3387
Sök

Skrapljud efter byte av belägg, skivor och renovering av bromsok

11 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#1
Jag har en Honda CR-V -03 som har gått drygt 19000 mil. Märkte nyligen att jag hade anliggande broms vä bak och bytte därför både belägg och skivor bak. När jag skulle försöka motionera oket på vä sida gick det helt enkelt inte att trycka in kolven helt. Tog därför isär oket och hittade förmodligen förklaringen till problemet. Yttre delen av kolven var alldeles tjock av rost. Snålheten slog dock till och jag försökte slipa kolven och fick den till slut hyfsat slät, men den var inte längre glatt eftersom det fanns kvar en hel del små rostgropar. Tänkte dock prova om det funkade med denna kolv, så jag köpte en renoveringssats och bytte o-ring och dammskydd. Luftade därefter vä bakbroms (hade haft bromsslangen klampad under renoveringen).

Nu till problemet. När jag nu, efter ovanstående insatser, provkör bilen så hör jag ett skrapande ljud från vä bak. Ljudet hörs bäst i låga hastigheter och efter inbromsning. Det blir också klart mer påtagligt vid vänstersväng. Man hör tydligt att ljudet på något sätt är relaterat till hjulets rotation. Hur bör jag nu gå vidare? Är det bara till att köpa nytt bromsok eller kan man misstänka något annat? Tilläggas bör att bromskivan är varmare på vänster än på höger sida efter körning. Tacksam för svar!

1 171 Inlägg
12 maj 2011
#2
Vet inte om det kan vara till någon hjälp, men tänk på att när du byter skivor och belägg så hamnar kolven i ett inre läge som inte använts sedan bromsarna var nya sist. Är kolven/oket då ojämt och det går trögt i det läget så trycks inte kolven in automatiskt av de små rörelsena i skiva/belägg när man släppt bromsen utan kommer fortsätta att trycka mot bromsarna och göra att de släpar.

Kan du inte få kolven att gå tillbaka helt i bromsoket med släppt handbromsjustering och slipad kolv/ok så kanske det är ett nytt ok som behövs.


11 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#3
Tack för svar! Kolven gick in helt och hållet i oket efter slipning, bara med handkraft. Däremot så är ju kolvens yta något ojämn både utanför och innanför o-ringen och jag kan tänka mig att det är det som är problemet. För det är väl bara o-ringens elasticitet och smårörelser i belägg och skiva som ska pressa tillbaka oket en halv mm eller så? Hur som helst har jag beställt ett nytt ok idag, vi får se hur det låter när det är på plats. Är bara rädd att det ska vara något värre problem, skevhet i i upphängning eller hjullager eller nåt sånt. Å andra sidan verkar det vara så att vissa har lite missljud de första milen efter bromsbyten, men att dessa ljud försvinner efter inkörning...
Jag kan tillägga att jag var ganska ordentlig med att snygga till anläggningsytan under bromsskivan innan jag satte på den nya skivan så jag tycker inte att det borde vara problemet.

11 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#4
Hej igen! Bara för kännedom, om någon råkar läsa denna tråd i framtiden:

Oket fungerade nog inte helt bra trots allt, fick problemet med anliggande broms tillbaka, om än i mycket mindre omfattning. Antar att o-ringen inte kunde dra tillbaka kolven riktigt bra när ytan var skrovlig. Så jag köpte ett nytt ok från skroten och satte dit det och nu funkar det kanon. När jag bytte ok passade jag också på att snurra bromsskivan och kunde då lokalisera skrapljudet till en del av bromsskölden som låg an mot skivan. Bände lite med en mejsel och nu är också ljudet borta!


Sök