4030
Sök

Volvo duett karossbyte.

138 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
Hej, det är såhär att jag har en duett, dock kass kaross.. hmm kan jag göra så att jag tar karossen från min mazda 323 och slänga på? och om jag vill ha framhjulsdriften kvar, kan ja då ta mazdans framhjulsdrft och slänga på + framvagn? vad tycker farbror besiktning om detta. mvh Alexander cool (Vill även tilläga att jag köper gärna ett styrsystem till duett och en högerdörr om någon har:rolleyes:)

Självmord är det enda alternativet.

oo=00=oo
374 Inlägg
23 maj 2011
Naturligtvis kan du göra det. 
Men tänk på detta: Om du ens ställer frågan på om det går, så är det ett tecken på att du inte bör ge dig på en sådan utmaning. Anledningen till att man inte bör göra en sådan ombyggnation är att:
1. Det kostar mer än det smakar
2. En självbärande kaross med tillhörande drivlina och hjulupphängning är inte bara att slänga på en ram och vips så har du en bil.
3. Du måste med största sannolikhet göra en SFRO-besiktning. Denna kräver att bygget är noggrant utfört, modifierade delar ska hålla lika hög kvalitet som fabrikstillverkade delar samt hålla för påfrestningar som de utsätts för.
4. Vad kommer du få ut av att ha en mazdakaross på ett 50 år gammalt chassi? Vad är du ute efter?

Freude am fahren!

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
23 maj 2011
hahahahahah varför, varför

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

138 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
M7an skrev:
Naturligtvis kan du göra det. 
Men tänk på detta: Om du ens ställer frågan på om det går, så är det ett tecken på att du inte bör ge dig på en sådan utmaning. Anledningen till att man inte bör göra en sådan ombyggnation är att:
1. Det kostar mer än det smakar
2. En självbärande kaross med tillhörande drivlina och hjulupphängning är inte bara att slänga på en ram och vips så har du en bil.
3. Du måste med största sannolikhet göra en SFRO-besiktning. Denna kräver att bygget är noggrant utfört, modifierade delar ska hålla lika hög kvalitet som fabrikstillverkade delar samt hålla för påfrestningar som de utsätts för.
4. Vad kommer du få ut av att ha en mazdakaross på ett 50 år gammalt chassi? Vad är du ute efter?

Bra att veta! neutral  det fattas rätt mycket delar till karossen, det är praktiskt taget bara en plåtlåda! men om någon ha styrsystem och en högerdörr så sätter jag gärna igång med arbetet! roll

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 maj 2011
Varför korsbefrukta en laståsna och en skolåda? Duetter är ju balla men chassit är ju inte direkt kul, att sedan kombinera det med en mazda är väl bara tokigt?? Att peta ner en ballare motor i en duett kan jag förstå, att att byta till en bättre framvagn kan jag också förstå.
Men Mazda 323 är ju en flakmoped typ....

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

138 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Varför korsbefrukta en laståsna och en skolåda? Duetter är ju balla men chassit är ju inte direkt kul, att sedan kombinera det med en mazda är väl bara tokigt?? Att peta ner en ballare motor i en duett kan jag förstå, att att byta till en bättre framvagn kan jag också förstå.

tokigt och tokigt det ä det enda alternativet jag har kvar efftersom jag inte kan hitta några jevla delar neutral

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 maj 2011
hyperspace skrev:
RD_87 skrev:

tokigt och tokigt det ä det enda alternativet jag har kvar efftersom jag inte kan hitta några jevla delar neutral

Låt gå för att duettdelar inte växer på träd men att korsa med en 323 lär knappast var det bästa alternativet, jag lovar att det är förbannat mycket lättare att ta en framvagn med en liknande konstruktion tex Volvo 140.
Jag kan helt enkelt inte se några fördelar med din idé, varför smälla på en sådan kaross?
Lättare att slakta en upprutten 140 på chassidelar & jaga karossdelar eller bygga pickis.
Senast redigerat av RD_87 (23 maj 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

138 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
hyperspace skrev:
RD_87 skrev:

Låt gå för att duettdelar inte växer på träd men att korsa med en 323 lär knappast var det bästa alternativet, jag lovar att det är förbannat mycket lättare att ta en framvagn med en liknande konstruktion tex Volvo 140.
Jag kan helt enkelt inte se några fördelar med din idé, varför smälla på en sådan kaross?
Lättare att slakta en upprutten 140 på chassidelar & jaga karossdelar eller bygga pickis.

somsagt karossen är bara skit och jag ahr ej pengar, får improvisera meddethär tills vidare tongue

Sök