Höga laddtryck betyder nästan alltid dåliga motoroptimeringar.
(kallas på vardagssvenska för våldtäkt av motor).
Grovt räknat så skulle en motor med en sugmotoreffekt på 200Hkr ge 400Hkr vid 1 bar, 800Hkr vid 2 bar och 1600Hkr vid 4 bar övertryck, så ligger man mycket under det så är det dålig optimering.
Notera att jag själv fick 443Hkr ur 2.3 liter volvomotor vid 1.15bar laddtryck. Jag har själv sett bromsningar av andra 2.3L Volvomotorer där man fått 550Hkr vid 1.5 bar och med tex en bra motor som Jakan Jockes 2.3L M3 motor så får man ut över 700Hkr vid mindre än 2 bar.
Högt laddtryck är bara värme och dåliga arbetsbetingelser för både turbo, soppasystem etc.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI