen iallafall

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
20 maj 2011
Det är nog inga problem att köra bilen om det är lambdasonderna som krånglar... dock så är det ju inte bra i längden då bensinblandningen blir fel om de inte får rätt värden.

Kör inga långresor bara så är det nog ingen fara!

.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

Plåtslagarn
194 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
premonitioner skrev:
Det är nog inga problem att köra bilen om det är lambdasonderna som krånglar... dock så är det ju inte bra i längden då bensinblandningen blir fel om de inte får rätt värden.

Kör inga långresor bara så är det nog ingen fara!

.

okej ska köra från linköping från tjejen hem till pappa i valdemarsvik på ungefär 10 mil men hoppas att det inte ska göra något för måste få hem bilen på något sätt men tror att det ska gå bra smile

Sök