2472
Sök

Voltmätare pro performance

Volvo ägare
253 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej

Köpte idag en voltmätare till bilen http://www.ridetech.se/pro-performance-volt-/9195-0

Kan man koppla in den på ciggutaget,eller visar den fel då?Finns bara + och - kabel på mätaren

/Johnny

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 juni 2011
#2
Funkar att koppla in var som helst, men det skulle nog visa bäst om man kopplar den direkt på batteriet (via ett relä som stänger av den när man vrider av tändningen). Men det är rejält överkurs enligt min mening...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Volvo ägare
253 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#3
OKej är det bökigt att koppla in den på tändningen?

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
8 juni 2011
#4
Det beror på bil. Brukar gå att koppla på insidan av cigguttaget.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

Volvo ägare
253 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#5
jok3 skrev:
Det beror på bil. Brukar gå att koppla på insidan av cigguttaget.

Ja det var så jag tänkte göra men visar den korrekta värden då istället för direkt på batteriet?

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
8 juni 2011
#6
elitemodd skrev:
jok3 skrev:
Det beror på bil. Brukar gå att koppla på insidan av cigguttaget.

Ja det var så jag tänkte göra men visar den korrekta värden då istället för direkt på batteriet?

Om du inte har något annat inkopplat så kommer den att visa rätt.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 juni 2011
#7
jok3 skrev:
elitemodd skrev:
jok3 skrev:
Det beror på bil. Brukar gå att koppla på insidan av cigguttaget.

Ja det var så jag tänkte göra men visar den korrekta värden då istället för direkt på batteriet?

Om du inte har något annat inkopplat så kommer den att visa rätt.

Den kan visa rätt ändå. Allt beror på antalet/storleken på förbrukare som är inkopplade på samma kablar både före och efter, ihop med grovleken på kablarna. Stora föbrukare och klena kablar ger spänningsfall och felvisande mätare...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
8 juni 2011
#8
Jag är dock ganska tveksam till att cigguttaget har samma spänning som på batteriet, men frågan är väl hur noggrann mätning man vill ha. smile

750 Inlägg
8 juni 2011
#9
Drönirettab skrev:
Jag är dock ganska tveksam till att cigguttaget har samma spänning som på batteriet, men frågan är väl hur noggrann mätning man vill ha. smile

håller med Drönirettab till 100%

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

Volvo ägare
253 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Jag är dock ganska tveksam till att cigguttaget har samma spänning som på batteriet, men frågan är väl hur noggrann mätning man vill ha. smile

Var uppe å provade i bilen nu 13,nåt volt bilen avstängd 14,1 med bilen igång.Vet dock inte eftersom batteriet med multimeter visade 12,87,[bilen avstängd].IOFS så är den ju inte digital så det är ju lite svårt att läsa av exakt

21 761 Inlägg
8 juni 2011
#11
Jo, det förstås. Den verkar vara graderad med 0,25 V för varje streck och då får man iof inte så väldigt exakt mätning, men man ser åtminstone skillnad på om generatorn verkar ladda eller om det blir märkbar spänningsdipp. smile

Volvo ägare
253 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#12
Hur många volt visar ett batteri som är fullt,halv  och i stort sätt tomt

21 761 Inlägg
9 juni 2011
#13
Fulladdat: Ca 12,8 V
50% laddat: 12,2-12,3 V
100% urladdat: Ca 11,7 V

Det kan skilja litegrann i olika "vilospänningstabeller", men ungefär så där bör det vara. Vilospänning alltså, dvs när batteriet har varit orört i minst 8 timmar eller mer. Observera att det fortfarande kan finnas en del kräm kvar i batteriet vid 11,7 V, men batteritekniskt sett är det 100% urladdat. smile


Sök