2496
Sök

Alternativ hastighetsmätare, SAAB 9000 MY96

Subarist
131 Inlägg
3 januari 2007
Trådstartare
#1
En kollega har en SAAB 9000 med trasig hastighetsmätare. Problemet är att den ska besiktigas snaras och bilprovningen har väl synpunkter på icke fungerande hastighetsmätare?
Enligt verkstaden troligen är ett kugg i växellådan som behöver bytas. Då detta inte skulle bli billigt, med arbetskostnaden inräknad, så han är på jakt efter alternativ.
Så, kan man bygga en egen hastighetsmätare på något sätt?
-GPS funkar ju så länge man inte är i ett garage eller i en tunnel.
Men finns det fler alternativ?
Senast redigerat av ScoobyBear (3 januari 2007)


32 Inlägg
8 januari 2007
#2
Jag TROR faktiskt att bilprovningen måste acceptera en cykeldator! Reglerna för hastighetsmätare är ganska enkla: Tydliga siffror som visar hastigheten i km/h, noggranheten skall falla inom -0% till +20%. Jag tror det var hos SFRO jag nyligen läste att bilprovningen accepterar cykeldator på MC och det borde gälla även för bil. Självklart måste
man ordna en bländfri belysning och cykeldatorns display får inte sitta så att solljus kan göra den oläsbar. Det som kan fälla cykeldatorn är att de flesta typer stoppar vid 99km/h
vilket innebär att om man kör t.ex. 150km/h och mätaren fortfarande visar "99" så är ju
plötsligt felvisningen -50%. Sunt bonnförnuft gäller troligen inte här... Jag har själv en ca 15 år gammal cykeldator som funkar upp till 199km/h så den borde kunna godkännas.

Sedan är det förstås möjligt att en trött och godtrogen besiktningsman tror på muntliga påståenden att just den monterade cykeldatorn har display upp till 199... Finns utrymme
till vänster om tiotalssiffran kan lögnen fungera...

Sedan gäller det förstås att fästa den lilla magneten mot fälg eller bromsskiva på ett
vettigt sätt så den inte lossnar eller vrider sig och det samma gäller magnetsensorn.
Gissar att man också bör tejpa över den ordinarie mätaren och helst fästa cykeldatorn
framför så att inte en "standardidiot" råkar läsa av fel instrument och tror att bilen står stilla
när det går i 70 knyck...

Jag kan alltså inte garantera att bilprovningen accepterar denna lösning men det är ju enkelt att ringa deras tekniska avdelning. För motivationens skull kan man ju framställa
problemet som att man håller på med ett "spejsat" hembygge och inte en ful-reparation.
-Hitta på en lagom spännande och fullt rimlig story innan du ringer!

Som sagt är nog enda problemet med cykeldatorn att de flesta bara kan visa upp till 99 knyck.  Lycka/lacka till!

5 710 Inlägg
8 januari 2007
#3

MVH Jonas
..............


Sök