Kolla begagnatguiden på
www.autopower.seVilka slitdelar du behöver byta beror ju på hur bilen är skött och vad som är bytt under de senaste milen. Man kan inte köpa en 12år gammal bil och förvänta sig att den skall rulla 10.000mil utan problem, men är bilen samtidigt helt nergången skall det förstås reflekteras i priset...
Angående spindelleder så står även det i begagnatguiden ovan, egentligen en vanlig slitdel som inte är dyr att byta men på just E46 har BMW gjort en dum lösning som innebär att man får byta hela länkarmen vilket förstås kostar mer.
Service görs i fyra steg på E46, oljeservice, Inspektion 1, oljeservice och Inspektion 2. Bilen räknar själv ut när det är dags för service baserat på när den förbrukat 2500L bensin; Kort och gott körs bilen hårt dricker den mer och kräver service oftare. Lite beroende på hur denna bil körts bör det antingen vara dags för insp.2 snart, eller så bör det precis vara gjort.
En av fördelarna med BMW är billig service, hos BMW i storstaden kostar kanske en insp.2 5-6.000:- vilket är billigt när en vanlig service kan kosta femsiffrigt belopp hos många andra märken. Men på en gammal bil kan du lika gärna göra jobbet själv, då kanske det kostar 1-2.000:- istället...
Rost? Gör det något, vilken 12år gammal bil har inte rostat? Rost är dock dyrt att åtgärda, vill du ha ett exakt pris hör du enklast med diverse lackerare vad de tar för jobbet: Men det kommer med stor sannolikhet vara en stor summa pengar du aldrig kommer få igen då du säljer bilen.
Ett alternativ om du är osäker på bilens skick är ett M-test, då går kunniga mekaniker igenom bilen och ger dig en bild av bilens skick. Kostar 1500:-, är det nära till senaste servicen så pruta på priset och gör jobbet själv. BMW E46 är som sagt väldigt enkel att arbeta med!
I övrigt så lycka till, det är en helt underbar bil du är spekulant på!