Jag har en Honda CR-V -03 som har gått drygt 19000 mil. Märkte nyligen att jag hade anliggande broms vä bak och bytte därför både belägg och skivor bak. När jag skulle försöka motionera oket på vä sida gick det helt enkelt inte att trycka in kolven helt. Tog därför isär oket och hittade förmodligen förklaringen till problemet. Yttre delen av kolven var alldeles tjock av rost. Snålheten slog dock till och jag försökte slipa kolven och fick den till slut hyfsat slät, men den var inte längre glatt eftersom det fanns kvar en hel del små rostgropar. Tänkte dock prova om det funkade med denna kolv, så jag köpte en renoveringssats och bytte o-ring och dammskydd. Luftade därefter vä bakbroms (hade haft bromsslangen klampad under renoveringen).
Nu till problemet. När jag nu, efter ovanstående insatser, provkör bilen så hör jag ett skrapande ljud från vä bak. Ljudet hörs bäst i låga hastigheter och efter inbromsning. Det blir också klart mer påtagligt vid vänstersväng. Man hör tydligt att ljudet på något sätt är relaterat till hjulets rotation. Hur bör jag nu gå vidare? Är det bara till att köpa nytt bromsok eller kan man misstänka något annat? Tilläggas bör att bromskivan är varmare på vänster än på höger sida efter körning. Tacksam för svar!