Hejsan Garaget!
Jag har "lurkat" här på forumet i vad som känns som en evighet men jag beslöt mig till slut för att registrera mig och ställa er en liten fråga.
Jag äger sedan ett drygt år tillbaka en Mitsubishi Galant 2.4 GDI, från 1999, och som de flesta av er vet så har GDI-motorerna ofta problem med tickande ventiler, på grund av ventillyftarna, och min är inget undantag. Jag har inte brytt mig så mycket om detta tickande, men nu har jag fått loss lite pengar och tänkte att jag lika väl kan lägga dem på min Galanta dam istället för att blåsa dem på skor och handväskor.
Mina frågor till er är kort och gott:
1) Hur mycket kan ett byte av ventillyftarna tänkas kosta på en märkesverkstad?
2) Måste alla lyftare bytas, eller bara de som tickar?
3) Jag har läst att utbyteslyftarna har större kanaler för oljan, vilket motverkar att samma problem inträffar igen - stämmer detta?
Det enklaste vore förstås att lyfta luren och helt enkelt ringa mitsubishiverkstan här i stan (Örebro), men jag vill först ha lite kött på benen så att jag vet om de försöker lura mig eller inte. Är priset skäligt? Måste alla lyftare bytas? Den typen av frågor. Många tar genast chansen att krydda priset lite om de hör att det är en tjej som ringer, och det är jag urless på.
Långt förstainlägg blev det
Hoppas på hjälp!
Jossan / jolene