4366
Sök

Sänka bilen med endast fjädrar?

60 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
Hej gottfolk ! Jag planerar att sänka bilen(en Ford Mondeo 99a),Så jag har läst lite gamla trådar om sänkning här på garaget och kommit fram till att besiktningen inte gillar kapade fjädrar och biltemas kit.

Tänkte då fråga räcker det att man köper 4 nya "sportfjädrar" och monterar dem ? tänkte :

http://www.hova.com/sankningssats-ford- … -2870.aspx

Kommer det funka bra? och blir väghållning bättre? kommer jag att klara mig med original stötdämparna eller borde man köpa hela paketet där nya dämpare också ingår ?

Är Tacksam för svar !

Det kommer alltid en ny trevlig lördag, men det kommer inte en ny trevlig ungdom.

1 827 Inlägg
2 juni 2011
Äh du klarar dig gott och väl med bara sänkfjädrar.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

killercow
2 juni 2011
Brukar framgå i infon på hovas sida i beskrivningen av produkten om andra dämpare krävs

BASS GLAD
1 381 Inlägg
2 juni 2011
Då jag sänkt mina builar har jag bara byt fjädrar på mina bilar smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

772 Inlägg
2 juni 2011
Allt beror på hur du vill ha det. Självklart kan du sänka enbart med fjädrar. Men stötdämparna är inte gjorda för det, så en försämring kommer det bli.
Men eftersom stötdämparens uppgift är att dämpa svängningsrörelser, snarare än stötar, så är väll den enda risken att det kan bli stötigare än om du byter dom oxå, till några som är anpassade för fjädrarna.

Eftersom du sänker bilens tyngdpunkt så får du oftast bättre väghållning.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 juni 2011
H&R tex skriver att det är helt okej att köra på deras 40-45mm sänksatser på originaldämparna, dom tror jag tom designar fjädern efter originaldämparen på dom mindre satserna

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 juni 2011
ja  satte på sänkfjädrar först på min bil ja de funka ju  bra i ett halv år tills dämparna  vart helt slut så bilen vart  nå jävulskt gungig så jag köpte ett helt nytt kitt från chassit med  dämpare å fjädrar 55 mm runtom.
så jag rekomendera då byta  dämpare åxå då de är livsfarligt  då dämparna slutar att funka..
sj höll jag på att studsa av vid inbromsning..

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 juni 2011
Till motsatsen, jag kör 40mm sänksats utan andra dämpare, kört så i 2 år nu, inga problem smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

60 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
Tack för alla svar ! var kul att få lite respons, blir kanske att endast köra med nya fjädrar, ska ta och kontrollera dämparna på bilen först tänkte jag.

Det kommer alltid en ny trevlig lördag, men det kommer inte en ny trevlig ungdom.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 juni 2011
kolla amotek

1 237 Inlägg
2 juni 2011
kör själv med -40mm runtom endast fjädrar, kom ihåg bara att göra en 4hjulsinställning efter att du sänkt bilen, det glömde jag wink

Sök