2458
Sök

HJÄLP!! Vilken bil ska vi köpa??

8 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#21
nån mer som har en åsikt om opel astra kombi?

Hittade denna nyss:
http://www.blocket.se/gavleborg/Opel_As … =5&w=1

Forummoderator
17 984 Inlägg
26 maj 2011
#22
Gurkaegott skrev:
nån mer som har en åsikt om opel astra kombi?

Hittade denna nyss:
http://www.blocket.se/gavleborg/Opel_As … =5&w=1

Pålitliga bilar men en liten varningsflagg för att toppen kan gå. Sett flera exempel på det och även själv råkat ut för det. Se mina gamla bilar.

Hade nog slagit till på en japanare. Innan du åker och tittar på en bil så går du in här och tar regnummer av ägaren: https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Då ser du hur länge han haft bilen (om inte nytt regbevis del 2 är utfärdat efteråt och om den är bes och hur det är med skatt, miltal vid bes osv.

DÅ du får förslag hela tiden skriver jag istället vad du INTE ska titta på:

BMW
Saab 900
Saab 9-5
Volvo V40
Alla franska bilar!
Min Xantia är förvisso en bra billig bil men man bör kunna greja lite.
Renault Megane/Laguna. Elfelens moderskepp.
GTi-bilar. Oftast hårt körda. Samma gäller BMW.
Mitsubishi med 1.8 GDi motorn. Skräp.


Men:
Kör du en del kan en liten diesel vara bra. Exempelvis Golf. Dessa krånglar mycket lite och äldre dieslar saknar helt tändsystem och går alltid perfekt i maskin. Nackdel är skatten och de kan vara luriga att starta vintertid om glödstiften felar eller maskinen helt enkelt är sliten. Några raketer är de inte men går mycket billigt!

Jag har själv funderat på en Ford Galaxy som ersättare för Xantian snart. Vet inte hur dessa är dock. Jag kan om jag måste meka själv. Vet att den går billigt. Lånat en.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#23
Dieselsmurfen: Bra råd där! Känns ju som att japanare är grejen.

Om du läste tråden i början, vad säger du om toyota carinan 36 000 mil?

Forummoderator
17 984 Inlägg
26 maj 2011
#24
Gurkaegott skrev:
Dieselsmurfen: Bra råd där! Känns ju som att japanare är grejen.

Om du läste tråden i början, vad säger du om toyota carinan 36 000 mil?

Jodå, jag har läst igenom. Det är många mil... och ingen gammal mercedes... Hade nog undvikit den. Som gammal bilförsäljare jag är så påpekar jag alltid för folk som ska köpa bil: Låt den stå på tomgång med avstängd kupefläkt och värme. Du ska höra elkylfläkten dra igång och se tempmätaren sjunka. Sen kan ni titta vidare på bilen.

Om säljaren säger "Det är lätt fixat" Eller "Det kostar inte mycket" så tro honom/henne aldrig. Att en gammal bil har vissa fel är en sak. Men man ska kunna leva med dessa. Inte heller ska du köpa en bil som inte är relativt nybesiktigad.

Mercedes C180 kombi kanske? De knallar på även på höga mil. Jag är lite av en MB-fantast så lite insnöad där. Men de krånglar sällan. Är även Citroen-freak men det är inget för dig.

När du provar vad det nu må vara så kör en rejäl sväng. Inte 4-5 minuter... Gärna 15-20 minuter. Väl investerad tid... Att stå på lite grann är inte dumt. Upp i 120 km/h så du vet att den inte vibrerar. Tokbromsa från 70-80 km/h så vet du att den inte drar snett osv... Kolla värme/kyla, torkare osv. Enkelt och spar pengar.Har själv köpt en bil i ungdomens dagar som inte torkaren fungerade på... Man lär så länge man lever.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 maj 2011
#25
Dieselsmurfen skrev:
Gurkaegott skrev:
Dieselsmurfen: Bra råd där! Känns ju som att japanare är grejen.

Om du läste tråden i början, vad säger du om toyota carinan 36 000 mil?

