3425
Sök

Volkswagen Beetle TDI (1998) kamrem

Made of 100% awesomeness
7 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#1
insåg att jag än inte har bytt kamrem på min bil och den har gått en bra bit för mycket på den jag har nu. Så två snabba frågor: Ungefär vad kostar det att byta kamrem på Volkswagen Beetle TDI (1998) och behöver man bara byta en gång?


Optimist
145 Inlägg
29 maj 2011
#2
Vad det kostar vet jag inte men gör du det själv blir det inte alltför dyrt. Det borde stå i handboken hur ofta den ska bytas.

Här kan man skriva något vettigt

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
29 maj 2011
#3
Runko skrev:
insåg att jag än inte har bytt kamrem på min bil och den har gått en bra bit för mycket på den jag har nu. Så två snabba frågor: Ungefär vad kostar det att byta kamrem på Volkswagen Beetle TDI (1998) och behöver man bara byta en gång?

Bytesintervallen på kamremmen i en Beetle TDI är 9000Mil och jag rekomenderar STARKT att inte fuska för går kamremmen så blir det omfattande motorskador och då kostar det en rejäl peng att fixa. Rembytet tar ca. 3,5Tim för en van mekaniker och det är ingenting som "fixas lätt" på en garageuppfart då det bland annat behövs inställningsverktyg för kamaxel, låstapp för insprutningspump, avdragare mfl. specialverktyg. Räkna med minst 2-3000kr i bara arbetskostnad hos en mindre "skuttfirma"
Senast redigerat av hotrodder (29 maj 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

3 235 Inlägg
29 maj 2011
#4
Sådana specialverktyg kan köpas nu på bl a Biltema, och är man van att mecka är det som regel inga problem at byta själv. Köp Haynes, där står allt:)


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
29 maj 2011
#5
engolf skrev:
Sådana specialverktyg kan köpas nu på bl a Biltema, och är man van att mecka är det som regel inga problem at byta själv. Köp Haynes, där står allt:)

Jodå men nu var det faktiskt inte det som Ts frågade efter.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Tekniker
345 Inlägg
29 maj 2011
#6
Kostar runt 6000:- på en VW verkstad.
Tar ca 2.5 timmar att göra jobbet när man är van.
Bokad tid ligger runt 3timmar.

Är relativt bökigt o trångt så inget en ovan ska göra + så behövs specialverktyg för Vevaxel/Kamaxel och Pump.
Om remmen går av slår ventilerna i kolven och toppen måste renoveras.

Du bör byta den snarast tongue

Det man inte dör av gör ont.


Sök