3535
Sök

Mycket rök från avgasrör 240

39 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
#1
körde om en 740 på 90sträcka mellan Lessebo å Slätthut, när ja låg i c:a 140 ser ja röken från min bil hmm får va gla om han i 740 såg nånting alls.... har aldrig vatt me om det innan,, något fel? isåfall vill ja veta smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
3 juni 2011
#2
Tobe_Rebel skrev:
körde om en 740 på 90sträcka mellan Lessebo å Slätthut, när ja låg i c:a 140 ser ja röken från min bil hmm får va gla om han i 740 såg nånting alls.... har aldrig vatt me om det innan,, något fel? isåfall vill ja veta smile

Du får nog tala om vilken färg röken har......

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

39 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
Tobe_Rebel skrev:
körde om en 740 på 90sträcka mellan Lessebo å Slätthut, när ja låg i c:a 140 ser ja röken från min bil hmm får va gla om han i 740 såg nånting alls.... har aldrig vatt me om det innan,, något fel? isåfall vill ja veta smile

Du får nog tala om vilken färg röken har......

/Benny

blåaktig va röken luktade bränt i bilen med, precis bränd koppling ungefär


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
4 juni 2011
#4
Tobe_Rebel skrev:
Vettemannen skrev:
Tobe_Rebel skrev:
körde om en 740 på 90sträcka mellan Lessebo å Slätthut, när ja låg i c:a 140 ser ja röken från min bil hmm får va gla om han i 740 såg nånting alls.... har aldrig vatt me om det innan,, något fel? isåfall vill ja veta smile

Du får nog tala om vilken färg röken har......

/Benny

blåaktig va röken luktade bränt i bilen med, precis bränd koppling ungefär

Blåaktig rök..då låter det som olja tycker jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
4 juni 2011
#5
Blårök=Olja
Svartrök=soppa
vitrök=vatten

Så olja e de ju som läker igenom å ut i avgaset

...........Team T-Röd Racing.............

Fri fart för ett fritt folk!
14 135 Inlägg
4 juni 2011
#6
StlpMK skrev:
Blårök=Olja
Svartrök=soppa
vitrök=vatten

Så olja e de ju som läker igenom å ut i avgaset

vit rök kan oxå vara oförbränd olja tex om en turbo släpper ut olja i avgashuset men det luktar jhu fan mot när det ryker vitt av vatten

Kör fort så hinner inget hända...

39 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#7
Vettemannen skrev:
Tobe_Rebel skrev:
Vettemannen skrev:

Du får nog tala om vilken färg röken har......

/Benny

blåaktig va röken luktade bränt i bilen med, precis bränd koppling ungefär

Blåaktig rök..då låter det som olja tycker jag.

/Benny

ok hur lagar man det?


39 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#8
StlpMK skrev:
Blårök=Olja
Svartrök=soppa
vitrök=vatten

Så olja e de ju som läker igenom å ut i avgaset

hur lagar man det?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
5 juni 2011
#9
Tobe_Rebel skrev:
Vettemannen skrev:
Tobe_Rebel skrev:

blåaktig va röken luktade bränt i bilen med, precis bränd koppling ungefär

Blåaktig rök..då låter det som olja tycker jag.

/Benny

ok hur lagar man det?

Det är kanske motorras eller bara läckande ventilstyrningar eller ventiltätningar. Kan du inget så är det verkstad som gäller.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 135 Inlägg
5 juni 2011
#10
min första tanke är faktist oljeringarna säkert en sån som gått av och då kommer den snart börja gå illa som fan och slå igen minst 1stift för dig

testa att stå och torrvarva lägg dig på 4500-5500rpm 10sec och kolla om den börjar ryka av bara fan..då är det bara att byta maskin inte värt besväret att laga den

Kör fort så hinner inget hända...

39 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#11
Vettemannen skrev:
Tobe_Rebel skrev:
Vettemannen skrev:

Blåaktig rök..då låter det som olja tycker jag.

/Benny

ok hur lagar man det?

Det är kanske motorras eller bara läckande ventilstyrningar eller ventiltätningar. Kan du inget så är det verkstad som gäller.