Jodå, jag har läst igenom. Det är många mil... och ingen gammal mercedes... Hade nog undvikit den. Som gammal bilförsäljare jag är så påpekar jag alltid för folk som ska köpa bil: Låt den stå på tomgång med avstängd kupefläkt och värme. Du ska höra elkylfläkten dra igång och se tempmätaren sjunka. Sen kan ni titta vidare på bilen.

Om säljaren säger "Det är lätt fixat" Eller "Det kostar inte mycket" så tro honom/henne aldrig. Att en gammal bil har vissa fel är en sak. Men man ska kunna leva med dessa. Inte heller ska du köpa en bil som inte är relativt nybesiktigad.

Mercedes C180 kombi kanske? De knallar på även på höga mil. Jag är lite av en MB-fantast så lite insnöad där. Men de krånglar sällan. Är även Citroen-freak men det är inget för dig.

När du provar vad det nu må vara så kör en rejäl sväng. Inte 4-5 minuter... Gärna 15-20 minuter. Väl investerad tid... Att stå på lite grann är inte dumt. Upp i 120 km/h så du vet att den inte vibrerar. Tokbromsa från 70-80 km/h så vet du att den inte drar snett osv... Kolla värme/kyla, torkare osv. Enkelt och spar pengar.Har själv köpt en bil i ungdomens dagar som inte torkaren fungerade på... Man lär så länge man lever.

Kan hålla med dig om att man skall tänka efter om man skall köpa en BMW för under 20.000:- så länge det inte är en 518i eller liknande modell. Men nu rekommenderar du själv en W202, enormt känslig för både rost och elfel. Då hade jag hellre köpt ett riktigt tyskt kvalitétsbygge som W124, E34 eller till och med en E36 även om de sistnämnda kan vara svåra att hitta i ok skick istället för ett exemplar av den modell som var början på Mercedes stora kvalitétstapp. smile

Sen är japanska bilar väldigt bra men fruktansvärt överskattade, för att generalisera köps de av medelålders folk eller oftare äldre personer som aldrig trycker på, aldrig kör fort genom en kurva och alltid lämnar in bilen på verkstad för det minsta lilla. Är det konstigt de håller, en Alfa Romeo hade varit ungefär lika pålitlig om den behandlats så väl!

Bilar som BMW, Audi och Mercedes, framför allt det förstnämnda märket, köps tvärt om ytterst sällan av folk som inte kör som en biltjuv. Dessutom är det varumärken med status, ungefär som att ha en Armani-skjorta eller ett Omega-armbandsur. Kort och gott bränner ofta folk hela sin budget på att köpa en så fin bil som möjligt, och är sedan inte intresserade av eller har inte råd att underhålla bilen.

Trots detta är tyska bilar inte märkbart mindre pålitliga än japanska, varken enligt statistik eller... vi kan kalla det hörsägen. Tänk hur pålitliga de varit om de fått det underhållet de flesta japanare får? Däremot är en tysk tio gånger mer bil för pengarna med utrustning, kvalité och komfort ingen av japanarna har. Då tänkt i denna prisklassen, Lexus är ett exempel på enormt fina japanska bilar. Men dels får du ingen sådan för 20.000:-, sedan är de sprängfyllda med finesser och knappast de mest felfria bilarna.

Vill du tvunget ha en japansk bil kan jag rekommendera Nissan Primera P11, visserligen en bullrig och plastig japan den med. Men den har det trevligaste uppträdandet när det kommer till komfort, väghållning, styrning och körglädje bland de japanska modellerna i den klassen åtminstone. Annars hade jag letat upp något tyskt om jag var dig, det är en lite större insats att leta upp en ok sådan men du får igen det flera gånger om när du väl köpt bilen. smile
Senast redigerat av Rquired (26 maj 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
17 984 Inlägg
26 maj 2011
#26
Nej du Rquired. Att W202 är rostkänslig liksom alla mersor är ju tyvärr sant. men det felet ser man! Att den skulle vara utsatt för elfel vet jag inte vad du grundar på. Men den erfarenhet jag har genom bilhandlande osv så är den inte är det mer än medelbilen. Förvisso dåligt om man jämför med W124 men ändå.

