3030
Sök

BYte av Turbo. Krångligt?

21 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
Hej,
Jag har en Volvo V40 -99a,

Jag undrar om det är svårt att byta en turbo och ifall någon vet vad ett sånt ingrepp skulle kunna kosta?

Jag har hört att på min motor (2.0T) så sitter det en lättrycksturbo och i T4:an sitter en fulltrycksturbo, Nån som vet om detta stämmer och ifall man isåfall skulle kunna montera en sådan på min motor?

Mvh Johan

3 292 Inlägg
14 juni 2011
Vad det kostar beror ju helt på hur man gör det.. lämnar du in det så blir det ju helt säkert rätt så dyrt.. gör du det själv så kostar det inte mer än inköpet av en Turbo samt en massa tid... allt beror på hur pass van skrivare du är...

Har du aldrig skruvat förr så rekommenderar jag att du lämnar bort det till en verkstad.. i alla andra fall, go for it.... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 948 Inlägg
14 juni 2011
att demontera en gammal turbo kan vara ett rent helvete... pinnbultar som går av osv.
Så har du itne tillgång till ordentliga verktyg och en kunnig vän så rekommenderar jag dig att åka till en verkstad. Har inte koll på vad dom tar där du bor men här i lilla askersund så brukar meca och mekonomen verkstäderna ligga på 5-7 hundra kronor i timmen. Byte turbo tycker jag inte ska behöva ta mer än 4 timmar.

342 Inlägg
14 juni 2011
Ja du kan sätta dit en TD04L-14T (T4 turbo) istället för din TD04L-12T (2,0t) turbo men mjukvaran måste även uppgraderas, annars havererar motorn. Men själva aggregatet passar bolt-on.

I dagsläget är det bara Autotech Motor som ligger på den mjukvaran.

Effektmässigt bör det hamna runt 230hk.
Senast redigerat av olof102 (14 juni 2011)

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juni 2011
Jojjee skrev:
Hej,
Jag undrar om det är svårt att byta en turbo och ifall någon vet vad ett sånt ingrepp skulle kunna kosta?

Mvh Johan

Krångligt JA, svårt NEJ, inte speciellt. Som någon skrev ovanför så går det utmärkt tills en skruv går av, då är det inte roligt längre. Ett byte av en turbo kostar därför väldigt olika beroende på hur mycket som jävlas.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

63 Inlägg
23 juni 2011
Har precis bytt min turbo och det var första gången jag gjorde det men svårt var det inte. Däremot tog det jävligt mycket mer tid än jag räknat med och det sitter tight som fan så man får inget bra moment när man ska dra loss bultarna. Och jag drog av 2 pinnbultar by the way! En jävla massa svordomar och tid så löser man det! Packningssatsen för banjoskruvar, oljeretur och avgaspackning går på ungefär 250kr på Volvo! Ska du byta downpipe i samma veva med eller?

Sök