Köpte en kadett-79 med rasad motor i tommelilla i somras, jag hade då en 2,0liters opelmotor liggandes som passade relativt bra i från början(hade förmodligen gått ganska bra också).
men då kom min käre garagekompis med idéen att man kunde lägga i hans Vässade B21-Turbo istället.
Så utan några vidare funderingar eller kontrollmätande började våldtäkten, det fick kapas en hel del i fronten pga Intercoolern, därefter rejäl modifiering av torpedvägg, kardantunnel, sittbrunnar och kardanaxel för att få det på plats.
Några veckor senare var det dags för provkörning inför Vallåkraträffen, visste ju med mej att originalbakaxeln var rejält underdimensionerad, men hoppades ändå det skulle hålla för en tillfällig provtur å även ner till träffen,
men ack så fel man hade 2,5km blev första turen, därefter bakaxelras... men kort sagt var det en riktig jävel till bil å gå.
Nu står den å vilar i garaget medans jag funderar över vilken bakaxel som blir mest lämplig.
förmodligen blir det någon utav Volvos diffade axlar, men vilken tro?
Står iaf en 240 på gårn som ska få donera sin framvagn å bromsar hade jag tänkt.
ÄR DET NÅGON SOM HAR NÅGOT TIPS OM LÄMPLIG AXEL?
mer info kommer under projektets gång. ligger dock lite på is pga en massa andra idéer i garaget...
Senast redigerat av -Thulstrup- (17 maj 2011)
Möjligt är möjligt.
Omöjligt görs möjligt...