2870
Sök

Köpråd: R33 GTR/GTST, R34 GTT, CLK 430, Honda S2000 - Hur är driftsäkerheten?

Aldrig nöjd
804 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#61
peder skrev:
Min är till salu för rätt pris wink
Tyvärr så ett krav för mig att det endast skall vara två dörrar. tongue

Har nu letat ytterligare lite info om CLK 430, enligt den här tråden: http://www.mbworld.org/forums/clk-class … ility.html , så verkar problemen relaterade till CLK 430 vara mer eller mindre exklusiva till de tidiga 1999-2000-modellerna med många så kallade "lemons". Problemet är väl då att den tidigare tråden jag länkade till även hade en hel del modeller senare än 2000.

Någon som känner till någon större utländsk/amerikansk/engelskspråkig sida som utför begagnattester? Letar verkligen efter anledningar till att se 430 som ett alternativ igen då den var fantastisk att köra.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 juni 2011
#62
Masquerade skrev:
peder skrev:
Min är till salu för rätt pris wink
Tyvärr så ett krav för mig att det endast skall vara två dörrar. tongue

Har nu letat ytterligare lite info om CLK 430, enligt den här tråden: http://www.mbworld.org/forums/clk-class … ility.html , så verkar problemen relaterade till CLK 430 vara mer eller mindre exklusiva till de tidiga 1999-2000-modellerna med många så kallade "lemons". Problemet är väl då att den tidigare tråden jag länkade till även hade en hel del modeller senare än 2000.

Någon som känner till någon större utländsk/amerikansk/engelskspråkig sida som utför begagnattester? Letar verkligen efter anledningar till att se 430 som ett alternativ igen då den var fantastisk att köra.
De flesta av de CLK nyare än 1999-2000 på den hemsidan som hade problem var tidiga versioner av den nya karossen, och även senare versioner av den nya karossen. Så ett sent exemplar av den "förra" versionen av CLK (Idag heter modellen E-klass Coupé som du kanske vet?) kanske inte krånglar mer än andra bilar?

Rostproblemet verkar dock CLK klarat sig ifrån, kanske på grund av bättre vård och mindre vinterkörning än genomsnittsbilen men jag har endast sett en rostig CLK och då var det bakskärmar och runt låset på bakluckan (Typisk MB-rost).

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Aldrig nöjd
804 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
#63
Rquired skrev:
De flesta av de CLK nyare än 1999-2000 på den hemsidan som hade problem var tidiga versioner av den nya karossen, och även senare versioner av den nya karossen. Så ett sent exemplar av den "förra" versionen av CLK (Idag heter modellen E-klass Coupé som du kanske vet?) kanske inte krånglar mer än andra bilar?

Rostproblemet verkar dock CLK klarat sig ifrån, kanske på grund av bättre vård och mindre vinterkörning än genomsnittsbilen men jag har endast sett en rostig CLK och då var det bakskärmar och runt låset på bakluckan (Typisk MB-rost).
Hade ingen aning om att CLK:n blev E-klass Coupé, trodde att modellserien lades ned. Den CLK jag kollar på är dock av sista årsmodell för 208 och även en Facelift-modell. Kan hända att den inte krånglar mer än någon annan bil, men har jag otur så är det ett måndagsexemplar som kräver konstant reparation.

Hur kommer det sig att rost förekommer runt låset på bakluckan? På den bilen jag kollar på så är plåten nämligen täkt av en skyddskant i gummi med ungefär 1 cm bredd, samma sak är det i tröskel-och skärmkanterna, dvs på de flesta utsatta områden.

Jag blickade över BMW:s modeller igen och fann 850, kan den vara ett alternativ till de bilar jag nämnt? Känns spontant som att de flesta modeller är slitna (mina fördomar om BMW-förare), men det verkar vara en riktigt trevlig modell (om inte för gammal).

Livet är för kort för att äga Volvo.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 juni 2011
#64
Masquerade skrev:
Rquired skrev:
De flesta av de CLK nyare än 1999-2000 på den hemsidan som hade problem var tidiga versioner av den nya karossen, och även senare versioner av den nya karossen. Så ett sent exemplar av den "förra" versionen av CLK (Idag heter modellen E-klass Coupé som du kanske vet?) kanske inte krånglar mer än andra bilar?

