3864
Sök

740 turbo tempgivare

39 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
bytte tempgivare på min 740 turbo med b230et motor för att jag tyckte att den drog väldigt mycket bensin, luktade bensin ur avgaserna/kupen. men när jag bytte tempgivaren så går den skit konstigt hög tomgång, blöddra, låter som att den inte går på alla cylindra men när man håller ett högre varvtal så går den perfekt, kan säga att den går mycket bättre effektmässigt när jag bytte givaren. den gammla givaren hade ett svart kontakt stycke och den nya hade ett blått om det kan vara till hjälp smile tack i förhand mvh

1 008 Inlägg
17 juni 2011
Om du har 182hk Et-motorn med Motronic-sprutet så skall tempgivaren vara Svart och innehålla ett(1) tempmotstånd.

Den blå givaren används till nyare ET/FT 88-89 samt F-motorn 87-88 tillsammans med LH2.2
Det finns även en dubbeltempgivare (Svart) till bilar med LH2.4, vilket innebär 740T-90 eller nyare.

Alltså, du måste ha rätt givare till din bil.

39 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
240bns skrev:
Om du har 182hk Et-motorn med Motronic-sprutet så skall tempgivaren vara Svart och innehålla ett(1) tempmotstånd.

Den blå givaren används till nyare ET/FT 88-89 samt F-motorn 87-88 tillsammans med LH2.2
Det finns även en dubbeltempgivare (Svart) till bilar med LH2.4, vilket innebär 740T-90 eller nyare.

Alltså, du måste ha rätt givare till din bil.

Aha!, där har vi nog problemet, är det alltså en svart givare jag behöver eller finns det olika varianter till av den givaren med ? tips på vart man kan få tag i rätt givare?

Whatever :)
1 652 Inlägg
17 juni 2011
Ja det är ju volvo eller jätte tur på tbp eller här.
Men har du rätt inställt på lmm då? Vet att min drack en del när CO inte stod rätt till . Ganska enkelt att få den att gå som en klocka utan att åka till verkstad.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

39 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
XeptiQ skrev:
Ja det är ju volvo eller jätte tur på tbp eller här.
Men har du rätt inställt på lmm då? Vet att min drack en del när CO inte stod rätt till . Ganska enkelt att få den att gå som en klocka utan att åka till verkstad.

Hur ställer man in lmm ?

1 652 Inlägg
17 juni 2011
Hmm, du den lmm med en spiral i om det är riktigt. och det finns en liten skruv på sidan som du kan skruva lite på in och ut, och låt motorn så på omgång och du hör direkt när den går bättre och sämre. kanske kan vara felet ?

Kan tyvärr inte ge bild, men du hittar skruven smile

39 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
XeptiQ skrev:
Hmm, du den lmm med en spiral i om det är riktigt. och det finns en liten skruv på sidan som du kan skruva lite på in och ut, och låt motorn så på omgång och du hör direkt när den går bättre och sämre. kanske kan vara felet ?

okej, ska kolla upp detta smile

1 652 Inlägg
17 juni 2011
Berggren_volvo skrev:
XeptiQ skrev:

okej, ska kolla upp detta smile

Gört! För det gör mycket med bränsleförbrukningen om den står fel, annars är det en kanon bra lmm för turbo bruk med säger dom smile

Sök