2524
Sök

Lambda värdet

63 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Hejsan smile
Har ett mysteriskt problem med min saab 900 2.0t -97..
Det är såhär att blev underkänd på lambda-värdet och hade inne den på service idag, men dom verkar inte kunna hitta felet :s kollat och tätat allt i avgasväg osv..
vad kan va felet?
/emil

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 juni 2011
xXGalXx skrev:
Hejsan smile
Det är såhär att blev underkänd på lambda-värdet och hade inne den på service idag, men dom verkar inte kunna hitta felet :s kollat och tätat allt i avgasväg osv..
vad kan va felet?
/emil

ja vad är det för värden  då?????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

63 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
turboforssen skrev:
xXGalXx skrev:
Hejsan smile
vad kan va felet?
/emil

ja vad är det för värden  då?????

lambda ligger på 1,207
alla andra värden e bra

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 juni 2011
Avgasläckage EFTER sonden högst sannolikt!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

583 Inlägg
2 juni 2011
dawwe skrev:

Instämmer med dawwe

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

63 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
ajonasson skrev:
dawwe skrev:

Instämmer med dawwe

Mvh
Anders

ganska roligt för de trodde vi med men dom har faktist tätat allt och prov tryck allt
så de är inte de :S

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
2 juni 2011
är lambda värdet konstaterat eller är det bara utifrån bilprovningen?

skulle börja med att mäta lambdasonden och se om den verkligen visar rätt

eftersom det inte är en läcka på avgasystemet och den indikerar på att den går väldigt snålt
inte många fel som gör att motorn går snålt

så man bör konstatera hurvida lambdasonden verkligen fungerar och visa rätt värden

Kör fort så hinner inget hända...

4 474 Inlägg
2 juni 2011
Bilprovningens lambdavärde är ett beräknat värde utifrån de andra gasernas sammansättning (har jag för mig!), så även om är detta värde är "fel" så kan lambdaregleringen vara korrekt. Det är liiite lustigt att övriga värden är bra trots att ni inte hittar någon läcka...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
2 juni 2011
dawwe skrev:
Bilprovningens lambdavärde är ett beräknat värde utifrån de andra gasernas sammansättning (har jag för mig!), så även om är detta värde är "fel" så kan lambdaregleringen vara korrekt. Det är liiite lustigt att övriga värden är bra trots att ni inte hittar någon läcka...

fast det vet vi inte även om dom kanske var inom gränsvärdet

men som sagt borde värdena dra iväg men så går den väldigt snålt så det är inte säkert

om man inte ger motorn någon bensin kan inte co halten dra iväg och inte heller hc halten om motorn är frisk i övrigt

Kör fort så hinner inget hända...

4 474 Inlägg
2 juni 2011
Growe: Han skriver att "övriga värden var bra". Jag hade problem med för hög lambda (1.06)en gång, i kombo med att alla andra värden var fel (Co1=2,Co2=4,HC=300). I mitt fall var felet enkelt, lambdasondsbyte.

63 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
detta börjar bli jobbigt nu har vi bytt lambda och testat och även satt på nästan alla org delar

Sök