3507
Sök

Hur mycket Ohm blir detta? [Bild]

15 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
Hej!

Är ganska ny inom billjud så jag har en liten fråga här.

Kör på ett 2ch steg just nu (ska köpa ett lite finare mono) och det ligger på 350wrms x1 i bryggat läge och det jag undrar nu är hur mycket ohm det blir på basarna nu?

http://img830.imageshack.us/img830/7/stegx.jpg

Blir det inte mer än 2ohm för att steget inte klarar av lägre eller försöker den pressa ut i 1ohm och mår dåligt av det?

956 Inlägg
11 juni 2011
Basarna tillsammans kommer belasta steget med 2 ohm, men då du bryggar steget halveras det så steget kommer uppfatta det som 1 ohm. Steget du har, står det att det klarar 2 ohm i bryggat läge eller 2 ohm i stereo?
DVS är det 1 ohm stabilt i stereo?
Senast redigerat av luunggan (11 juni 2011)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

15 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
luunggan skrev:
Basarna tillsammans kommer belasta steget med 2 ohm, men då du bryggar steget halveras det så steget kommer uppfatta det som 1 ohm. Steget du har, står det att det klarar 2 ohm i bryggat läge eller 2 ohm i stereo?

Det står bara 2 ohm stable på det, har inga papper på steget så vet inte några mer specifikationer.

Om jag kör basarna på varsin kanal, belastar jag steget med 2ohm då är det det du säger?

956 Inlägg
11 juni 2011
Ok då funkar det inte att koppla som du ritat upp. För den totala belastningen ditt steg tål bryggat är 4 ohm. Så det du får göra är att serie koppla basarna och då gör du såhär. Dra en kabel från stegets plus till ena basens plus,  sedan en kabel från stegets minus till den andra basens minus, sen kopplar du ihop dom två kontakterna så blir över på basarna med varandra.

mvh Alexander

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

2 665 Inlägg
11 juni 2011
LillaTobbe skrev:
luunggan skrev:

Det står bara 2 ohm stable på det, har inga papper på steget så vet inte några mer specifikationer.

Om jag kör basarna på varsin kanal, belastar jag steget med 2ohm då är det det du säger?

Nej han säger att du belastar steget med 1ohm/kanal enligt skissen.

Det orkar inte ditt steg!

Koppla i stereo istället då får du 4ohm/kanal

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

15 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
Rickard-v skrev:
LillaTobbe skrev:
luunggan skrev:

Nej han säger att du belastar steget med 1ohm/kanal enligt skissen.

Det orkar inte ditt steg!

Koppla i stereo istället då får du 4ohm/kanal

Och det är då 1 bas per kanal va? sorry är helt grön inom det här med motstånd sad

En fråga till bara, när jag ska koppla in basarna till mitt monosteg, då paralellkopplar jag dom, blir det 2ohm då? :o

2 665 Inlägg
11 juni 2011
Ja en bas/kanal.

På andra frågan svarar jag: Ja/Ja

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

15 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Ja en bas/kanal.

På andra frågan svarar jag: Ja/Ja

Tack! smile

Sök