2330
Sök

Köpråd: Bmw 328Ci -99

9 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
#1
okej nu var det dags för att köpa min första bil. Jag har fastnat för bmw och hittade en som jag ska iväg och kolla på senare i veckan. Men skulle behöva lite hjälp om lite allt möjligt, hur är denna modellen, vad brukar det vara för fel och vad ska man tänka på?

Som rubriken lyder så är den från 99 och har gått ca 19 500 mil. Pratade lite med ägaren och han sa att kopplingen var iaf bytt på den och sen att det var jätte lite rost vid tanklocket och bagageluckan. Men sånt kan väl en lackerare fixa med att slipa ner och lacka över? Har läste lite allmänt på nätet och det verkar som att det är mycket o göra vid 20 000 mil strecket. Som att fjädrarna behöver ses om och byta bromsskivor, sen läste jag något om att spindellederna eller vad det heter skulle bytas med. Jag vet inte heller om den stora servicen är gjord, om jag måste göra den kostar det mycket?

Tack på förhand Mvh Adam smile

Aldrig nöjd
804 Inlägg
22 juni 2011
#2
Lackerare fixar inte "lite rost" bara sådär. De flesta vill lacka om hela bilen och lite till mot ett femsiffrigt belopp exklusive moms, annars rör de inte bilen. Dryga idioter är vad de är. Anledningen till att jag skriver detta är att utan utrustning för att göra det själv (blästra, slipa, lacka, polera m.m.) så talar vi om mer pengar för att fixa rosten än vad det skulle kosta att byta det andra du talar om.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 juni 2011
#3
Kolla begagnatguiden på www.autopower.se

Vilka slitdelar du behöver byta beror ju på hur bilen är skött och vad som är bytt under de senaste milen. Man kan inte köpa en 12år gammal bil och förvänta sig att den skall rulla 10.000mil utan problem, men är bilen samtidigt helt nergången skall det förstås reflekteras i priset...

Angående spindelleder så står även det i begagnatguiden ovan, egentligen en vanlig slitdel som inte är dyr att byta men på just E46 har BMW gjort en dum lösning som innebär att man får byta hela länkarmen vilket förstås kostar mer.

Service görs i fyra steg på E46, oljeservice, Inspektion 1, oljeservice och Inspektion 2. Bilen räknar själv ut när det är dags för service baserat på när den förbrukat 2500L bensin; Kort och gott körs bilen hårt dricker den mer och kräver service oftare. Lite beroende på hur denna bil körts bör det antingen vara dags för insp.2 snart, eller så bör det precis vara gjort.
En av fördelarna med BMW är billig service, hos BMW i storstaden kostar kanske en insp.2 5-6.000:- vilket är billigt när en vanlig service kan kosta femsiffrigt belopp hos många andra märken. Men på en gammal bil kan du lika gärna göra jobbet själv, då kanske det kostar 1-2.000:- istället...

Rost? Gör det något, vilken 12år gammal bil har inte rostat? Rost är dock dyrt att åtgärda, vill du ha ett exakt pris hör du enklast med diverse lackerare vad de tar för jobbet: Men det kommer med stor sannolikhet vara en stor summa pengar du aldrig kommer få igen då du säljer bilen.

Ett alternativ om du är osäker på bilens skick är ett M-test, då går kunniga mekaniker igenom bilen och ger dig en bild av bilens skick. Kostar 1500:-, är det nära till senaste servicen så pruta på priset och gör jobbet själv. BMW E46 är som sagt väldigt enkel att arbeta med!

I övrigt så lycka till, det är en helt underbar bil du är spekulant på! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

9 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#4
Okej det verkar ju inte vara så dåligt ändå. Är nog lite paranoid nu när det är första gången jag ska köpa en bil. Men det angående lacken så känner jag en lackerare så det går nog kanske att fixa, men visst så är den 12 år gammal. Men ska tänka på det med service med fast ägaren sa att bilen visade att det var 750 mil till nästa service så det är ju ett tag.

huh?
10 427 Inlägg
22 juni 2011
#5
Personen som ägde min 323 Ci 00 innan from 2007 tom mars 2011 har fått byta bakfjädrar (gått av), dörrhandtag (gav upp eller liknande) bromsslangar fram (skadade), delar av bromsrör bak (rost) senaste året. Det är väl lite utav "normalfelen" på bilar, bortsett från dörrhandtagens haveri.

Nuvarande småstrul jag har med bilen är att centrallåset fungerar sådär på passagerardörren (sporadisk funktion vid upplåsning), spolarpumpen till strålkastarna misstänks vara ur funktion och att det börjar krypa rost lite här och var. Behöver tex byta framskärmarna så småningom.

Insugsbälgen gick sönder direkt efter köpet för övrigt + att delar av vevhusventilationen också hade gett upp. Okänt när det hade hänt yikes Vevhusventilationen verkar vara lite utav ett sorgebarn på M52/M54-motorer. Svensksålda bilars vevhusventilation ska iaf vara anpassade för kallt klimat (S842A i utrustningslista) och ska inte gå sönder med rätt körstil enligt BMW wink



Sök