En Primera är väl ungefär hur bra som helst. Men du har en poäng där att de ofta "kärringkörs" och därför håller längre. Men vad är felet med det om man nu avser själv att bara ha bilen som transportmedel och inte misshandla den? Men BMW tycker jag nog är i många fall hårt körda och då slits de. Skiter man i hur man transporterar sig från A till B men vill ha status köper man en Mercedes. Därför är väl dessa oftast lungare framförda. Sen hävdar jag med en dåres envishet att BMW ofta är utsatta för kokning. Sen är de körda i toppen. Kanske beroende på ägarna som du säger men felet kvarstår på pappret.

Jag skulle gärna rekommendera en Mercedes W124 kombi med en E230 maskin av senare snitt som lämnar 150 kusar tack vare 16V och är extremt snål med soppan. Under 0.7 är mer en riktlinje än ett önsketänkande. Tyvärr rostar dessa nåt helt sjukt och dessutom är kabelhärvan på torpedväggen något av en bomb. Även insprutet lämnar en del frågetecken om det inte fungerar oklanderligt.

Ähh.... Köp en japs om du är grön på bilar... Risken att det går klart är större än en tysk. Och Audi? Tänk inte ens på det... Fast det är klart: En Golf Kombi brukar ju rulla på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 maj 2011
#27
Dieselsmurfen skrev:
Nej du Rquired. Att W202 är rostkänslig liksom alla mersor är ju tyvärr sant. men det felet ser man! Att den skulle vara utsatt för elfel vet jag inte vad du grundar på. Men den erfarenhet jag har genom bilhandlande osv så är den inte är det mer än medelbilen. Förvisso dåligt om man jämför med W124 men ändå.

En Primera är väl ungefär hur bra som helst. Men du har en poäng där att de ofta "kärringkörs" och därför håller längre. Men vad är felet med det om man nu avser själv att bara ha bilen som transportmedel och inte misshandla den? Men BMW tycker jag nog är i många fall hårt körda och då slits de. Skiter man i hur man transporterar sig från A till B men vill ha status köper man en Mercedes. Därför är väl dessa oftast lungare framförda. Sen hävdar jag med en dåres envishet att BMW ofta är utsatta för kokning. Sen är de körda i toppen. Kanske beroende på ägarna som du säger men felet kvarstår på pappret.

Jag skulle gärna rekommendera en Mercedes W124 kombi med en E230 maskin av senare snitt som lämnar 150 kusar tack vare 16V och är extremt snål med soppan. Under 0.7 är mer en riktlinje än ett önsketänkande. Tyvärr rostar dessa nåt helt sjukt och dessutom är kabelhärvan på torpedväggen något av en bomb. Även insprutet lämnar en del frågetecken om det inte fungerar oklanderligt.

Ähh.... Köp en japs om du är grön på bilar... Risken att det går klart är större än en tysk. Och Audi? Tänk inte ens på det... Fast det är klart: En Golf Kombi brukar ju rulla på.

Vi kom egentligen till samma slutsats i sluten av våra bägge inlägg, "risken är större om du köper en tysk bil". Vill fortfarande vidhålla att man också får betydligt mer bil, Primera är visserligen en kanonbil som du säger men också något fruktansvärt tråkig på alla vis jämfört med tex. en E36. Har en tvåliters Primera i släkten, och så upplever jag den jämfört med min gamla häck i alla fall.

Säg att jag lägger ner tio timmar extra på ett bilköp och får en fin tysk istället för en fin Nissan Primera? Värt det varje dag i veckan, det är vad jag ville ha fram. En W124 är troligen ett kanonval i detta fallet, komfort, kvalité och driftsäkerhet för en rimligt högre summa än den Carina med 36.000mil på mätaren som troligen inte uppfyller något av de tre posterna. smile

Över till lite BMW-kuriosa utanför ämnet:
Sedan är det definitivt så att BMW´s kokar oftare än andra bilar, nog har körstilen och eftersatt underhåll med saken att göra men BMW´s ingenjörer har också ett spel med i fingret: Vattenpump i plast, termostathus i plast, kylfläkt med Visco-koppling och det är svåra bilar att lufta vilket gör att verkstäder ofta lämnar dem med luft kvar.  Skulle våga påstå att där har du anledningen till de flesta gånger en BMW kokar...

