Dieselsmurfen skrev:
Gurkaegott skrev:
Dieselsmurfen: Bra råd där! Känns ju som att japanare är grejen.
Om du läste tråden i början, vad säger du om toyota carinan 36 000 mil?
Jodå, jag har läst igenom. Det är många mil... och ingen gammal mercedes... Hade nog undvikit den. Som gammal bilförsäljare jag är så påpekar jag alltid för folk som ska köpa bil: Låt den stå på tomgång med avstängd kupefläkt och värme. Du ska höra elkylfläkten dra igång och se tempmätaren sjunka. Sen kan ni titta vidare på bilen.
Om säljaren säger "Det är lätt fixat" Eller "Det kostar inte mycket" så tro honom/henne aldrig. Att en gammal bil har vissa fel är en sak. Men man ska kunna leva med dessa. Inte heller ska du köpa en bil som inte är relativt nybesiktigad.
Mercedes C180 kombi kanske? De knallar på även på höga mil. Jag är lite av en MB-fantast så lite insnöad där. Men de krånglar sällan. Är även Citroen-freak men det är inget för dig.
När du provar vad det nu må vara så kör en rejäl sväng. Inte 4-5 minuter... Gärna 15-20 minuter. Väl investerad tid... Att stå på lite grann är inte dumt. Upp i 120 km/h så du vet att den inte vibrerar. Tokbromsa från 70-80 km/h så vet du att den inte drar snett osv... Kolla värme/kyla, torkare osv. Enkelt och spar pengar.Har själv köpt en bil i ungdomens dagar som inte torkaren fungerade på... Man lär så länge man lever.
Kan hålla med dig om att man skall tänka efter om man skall köpa en BMW för under 20.000:- så länge det inte är en 518i eller liknande modell. Men nu rekommenderar du själv en
W202, enormt känslig för både rost och elfel. Då hade jag hellre köpt ett riktigt tyskt kvalitétsbygge som W124, E34 eller till och med en E36 även om de sistnämnda kan vara svåra att hitta i ok skick istället för ett exemplar av den modell som var början på Mercedes stora kvalitétstapp.
Sen är japanska bilar väldigt bra men fruktansvärt överskattade, för att generalisera köps de av medelålders folk eller oftare äldre personer som aldrig trycker på, aldrig kör fort genom en kurva och alltid lämnar in bilen på verkstad för det minsta lilla. Är det konstigt de håller, en Alfa Romeo hade varit ungefär lika pålitlig om den behandlats så väl!
Bilar som BMW, Audi och Mercedes, framför allt det förstnämnda märket, köps tvärt om
ytterst sällan av folk som
inte kör som en biltjuv. Dessutom är det varumärken med status, ungefär som att ha en Armani-skjorta eller ett Omega-armbandsur. Kort och gott bränner ofta folk hela sin budget på att köpa en så fin bil som möjligt, och är sedan inte intresserade av eller har inte råd att underhålla bilen.
Trots detta är tyska bilar inte märkbart mindre pålitliga än japanska, varken enligt statistik eller... vi kan kalla det hörsägen. Tänk hur pålitliga de varit om de fått det underhållet de flesta japanare får? Däremot är en tysk tio gånger mer bil för pengarna med utrustning, kvalité och komfort ingen av japanarna har.
Då tänkt i denna prisklassen, Lexus är ett exempel på enormt fina japanska bilar. Men dels får du ingen sådan för 20.000:-, sedan är de sprängfyllda med finesser och knappast de mest felfria bilarna. Vill du tvunget ha en japansk bil kan jag rekommendera Nissan Primera P11, visserligen en bullrig och plastig japan den med. Men den har det trevligaste uppträdandet när det kommer till komfort, väghållning, styrning och körglädje bland de japanska modellerna i den klassen åtminstone. Annars hade jag letat upp något tyskt om jag var dig, det är en lite större insats att leta upp en ok sådan men du får igen det flera gånger om när du väl köpt bilen.