Precis, sen vad det gäller jordning så är det ett kapitel som de flesta vill blunda för....
Finns även bra beskrivet av Kim : Tråden ang. kablar, batterier & effekt: Inkoppling, val av produkter, jordpunkter o.s.v
Helt enkelt(?) så måste det alltid finnas en sluten krets för att saker ska fungera.
Strömmen försöker alltid ta den enklaste vägen så därför ska man sträva efter så kraftiga kablar som möjligt samt ordentliga jordpunkter.
Man kan naturligtvis jorda direkt i chassiet, varför en del envisas med att dra en separat jordkabel KAN ibland
bero på att chassiet i sig har för dålig elektrisk koppling fram till batteriet.
Då är det bra om man har möjlighet att ohm-mäta mellan batteriets minuspol och den tänkta jordpunkten (använd så korta kablar som möjligt i mätinstrumentet alt "nolla" mätaren) vs mäta resistansen från en separat jordkabel till batteriet.
Hoppas det var till nån hjälp...
//Peder
Senast redigerat av pedjoh (26 maj 2011)