16 juni 2011
Trådstartare
Har nu testkört ett antal bilar och är en aning upprörd, ja, nästan förbannad. Här är lite observationer från ett aktivt billetande:
1. Servicebok, manualer och andra standardpapper - Detta är saker den genomsnittlige bilägaren INTE verkar tycka är en bra idé att spara. "Det kan man ju köpa sen" är en av de vanligaste meningarna jag har fått höra nu den sista tiden.
2. Vad fan gör folk med sina bilar? Skinnklädseln i min Fiat var fantastisk. Visst, de var insuttna och hade fått sköna veck som läder får, men klädseln var fortfarande fast, baksätena i nyskick och slitaget påminde mer om det i en skön soffa. Det på en bil från 95. När jag nu kollar på bilar nästan 10 år yngre så ser det ut som att någon torrjuckat skinnklädseln in i absurdum och klädseln i de tyska bilar jag sett har varit missfärgad, slapp och haft någon oljig yta. Bryr sig inte folk om sina bilar?
3. Priserna på den svenska marknaden är ett skämt. I USA hittas det Mustanger av den nya generationen för runt $10k. I Sverige kostar alla bilar som inte är i värdelöst skick nästan hälften av nypriset. Detta oavsett om bilen har 25k på mätaren eller ej. Råkar bilen heta Mercedes, BMW, Audi eller Volvo så kan man tydligen också lägga på 50k och vägra förhandlingar om priset; "Bilen blir ju ändå såld".
Värst av allt är all jävla puts. Bilarna står som nya hos bilhandlarna, men rör man dem så rasar de ihop till en hög av små fel och varningslampor. "Små skavanker kan man ju vänta sig av en begagnad bil" låter det, vilket stämmer. Men när varningslampor på en bil satt till överpris grundar sig i att ägaren vägrat göra service - Då är det inte godkänt för min del.
Det verkar som att jag hade en jäkla tur när jag köpte min första bil. Då var nämligen ägaren helt ärlig både i annons, bilder och under visning och jag fick precis vad jag väntade mig. Funderar stark på att ta en veckas resa ner till Tyskland och leta bilar. Det verkar som att folket där i alla fall har vett nog att ta hand om sina bilar.
/Rage - Skönt att skriva av sig lite!
Livet är för kort för att äga Volvo.