/Benny

ok ja motor å det är inte direkt min grej hehe smile får lämna in på verkstad, körde i 100 igår å då verkade det gå normalt igen å det var ingen rök


39 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#12
Growe skrev:
min första tanke är faktist oljeringarna säkert en sån som gått av och då kommer den snart börja gå illa som fan och slå igen minst 1stift för dig

testa att stå och torrvarva lägg dig på 4500-5500rpm 10sec och kolla om den börjar ryka av bara fan..då är det bara att byta maskin inte värt besväret att laga den

ok ska prova det fast den går väldigt fint i motorn.. hade den på verkstad nyligen å då sa dom att den går extremt fint i motor för att va en så gammal bil


Fri fart för ett fritt folk!
14 135 Inlägg
5 juni 2011
#13
Tobe_Rebel skrev:
Growe skrev:
min första tanke är faktist oljeringarna säkert en sån som gått av och då kommer den snart börja gå illa som fan och slå igen minst 1stift för dig

testa att stå och torrvarva lägg dig på 4500-5500rpm 10sec och kolla om den börjar ryka av bara fan..då är det bara att byta maskin inte värt besväret att laga den

ok ska prova det fast den går väldigt fint i motorn.. hade den på verkstad nyligen å då sa dom att den går extremt fint i motor för att va en så gammal bil

min 850turbo gick skit fint oxå men vid vissa varv började det ryka

min lila 850se hände samma grej och där blev det så illa att allt över 2500rpm så stog det som ett moln bakom bilen och det började med att den bara rök vid höga varv sen blev det värre..

gillar inte vitblockare längre när 2 av 2 möjliga packar på samma sätt på samma cyl smile

Kör fort så hinner inget hända...

39 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#14
Growe skrev:
Tobe_Rebel skrev:
Growe skrev:
min första tanke är faktist oljeringarna säkert en sån som gått av och då kommer den snart börja gå illa som fan och slå igen minst 1stift för dig

testa att stå och torrvarva lägg dig på 4500-5500rpm 10sec och kolla om den börjar ryka av bara fan..då är det bara att byta maskin inte värt besväret att laga den

ok ska prova det fast den går väldigt fint i motorn.. hade den på verkstad nyligen å då sa dom att den går extremt fint i motor för att va en så gammal bil

min 850turbo gick skit fint oxå men vid vissa varv började det ryka

min lila 850se hände samma grej och där blev det så illa att allt över 2500rpm så stog det som ett moln bakom bilen och det började med att den bara rök vid höga varv sen blev det värre..

gillar inte vitblockare längre när 2 av 2 möjliga packar på samma sätt på samma cyl smile

ok ska ut å prova det du sa, får hoppas det int är något allvarligt, vi får se... skriver här när ja provat smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 135 Inlägg
5 juni 2011
#15
Tobe_Rebel skrev:
Growe skrev:
Tobe_Rebel skrev:

ok ska prova det fast den går väldigt fint i motorn.. hade den på verkstad nyligen å då sa dom att den går extremt fint i motor för att va en så gammal bil

min 850turbo gick skit fint oxå men vid vissa varv började det ryka

min lila 850se hände samma grej och där blev det så illa att allt över 2500rpm så stog det som ett moln bakom bilen och det började med att den bara rök vid höga varv sen blev det värre..

gillar inte vitblockare längre när 2 av 2 möjliga packar på samma sätt på samma cyl smile

ok ska ut å prova det du sa, får hoppas det int är något allvarligt, vi får se... skriver här när ja provat smile

men ställ dig bara en kortare stund och inte på för höga varv för du vill inte döda motorn i förtid smile

fördelen är att det är en gammal 240 kostar inget med en ny motor direkt fast jobbigt om man inte skruvar själv blir lätt väldigt dyrt

Kör fort så hinner inget hända...

39 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#16
Growe skrev:
Tobe_Rebel skrev:
Growe skrev:

min 850turbo gick skit fint oxå men vid vissa varv började det ryka

min lila 850se hände samma grej och där blev det så illa att allt över 2500rpm så stog det som ett moln bakom bilen och det började med att den bara rök vid höga varv sen blev det värre..

gillar inte vitblockare längre när 2 av 2 möjliga packar på samma sätt på samma cyl smile

ok ska ut å prova det du sa, får hoppas det int är något allvarligt, vi får se... skriver här när ja provat smile

men ställ dig bara en kortare stund och inte på för höga varv för du vill inte döda motorn i förtid smile

fördelen är att det är en gammal 240 kostar inget med en ny motor direkt fast jobbigt om man inte skruvar själv blir lätt väldigt dyrt

det var inte så mkt rök nu, verkade helt normalt å ja lät motorn stå på tommgång också å lyssnade å¨den verkade gå fint och bra



Sök