Att motorn/toppen skulle vara slut efter en kokning är dock skitsnack, lämnade som ett exempel in min BMW för att termostaten var dålig (Motorn gick ej upp i drifttemperatur). Verkstaden gjorde fel vilket var orsaken till att bilen kokade en kort stund efter att jag hade hämtat ut den. På grund av trafiken var det inte möjligt att stanna, bilen fick alltså rulla vidare en liten bit trots att mätaren stod på rött vilket förstås bör undvikas oavsett bil.

Trots detta, och trots att motorn i denna bilen är en M52 i aluminium och dessutom en av de tidiga versionerna med "felaktiga" topplocksbultar, så är både motor och topp på den bilen i lika bra skick som när bilen lämnade fabriken. En frisk BMW tål att koka utan det minsta bekymmer med toppen, inom rimliga gränser förstås då även en Volvo B20 kan koka sönder. Men det är klart att misskötta exemplar ger sig om/när de kokar...
Senast redigerat av Rquired (26 maj 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fartdåre =)
147 Inlägg
26 maj 2011
#28
För 20 tusen hade jag köpt japanskat, hade det handlat om mer pengar hade jag nog köpt bmw. Då man får en bra pålitiligt bensinsnål japanare för dom pengarna smile

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

5 111 Inlägg
26 maj 2011
#29
Dieselsmurfen skrev:
Jag skulle gärna rekommendera en Mercedes W124 kombi med en E230 maskin av senare snitt som lämnar 150 kusar tack vare 16V och är extremt snål med soppan. Under 0.7 är mer en riktlinje än ett önsketänkande. Tyvärr rostar dessa nåt helt sjukt och dessutom är kabelhärvan på torpedväggen något av en bomb. Även insprutet lämnar en del frågetecken om det inte fungerar oklanderligt.
.

Menar du inte E220 nu?
230 finns inte som M111 i W124 såvitt jag vet, då är det 220 som gäller, 230E W124 är gamla M102-motorn som har antikt KE-jet som inte är perfekt, men utan fuktskadade databoxar till bilens dubbla värde och vittrande isolering som M111orna i alla fall. Samt bara 8 ventiler, någonstans dryga 120 hk och lite mer soppaåtgång.

Men det känns nästan som att en W124 mer är ett val för oss småtokiga entusiaster/fanatiker (stryk det ev. ej önskvärda) som blivit tappade som barn än för några förnuftiga människor...
Senast redigerat av Volvo544special65 (26 maj 2011)


Fartdåre =)
147 Inlägg
26 maj 2011
#30
http://www.blocket.se/goteborg/Nybes_Ni … 23&w=3

2.0 med kamkedja och 130hk = billig service smile
Senast redigerat av crille_86 (26 maj 2011)

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

Forummoderator
17 984 Inlägg
26 maj 2011
#31
Volvo544special65 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Jag skulle gärna rekommendera en Mercedes W124 kombi med en E230 maskin av senare snitt som lämnar 150 kusar tack vare 16V och är extremt snål med soppan. Under 0.7 är mer en riktlinje än ett önsketänkande. Tyvärr rostar dessa nåt helt sjukt och dessutom är kabelhärvan på torpedväggen något av en bomb. Även insprutet lämnar en del frågetecken om det inte fungerar oklanderligt.
.

Menar du inte E220 nu?
230 finns inte som M111 i W124 såvitt jag vet, då är det 220 som gäller, 230E W124 är gamla M102-motorn som har antikt KE-jet som inte är perfekt, men utan fuktskadade databoxar till bilens dubbla värde och vittrande isolering som M111orna i alla fall. Samt bara 8 ventiler, någonstans dryga 120 hk och lite mer soppaåtgång.

Men det känns nästan som att en W124 mer är ett val för oss småtokiga entusiaster/fanatiker (stryk det ev. ej önskvärda) som blivit tappade som barn än för några förnuftiga människor...

Visst är det så. My bad. En antik 230E är väl mersas värsta motor...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 111 Inlägg
26 maj 2011
#32
Nja, jag tycker den fungerar bra mycket bättre än den gamla 230 M115 med förgasare som satt i W115 och tidiga W123. Den motorn hann varken köra ifatt sin egen skugga eller köra mellan mackarna innan tanken var tom.......typ.



Sök