3343
Sök

Köpa ljud begagnat, Vad ska man kolla?

1 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
Tjenare! Nu är det så att jag vill uppgradera mig från original ljud till lite fet bas wink
Jag har kollat runt mycket på blocket, även kollat på nya saker men i mitt tycke får man mycket mer ljud för pengarna om man köper begagnat, men sen samtidigt kan det vara helt slut och sönder plågat.

Då jag inte är jätte kunnig inom detta med billjud så vet jag inte alls vad man ska kolla och lyssna på när man är och kollar på begagnat ljud. Därför vänder jag mig nu till er för lite tips för att se att ljudet inte är helt slut. Vad ska man kolla på angående slutsteg, samt basar?

Huvudenhet samt högtalare hade jag tänkt köpa helt nytt. Det är endast bas + slutsteg som jag är ute efter.

Jag är själv väldigt skeptisk till MDS basar. Är dem verkligen värda pengarna? Har bara hört skit om dem nämligen(nu snackar jag om dem lite billigare)

T.ex detta: http://www.blocket.se/simrishamn/2x12_M … _8&w=2
För det första så tror jag aldrig det pallar dra upp till 141DB, han påstår även att det är ett tävling slutsteg vilket jag inte kan förstå när det kostar runt 2500kr nytt(lol) som sagt bara för det är MDS så är jag inte alls intresserad av det, men har ni några synpunkter så får ni gärna skriva dem.

Ajja, Skriv om ni har några tips på hur man kan kolla så inte slutsteg samt basar är slutkörda
Tack på förhand!

329 Inlägg
2 juni 2011
Basar kan man kolla lätt på två sätt.
Först genom att trycka ner membranet försiktigt. Försök att trycka jämnt så det inte blir obalans. Inge jätte hårda prylar. Det du letar efter är om den skrapar. Det indikerar att basen är mekaniskt trasig.

Sedan med multimeter. Du mäter motstånd (ohm) på högtalarkontakten., dvs där du sätter kabeln. Har basen dubbla talspolar, så har du dubbla kontakter. då mäter du paren för sig. Dessa värden skall ligga rimligt nära vad basen är speccad till, dvs en 4ohms bas bör ligga ngnstans mellan 3.8-4.2, ev mer skillnad. Är den nere på 0.1 eller liknande är det kortslutning, den är stekt och skrot.

Slutsteg är det svårare att kolla. Det är rätt sällan man hör talas om grejjor som har "dålda" fel, om de tycks funger alls. Jag har litat på försäljare hittils, efter att upprepade gånger frågat om det är exakt detta jag får som fungerar exakt enligt manual som nyskick etc... ngn formulering. Så man ger chansen att få höra om diverse "egenheter". Men aldrig haft strul. SEdan är det inte rocket science att fixa ett 12V batteri i miniformat och lite sladdar, och koppla in så man i alla fall ser att det lyser om det nu skulle vara lugnande.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
3 juni 2011
Bästa är om man får provlyssna på grejjerna om de går testa vrid på alla stegets rattar ock kän så de sitter bra och att de inte knastrar när du vrider lr att basen slår okontrollerat

Sök