3164
Sök

Opel Kadett City1,2 -79 + Volvo B21-TiC = Volpel 2,1

3 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Köpte en kadett-79 med rasad motor i tommelilla i somras, jag hade då en 2,0liters opelmotor liggandes som passade relativt bra i från början(hade förmodligen gått ganska bra också).

men då kom min käre garagekompis med idéen att man kunde lägga i hans Vässade B21-Turbo istället.

Så utan några vidare funderingar eller kontrollmätande började våldtäkten, det fick kapas en hel del i fronten pga Intercoolern, därefter rejäl modifiering av torpedvägg, kardantunnel, sittbrunnar och kardanaxel för att få det på plats.

Några veckor senare var det dags för provkörning inför Vallåkraträffen, visste ju med mej att originalbakaxeln var rejält underdimensionerad, men hoppades ändå det skulle hålla för en tillfällig provtur å även ner till träffen,
men ack så fel man hade 2,5km blev första turen, därefter bakaxelras... men kort sagt var det en riktig jävel till bil å gå.

Nu står den å vilar i garaget medans jag funderar över vilken bakaxel som blir mest lämplig.
förmodligen blir det någon utav Volvos diffade axlar, men vilken tro?

Står iaf en 240 på gårn som ska få donera sin framvagn å bromsar hade jag tänkt.

ÄR DET NÅGON SOM HAR NÅGOT TIPS OM LÄMPLIG AXEL?

mer info kommer under projektets gång. ligger dock lite på is pga en massa andra idéer i garaget...
Senast redigerat av -Thulstrup- (17 maj 2011)

Möjligt är möjligt.
Omöjligt görs möjligt...

30 Inlägg
18 maj 2011
tjenare, låter helt klart intressant, om du har en 240 som du tänkt plocka grejjer på äre ju värt ett försök me bakaxeln från den smile

Get Low Or Die Trying,, KÖÖLA

3 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
jo fast den bakaxeln e ju AGA-diffad.
vill helst ha tag i volvo 1031-axel... satt tydligen i sena 240...

Möjligt är möjligt.
Omöjligt görs möjligt...

3 627 Inlägg
25 maj 2011
1031? Den bakaxeln sitter på så gott som alla 740 om inte annat. Men varför du vill ha den förstår jag dock inte då den är odiffad tongue 1041 däremot har slungdiff, så en sådan hade jag försökt hitta. Om den finns till 240 däremot låter jag vara osagt (möjligen sena 240 turbos) men annars sitter den på 740 turbo och även 940 turbo.

Ser gärna lite bilder på skapelsen också smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

3 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
Hmm. Fick för mig den var diffad. Men 1041 alltså... Hur är bredden jämfört med 240?

Nån som vet nån bra lamell-diffad axel?

Möjligt är möjligt.
Omöjligt görs möjligt...

Sök