Rostproblemet verkar dock CLK klarat sig ifrån, kanske på grund av bättre vård och mindre vinterkörning än genomsnittsbilen men jag har endast sett en rostig CLK och då var det bakskärmar och runt låset på bakluckan (Typisk MB-rost).
Hade ingen aning om att CLK:n blev E-klass Coupé, trodde att modellserien lades ned. Den CLK jag kollar på är dock av sista årsmodell för 208 och även en Facelift-modell. Kan hända att den inte krånglar mer än någon annan bil, men har jag otur så är det ett måndagsexemplar som kräver konstant reparation.

Hur kommer det sig att rost förekommer runt låset på bakluckan? På den bilen jag kollar på så är plåten nämligen täkt av en skyddskant i gummi med ungefär 1 cm bredd, samma sak är det i tröskel-och skärmkanterna, dvs på de flesta utsatta områden.

Jag blickade över BMW:s modeller igen och fann 850, kan den vara ett alternativ till de bilar jag nämnt? Känns spontant som att de flesta modeller är slitna (mina fördomar om BMW-förare), men det verkar vara en riktigt trevlig modell (om inte för gammal).
Nej det är E-klass Coupé den heter idag, som kuriosa kan vara värt att nämna att det är helt naturligt: Gamla W124 E-klass Coupé fick nämligen en ersättare som hette CLK W208; Så idag är man bara tillbaka på ruta ett!

Måndagsexemplar finns på bokstavligen talat alla märken, även Lexus beprövade modeller av sena årsmodeller. Men frågan är hur sista årsmodellen av 208 är, det sägs att en modell aldrig är så bra som när den läggs ner? Mercedes-rost av senare version beror främst på skitverktyg i fabriken har jag fått höra, slitna/dåliga verktyg gjorde kanter rostskydd och lack inte fäste på ordentligt. Lägg sedan till dagens miljölack alla tillverkare haft problem med så förstår man varför det inte håller. Runt låset på bakluckan är en sådan kant, en av de första ställen som brukar rosta på både W210 och W202 och eftersom 208 är snarlik antar jag att du bör se upp på en sådan med.

Försök se spår av rost, en MB av senare årsmodell har 30års garanti mot rost om service skötts av Mercedes; I praktiken inte alltid värt så mycket som man tror då märkets återförsäljare är mästare på att komma med undanflykter om de så behöver vara direkt otrevliga mot dig. Men garantin finns åtminstone och det är alltid värt ett försök även om du behöver bråka lite.

BMW E31 (8-serie) hör till den generationen BMW´s som verkligen var mer välbyggda än de behövde vara, en grymt trevlig vagn som inte alltid är buskörda i den stilen tex. en 3-serie ofta(re) är eftersom E31 är lite mer av en glidare. Förbannat bra bil, hade som ny några elfel som barnsjukdomar men dels skall dem vara åtgärdade och kom ihåg: På den tiden fungerade inte elen på samma sätt som idag så ett fel på en E31 slår inte ut hela bilen som ett fel på en modern bil gör och sådan el "spökar" oftast inte som moderna bilar gör.

Ett typisk fel på en gammal BMW är istället mer permanent, BMW har som du kanske vet ett system som kallas Check Control och som håller koll på en massa punkter i bilen och varnar om något är fel. Det är då rätt vanligt att detta system med tiden varnar för saker som faktiskt fungerar, väldigt ofta att tex. någon lampa inte lyser. Botas enklast med en flaska elspray och lite tid, krånglar systemet inte är det en väldigt bra idé att gå över bilen med en flaska i förebyggande syfte ändå: Det är faktiskt en servicepunkt alla bilar oavsett märke har som många ägare glömmer/struntar i! 

