2704
Sök

Koppla MP3 spelare direkt till slutsteg?

FD IT-tönt...
28 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
#1
Kanske en dum fråga men så här ligger det till: Jag har 2 veteranbilar och vill inte göra några ingrepp eller dra en massa kablar i onödan. Borde man inte kunna skaffa bara ett slutsteg som man sedan kopplar MP3 spelar till och helt enkelt hoppa över "bilstereon"? Ni som säkerligen kan detta 1000ggr bättre än jag kanske kan tipsa om något som kan funka. Tack på förhand!


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
9 januari 2007
#2
har själv funderat på detta! och kommit fram till att det borde funka! lr va säger ni?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

736 Inlägg
9 januari 2007
#3
Det funkar fint, tänk på att slutsteg inte har någon volymkontroll, men det är bara att köpa en trimpotentiometer och stoppa dit. (om man inte är så händig på elektronik funkar ju en sladd med volymkontroll på). Annars behövs bara en 3,5 mm till RCA kabel. Samt en kabel med knapp till remoten på slutsteget för att stänga av det.

P.S Riktigt snygga bilar du har!
Senast redigerat av frasse4 (9 januari 2007)


FD IT-tönt...
28 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
#4
frasse4 skrev:
Det funkar fint, tänk på att slutsteg inte har någon volymkontroll, men det är bara att köpa en trimpotentiometer och stoppa dit. (om man inte är så händig på elektronik funkar ju en sladd med volymkontroll på). Annars behövs bara en 3,5 mm till RCA kabel. Samt en kabel med knapp till remoten på slutsteget för att stänga av det.

P.S Riktigt snygga bilar du har!
Räcker det inte med volymenkontrollen på spelaren tror du? 3,5 - RCA är jag med på men jag fattar inte riktigt vad du menar med "kabel med knapp". Tänkte bara koppla steget över tändningen. Enklast tänkbara vet du!

Hade faktiskt i surroundsystem från datorn i somras via MP3 spelaren. Smidigt att installera men inte mycket till ljud. Snacka om att det är skillnad på en bil och ett rum hemma.

PS: Tack för berömmet :-)


391 Inlägg
9 januari 2007
#5
Volym kontrollen från mp3 spelaren fungerar utmärkt.

336 Inlägg
9 januari 2007
#6
Hoppas det är OK att låna tråden?
Kan man på något sätt kombinera denna

http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc= … ;pid=10257
med bilstero?? Skulle vara toppen om man kunde lyssna på musiken i mobilen oxå.
Senast redigerat av roathan (10 januari 2007)

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly

FD IT-tönt...
28 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
#7
Vore väl alldeles utmärkt. Själv tänker jag använda min Nokia 3250 så spelare i bilen!


Kettunen
10 januari 2007
#8
Det fungerar. Har så med. Men fick köpa en slags liten dosa som jag styr volym , Diskant, bas med. minns ej va den heter

med lem
1 925 Inlägg
10 januari 2007
#9
det funkar kanon ! hade så när man hade moped innan big_smile slutsteg  och mp3 ! styrde allt från mp3n ! gick hur bra som helst big_smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Supraman
2 300 Inlägg
10 januari 2007
#10
grenna_man skrev:
frasse4 skrev:
Det funkar fint, tänk på att slutsteg inte har någon volymkontroll, men det är bara att köpa en trimpotentiometer och stoppa dit. (om man inte är så händig på elektronik funkar ju en sladd med volymkontroll på). Annars behövs bara en 3,5 mm till RCA kabel. Samt en kabel med knapp till remoten på slutsteget för att stänga av det.

P.S Riktigt snygga bilar du har!
Räcker det inte med volymenkontrollen på spelaren tror du? 3,5 - RCA är jag med på men jag fattar inte riktigt vad du menar med "kabel med knapp". Tänkte bara koppla steget över tändningen. Enklast tänkbara vet du!

Hade faktiskt i surroundsystem från datorn i somras via MP3 spelaren. Smidigt att installera men inte mycket till ljud. Snacka om att det är skillnad på en bil och ett rum hemma.

PS: Tack för berömmet :-)
Vad är det för slutsteg du ska koppla in?
Dom flesta slutsteg kräver ganska mkt ström så att dra + över tändningen är uteslutet.
remoten kan man koppla över tändlingen dock, men slutsteget ska ha ström direkt från plus på batt eller generatorn.
Så akbeldrgning blir det ändå.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.


Sök