3399
Sök

Kan detta slutsteg vara bra?

29 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#21
Då ställer jag ytterligare en fråga då, då jag tror att jag fått koll på inkopplingen.
Hur stor ska ström-kabeln vara mellan batteri och slutseg?
Finns det en formel för detta, eller är det efter eget tycke, men minst 1 cm2. ?

Mvh.

21 761 Inlägg
26 maj 2011
#22
Kabeln ska vara tillräckligt grov för att kunna ge den ström som steget drar utan att få för hög spänningsförlust, men samtidigt ska ju kabelns säkring hålla för den strömmen. Det finns tabeller som visar vilken högsta säkringsstorlek som en viss kabelarea får ha.

Vad som då räknas som "för hög" förlust kan man säkert diskutera, men jag själv försöker få en teoretisk förlust på högst 0,35-0,4 V i mina kabelareaberäkningar. I flera olika rekommendationstabeller brukar den beräknade förlusten vara högst 0,5 V. Naturligtvis vill man helst inte ha någon förlust alls, men ett par tiondels volt är fullt acceptabelt för normalt bruk. smile

Tabeller finns även för att hitta rätt kabelarea till en viss slutstegseffekt, man personligen gör jag alltid egna uträkningar till såna saker. 10 mm2 pluskabel kommer att räcka till utan problem, lämplig säkring borde vara 20 A med tanke på att en sån enligt manualen sitter i "tillbehörskabeln".
Senast redigerat av Drönirettab (26 maj 2011)

25 Inlägg
26 maj 2011
#23
Precis, sen vad det gäller jordning så är det ett kapitel som de flesta vill blunda för....

Finns även bra beskrivet av Kim : Tråden ang. kablar, batterier & effekt: Inkoppling, val av produkter, jordpunkter o.s.v

Helt enkelt(?) så måste det alltid finnas en sluten krets för att saker ska fungera.
Strömmen försöker alltid ta den enklaste vägen så därför ska man sträva efter så kraftiga kablar som möjligt samt ordentliga jordpunkter.
Man kan naturligtvis jorda direkt i chassiet, varför en del envisas med att dra en separat jordkabel KAN ibland
bero på att chassiet i sig har för dålig elektrisk koppling fram till batteriet.
Då är det bra om man har möjlighet att ohm-mäta mellan batteriets minuspol och den tänkta jordpunkten (använd så korta kablar som möjligt i mätinstrumentet alt "nolla" mätaren) vs mäta resistansen från en separat jordkabel till batteriet.

Hoppas det var till nån hjälp...


//Peder
Senast redigerat av pedjoh (26 maj 2011)

29 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#24
Men ska jag koppla steget och batteriet jord till samma punkt på chassit?

25 Inlägg
26 maj 2011
#25
Ja, om du syftar på extrabatteri så är det bra.
Har du ett steg så räcker det med att jorda i chassiet, är ju där batteriet är anslutet till hos de flesta bilar.
Men KOLLA noga att det verkligen är en BRA jordpunkt bara...om du har tillgång till en multimeter/ohmmätare så är det lättare.

//Peder

29 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#26
pedjoh skrev:
Ja, om du syftar på extrabatteri så är det bra.
Har du ett steg så räcker det med att jorda i chassiet, är ju där batteriet är anslutet till hos de flesta bilar.
Men KOLLA noga att det verkligen är en BRA jordpunkt bara...om du har tillgång till en multimeter/ohmmätare så är det lättare.

//Peder

okej, så det är ingen skillnad om steget är jordat till samma punkt som batteriet. Men både steg & batteri skall vara jordade i chassit?

Mvh.

26 Inlägg
27 maj 2011
#27
Som nybörjare här på gageget vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig. Men jag provar här...
Jag har beställt ett slutsteg från DLS ett x-a40 på 280W. Har fått det rekomenderat från BRL för att kunna driva ett framsystem och en st bas på 600W. Stämmer verkligen detta? 280w slutsteg till en 600w bas och ett framsystem låter väl lite klent?
Glad för svar!
Patrik

"Once you´ve buildt jets, you don't build just another car"

451 Inlägg
27 maj 2011
#28
Välkommen till bilstereoforumet!
Egentligen så skulle du ställt din fråga i "våga fråga" avdelningen (klistrad högst upp) där vi brukar försöka att hålla de flesta lite enklare frågorna.

... BRL(tröllhättan) har rekommenderat konstiga saker tidigare så jag är inte direkt förvånad.
Vad sägs om ett 750 watts steg till två 600 watts basar... Dessutom med kommentaren "detta steget driver basarna fullt ut och lite till".

Detta sammanfatta väl ganska bra vad jag tycker om företaget och deras rekommendationer.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 maj 2011
#29
pedjoh skrev:
Precis, sen vad det gäller jordning så är det ett kapitel som de flesta vill blunda för....

Finns även bra beskrivet av Kim : Tråden ang. kablar, batterier & effekt: Inkoppling, val av produkter, jordpunkter o.s.v

Helt enkelt(?) så måste det alltid finnas en sluten krets för att saker ska fungera.
Strömmen försöker alltid ta den enklaste vägen så därför ska man sträva efter så kraftiga kablar som möjligt samt ordentliga jordpunkter.
Man kan naturligtvis jorda direkt i chassiet, varför en del envisas med att dra en separat jordkabel KAN ibland
bero på att chassiet i sig har för dålig elektrisk koppling fram till batteriet.
Då är det bra om man har möjlighet att ohm-mäta mellan batteriets minuspol och den tänkta jordpunkten (använd så korta kablar som möjligt i mätinstrumentet alt "nolla" mätaren) vs mäta resistansen från en separat jordkabel till batteriet.

