2562
Sök

B20 kopplings lamell

37 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#1
hallå. såg att jag får ha nya lameller på bilen, är det samma lameller till sachs koppling som till borg å beck koppling då ja har beck kopplingen på nu, samt vilket moment ska svänghjulet dras i ?


78 Inlägg
3 juni 2011
#2
Hej! Om det är 6 bultar till svänghjulet så drar du 5,5 kg och om det är 8 bultar så drar du dom 7 kg helst med nya skruvar. lamelen är förmodligen samma  kolla så att splainsen är samma samt att diametern är samma.

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 juni 2011
#3
Lamellen har olika splines, borg & beck har färre om jag inte missminner mig. Men det är väl bara att prova på ingående axeln. Jag vet iaf att M40 finns med 2 olika splines.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

78 Inlägg
4 juni 2011
#4
Tryckplattan skall dras med 3,5 kg om det sitter M8  12.9 skruvar sitter det M8  8.8 skall dom
dras med 2,5 kg.

Lycka till!

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

37 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#5
tackar tackar, ska se hur det går då. bara jag får rätt lamell platta ska det gå ihop.


37 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#6
finns ju bara en lamell att välja på CVI till bilen. får testa den å ett nytt Urtramp lager. eller har någon testat biltemas lameller? är det ngt att ha?
-


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 juni 2011
#7
amazon_axel skrev:
finns ju bara en lamell att välja på CVI till bilen. får testa den å ett nytt Urtramp lager. eller har någon testat biltemas lameller? är det ngt att ha?
-

Jag fick byta låda då jag redan hade koppling på hyllan, så jag är säker på att M40 finns med olika ingående axlar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

248 Inlägg
6 juni 2011
#8
jajjemen m40 finns med grov och fin splines.


37 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#9
Men de måste vart på dom tidigare lådorna då. för ja har grova splines på den enkla lådan ja hade original. och grova på overdrive lådan ja satt på. och den är också av senare modell.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 juni 2011
#10
Det stämmer, jag hade olika på min -62 & min -69

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

37 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
#11
så. nu fungerar kopplingen bra och allt sådant, ska krångla dit en ny trågpackning i morgon på ngt sätt. försöka pumpa upp motorn i framkant underifrån, skrapa bort den gamla å på med den nya, får se hur de går,


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 juni 2011
#12
amazon_axel skrev:
så. nu fungerar kopplingen bra och allt sådant, ska krångla dit en ny trågpackning i morgon på ngt sätt. försöka pumpa upp motorn i framkant underifrån, skrapa bort den gamla å på med den nya, får se hur de går,

Det brukar gå, lossa kuddarna och hissa på bara smile Tänk på att kolla så att inga kablar eller slangar blir för sträckta bara.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

37 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
#13
Det fungerade fint att byta under med motorn i, gick lättare än jag hade tänkt att tråkla den under pumpen, smeta på packningsklet på båda sidor med, så tätt bör det va, enda som läcker nu är ventilkåpspackningen,
så den oljan rinner ner och droppar under bilen


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 juni 2011
#14
amazon_axel skrev:
Det fungerade fint att byta under med motorn i, gick lättare än jag hade tänkt att tråkla den under pumpen, smeta på packningsklet på båda sidor med, så tätt bör det va, enda som läcker nu är ventilkåpspackningen,
så den oljan rinner ner och droppar under bilen

Tips är att köpa ventilkåpspackningar på biltema, dom var överlägset billigast förut. Men det är svårt att få dem 100% täta eftersom det bara är 4 skruvar...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

37 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#15
japp har en nu från biltema, och läcker som ett såll. tongue ska ge dom en changs till annars blir det volvo



Sök