Kom dock ihåg att en V12 är dyr i drift, och om den skulle stanna är M70 inte alls så dyr att laga som man kan tro men det är felsökningen som både kan ta tid och kosta en hel del om man inte kan göra det själv. Det finns dock en BMW 840ci med V8 på 286hp, en sådan är mycket billigare i både drift och reparationer. Även en 830ci finns, men den är fruktansvärt ovanlig.
Senast redigerat av Rquired (9 juni 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Aldrig nöjd
804 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
#65
Där ser man. Den CLK jag har kollat på hade inga spår av rost på något av de mest utsatta områdena, rostgarantin finns dock inte kvar i och med att bilen är en USA-import utan historik. Rostskyddsgaranti sådan längd skulle jag dock inte hänga i granen ändå; När man kommer till verkstaden så klagar det på att ett byte av t.ex. säkring eller lampa skulle göras hos Mercedes, så står man utan garanti i alla fall. Känns som att lång garanti är ett fantastiskt koncept för att sälja fler bilar, men att hålla vad man lovar är en helt annan historia.

En V8 känns klart mer lockande än en V12, 849ci verkar dock ligga ganska lågt i pris på marknaden. Spontant så fastnar jag för designen och interiören, men samtidigt är det en hyfsat gammal bil som är svår att hitta med låga mil i rätt modell. Man blir ju även lite misstänksam när V12:orna ligger långt under min budget - Dyra att reparera? Dyra, täta servicetillfällen? Skall dock försöka besöka en bilhandlare och provköra en 850.

Just nu lutar det mest åt CLK 430/SL 500 (W129) eller GT-T. Har dock inte haft tillfälle att provköra mer än en bil ännu så det baseras på vad jag har läst (och sett). Det försvårar ju sökandet en hel del när jag tänker "Gammalt är nog inte hållbart" om äldre modeller  och "ny elektronik är ju jäkligt ostabil" om lite mer moderna bilar.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Aldrig nöjd
804 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
#66
Har nu testkört ett antal bilar och är en aning upprörd, ja, nästan förbannad. Här är lite observationer från ett aktivt billetande:

1. Servicebok, manualer och andra standardpapper - Detta är saker den genomsnittlige bilägaren INTE verkar tycka är en bra idé att spara. "Det kan man ju köpa sen" är en av de vanligaste meningarna jag har fått höra nu den sista tiden.

2. Vad fan gör folk med sina bilar? Skinnklädseln i min Fiat var fantastisk. Visst, de var insuttna och hade fått sköna veck som läder får, men klädseln var fortfarande fast, baksätena i nyskick och slitaget påminde mer om det i en skön soffa. Det på en bil från 95. När jag nu kollar på bilar nästan 10 år yngre så ser det ut som att någon torrjuckat skinnklädseln in i absurdum och klädseln i de tyska bilar jag sett har varit missfärgad, slapp och haft någon oljig yta. Bryr sig inte folk om sina bilar?

3. Priserna på den svenska marknaden är ett skämt. I USA hittas det Mustanger av den nya generationen för runt $10k. I Sverige kostar alla bilar som inte är i värdelöst skick nästan hälften av nypriset. Detta oavsett om bilen har 25k på mätaren eller ej. Råkar bilen heta Mercedes, BMW, Audi eller Volvo så kan man tydligen också lägga på 50k och vägra förhandlingar om priset; "Bilen blir ju ändå såld".

Värst av allt är all jävla puts. Bilarna står som nya hos bilhandlarna, men rör man dem så rasar de ihop till en hög av små fel och varningslampor. "Små skavanker kan man ju vänta sig av en begagnad bil" låter det, vilket stämmer. Men när varningslampor på en bil satt till överpris grundar sig i att ägaren vägrat göra service - Då är det inte godkänt för min del.

Det verkar som att jag hade en jäkla tur när jag köpte min första bil. Då var nämligen ägaren helt ärlig både i annons, bilder och under visning och jag fick precis vad jag väntade mig. Funderar stark på att ta en veckas resa ner till Tyskland och leta bilar. Det verkar som att folket där i alla fall har vett nog att ta hand om sina bilar.

/Rage - Skönt att skriva av sig lite!

Livet är för kort för att äga Volvo.


Sök