Hoppas det var till nån hjälp...


//Peder

En resistansmätning säger egentligen ingenting om hur bra en jordpunkt är, en väl utförd punktsvets duger gott för att ge en lågresistans vid Ohmmätning då strömmen som multimetern ger ut är minimal. En jordpunkt som ger dåligt resultat vid resistansmätning är RIKTIGT dålig.

Sen en fördel med att dr separat jordkabel istället föratt jorda i chassit är att man får färre kopplingspunkter = lägre resistans = mindre spänningsförlust.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

25 Inlägg
31 maj 2011
#30
ok....
Så du menar att en jordpunkt som har flera hundra ohms resistans till batteriet skulle vara bra alltså? hmm...
Visst KAN en svetspunkt fungera men nu pratade jag om BRA jordpunkter med mindre än 1 ohms resistans.... bara lite elementär ellära alltså.


Hur får du färre kopplingspunkter med en kabel till batteriet? borde väl vara samma antal (om nu chassiet leder bra alltså) eller ?? Dessutom säger ju du själv att detta ger mindre resistans= lägre spänningsförlust...
Det hade ju ingen betydelse sa du nyss...??

Hoppas du inte känner dig för uppläxad nu bara, det är inte meningen smile


//Peder

1 230 Inlägg
31 maj 2011
#31
kopplings punkterna blir ju batteri-chassi-slutsteg men om man drar direkt till minus polen så blir det ju bara batteri-slutsteg wink


25 Inlägg
31 maj 2011
#32
Jo för all del, men jag tänkte mest på vad man praktiskt kopplar in dvs steg mot chassiejord vs steg mot batteri. Sen måste man ju räkna på resistans till batteriet om man vill dra det till absurdum. I båda fall alltså.

//Peder

1 230 Inlägg
31 maj 2011
#33
jo den delen överlämnar jag till nån som kan det eftersom jag inte kan ett skit om sånt.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 maj 2011
#34
pedjoh skrev:
ok....
Så du menar att en jordpunkt som har flera hundra ohms resistans till batteriet skulle vara bra alltså? hmm...
Visst KAN en svetspunkt fungera men nu pratade jag om BRA jordpunkter med mindre än 1 ohms resistans.... bara lite elementär ellära alltså.


Hur får du färre kopplingspunkter med en kabel till batteriet? borde väl vara samma antal (om nu chassiet leder bra alltså) eller ?? Dessutom säger ju du själv att detta ger mindre resistans= lägre spänningsförlust...
Det hade ju ingen betydelse sa du nyss...??

Hoppas du inte känner dig för uppläxad nu bara, det är inte meningen smile


//Peder

Nope, det säger jag absolut inte! Men det krävs inte särskilt mycket kontakt för att en multimeter ska visa 0Ohm, som sagt en väl utförd punksvets duger bra för det men den är inge bra om man ska skicka flera hundra ampere genom den. wink Nu vet jag dock inte vad du har för multimeter men dom vanligaste brukar bara skicka nån milliampere vid resistansmätning.

Om man drar en jordkabel direkt mellan slutsteg och batteriminus så får man två anslutningspunkter, jordar man däremot i chassit så får man fyra anslutningspunkter (eller åtminstone tre om man jordar steg och batteri på samma ställe).

Känner mig inte det minsta uppläxad, men jag är sugen på att höra din teori om hur en resistansmätning med en vanlig multimeter skulle kunna påvisa att en jordpunkt är god nog för flera hundra A (ampere). wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
31 maj 2011
#35
ChriZtoffer skrev:
pedjoh skrev:
ok....
Så du menar att en jordpunkt som har flera hundra ohms resistans till batteriet skulle vara bra alltså? hmm...
Visst KAN en svetspunkt fungera men nu pratade jag om BRA jordpunkter med mindre än 1 ohms resistans.... bara lite elementär ellära alltså.


Hur får du färre kopplingspunkter med en kabel till batteriet? borde väl vara samma antal (om nu chassiet leder bra alltså) eller ?? Dessutom säger ju du själv att detta ger mindre resistans= lägre spänningsförlust...
Det hade ju ingen betydelse sa du nyss...??

Hoppas du inte känner dig för uppläxad nu bara, det är inte meningen smile


//Peder

Nope, det säger jag absolut inte! Men det krävs inte särskilt mycket kontakt för att en multimeter ska visa 0Ohm, som sagt en väl utförd punksvets duger bra för det men den är inge bra om man ska skicka flera hundra ampere genom den. wink Nu vet jag dock inte vad du har för multimeter men dom vanligaste brukar bara skicka nån milliampere vid resistansmätning.

Om man drar en jordkabel direkt mellan slutsteg och batteriminus så får man två anslutningspunkter, jordar man däremot i chassit så får man fyra anslutningspunkter (eller åtminstone tre om man jordar steg och batteri på samma ställe).

Känner mig inte det minsta uppläxad, men jag är sugen på att höra din teori om hur en resistansmätning med en vanlig multimeter skulle kunna påvisa att en jordpunkt är god nog för flera hundra A (ampere). wink

dock så är "kabel" arean på karossen bra mycke större än tex 50mm2 kabel.

sen e de stor skillnad på vilka kabelskor man använder.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 maj 2011
#36
Jo vist sett ur den synvinkeln så är ju karossen bättre, men då lär man ju se till så att alla anslutningspunkter är tipptopp också, annars förlorar man en hel del där... För normalt bruk duger dock karossen bra, om inte batteriet sitter väldigt nära steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök