Sen kan man fråga sig vart gränsen går för kostnadseffektivitet ( eller vad man ska kalla det ).
Man kan ju bygga ett täckskal under bilen för att minska luftmotståndet där, det gör skillnad men det är ju dyrt
Man kan väl dela in "knepen" i lite olika kategorier:
Småfix ( sånt som inte kostar ):
-Köra rätt förstås
-Rätt lufttryck i däcken
-Spara ström i bilen, ac etc
-Montera bort saker som påverkar aerodynamiken negativt
-Minimera onödig last
Service ( nu börjar vi kosta på lite men det är nödvändigt OCH inom rimliga gränser ):
-Luftfilter
-Olja ( motor, växellåda, ex extra växlar mm )
-Bränslerengöring ( tillsats som rensar bränslesystemet )
-RÄTT däck. Gäller att välja ett så billigt och bränslesnålt som möjligt, inte bara titta på bränslesnålast.
-Hjulinställning, hjullager etc
-Lågluftmotståndstorkarblad
Uppgraderingar ( nu blir det dyrt och frågan är om det är värt...? )
-Däck ( Som man är dum och köper innan man gjort slut sina gamla, de förlorar man pengar på )
-Luftmotståndet ( Fälgar, spoiler, lufttunnel under bilen osv )
-Mappning ( om man har en lite modernare bil går det väldigt ofta att effektivisera programvaran, brukar vara relativt billigt faktiskt )
-Lätta bilen ( kevlardörrar, plastrutor, plastskärmar, plasthuv, sportstolar mm )
-Segel
Kommer inte på så mycket mer just nu men de var lite exempel. Man kan gå ganska långt men efter ett tag springer kostnaderna ikapp den summa man sparar in