3178
Sök

Mondeo V6 med Kamaxelproblem

12 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#1
Hej ! Jag har en 2,5 V6 som insugskammen kuggar över på! För övrigt så är det den enda kammen som har en liten vikt vid drevet också, Kan denna orsaka att detta händer? Trött på ventilsallad nu! Bilen har bara gått 14000 mil och Ford har aldrig hört talas om problemet! Snälla någon som vet/kan Fords 2,5 V6 motorer?

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
23 december 2006
#2
vikten är nog till för å balanseringen,

men hur ser drevet ut då??? kanske måste bytas pga sliten

vad e kamremmen i för skick???


12 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#3
Drevet är ok! Inte slitet ett dugg! Men vikten sitter löst och kan snurra liksom! Och varför sitter den bara på en av 4 kamaxlar? Det är kamkedjor och inte remmar på den
Senast redigerat av Bolle (23 december 2006)

12 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#5
Yes! 2 St dessutom, Mondeo 2,5i V6 170 Hk -95:a

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
23 december 2006
#6
hur e det med ventilerna då, öppnar å stänger dom som dom ska??

svårt å försöka komma på vad de kan vara för fel när man inte kan titta själv

ha du frågar på ford vad vikten e till för???
Senast redigerat av BBAD (23 december 2006)


12 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#7
Ventilerna funkar utan att kärva! Ford har aldrig hört detta problem och vet inte heller vad vikten ska vara till! Men den sitter bredvid drevet (parallellt) och består av två delar! En inre del som sitter som fan och en yttre som sitter löst! Tror inte den ska vara lös det känns liksom inte rätt på nåt sätt! Det är ingen lagerbana mellan direkt heller! Känns fladdrigt

2 182 Inlägg
23 december 2006
#8
Vikten är nog till för att minska vibrationer i motorn, alltså när motorn är igång så "vibrerar" den, jag tror att den är till för att just minska vibrationerna.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

12 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#9
Typ som Volvos balansaxel? Men ska den sitta löst?????

2 182 Inlägg
23 december 2006
#10
Bolle skrev:
Typ som Volvos balansaxel? Men ska den sitta löst?????

Jag är ju ingen expert på ford, men de delar ju många komponenter så jag tror att det ä ungefär samma sak,hur menar du med att den sitter löst?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

12 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#11
Den sitter bredvid drevet och består av två ska vi säga typ brickor, en inre som sitter på tappen på kamaxeln och är ca: 7cm i diameter och sen sitter det en yttre som en ring runt den första så vikten blir totalt ca:9 cm i diameter,

2 182 Inlägg
23 december 2006
#12
Du har ingen bild? det är lättare att se det framför sig än att visualisera.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

12 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#13
Nix tyvärr! Bilen står dessutom i ett garage som e låst till mellandagarna! Kan ta en bild då och återkomma!

2 182 Inlägg
23 december 2006
#14
Okej, tycker att det är lite konstigt att ford inte hört talas om det förut,de måste ju åtminstone veta vad det är

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

12 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#15
Tja dom har inte hört talas om att bara en kamaxel kuggar över så där på 2,5:an. Dessutom ska det vara en pålitlig motor som kanske kan få ventilras efter 28-30000 mil för att kedjan går av! Men min har bara gått 14000 garanterat! Vikten vet dom inte ett dugg om!! Har själv en ide om detta! Insugskammen på den andra cylinderbanken driver även vattenpumpen, alltså den är lite längre och sticker ut i bakkant på motorn. Kanske är det för att båda insugskammarna ska ha "lika mycket jobb" att utföra? Vara lika "tunga".  Men det är bara en ide!

12 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#16
Har löst problemet med vikten på Kamaxeln! Den ska inte sitta löst! Ytterringen var vulkad med innerringen! I och med att den satt löst så skapade den virationer i kammen så det blev orsak till att kedjan kuggade över med "ventilsallad" som följd! Så nu vet ni, om nån undrade!

Fartdåre!
592 Inlägg
8 januari 2007
#17
Tur att du löste problemet!

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

2 182 Inlägg
13 januari 2007
#18
Bra att det löste sig.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo


Sök