3058
Sök

Köpa ny generator dodge b250 -86

26 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
Behöver en ny generator men vet inte riktigt vilken jag ska satsa på. Nu sitter det nån volvo generator på 80 amp.

Batteriet är på 65 ah men har även dragit el bak i bussen som ska ladda upp en hemmabyggd stereo som ligger på 30 ah sen sitter det en "vanlig" bilstereo i bussen med två 6.5or och två 6x9or. Så därför tänkte jag ta en på minst 100 i alla fall eller tänker jag fel?

Har kollat på biltemas.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ge … -V-100-A1/

Den här på x-parts

http://www.x-parts.se/custom-installati … or/20512-0

Och den här på hansen racing.

http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Han … xt/MID7521

Nu står det ju inget om den sista förutom det här innan man går in på den. Info: 100 AMP OPTIONAL EQUIPMENT Hittade den genom att söka på mitt regnummer på hansenracing.

Om jag söker på regnummret får jag även upp en på 65 med dubble pulley. Om den på 100 skulle vara en med dubbla så spelar väl det ingen roll om jag bara kör med en rem eller är den anpassad på något sätt för att ha två remmar kopplade?

Vilken av dessa rekommenderar ni eller finns det andra man ska satsa på?

Är det inbyggda laddningsrelä på alla nyare generatorer?

Behöver man tänka på att köpa någon med speciella kopplingar eller går det koppla i vilken som helst egentligen så länge man kan fästa den så den drar tillräckligt?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 juni 2011
Se till att få en med inbyggt relä, det ha de flesta men kolla det för säkerhes skull. Biltemas är stämplad med Bosch-loggan när man tar den ur lådan så det är inga fel på den. Jag kör med en sån i min och det var ingen konst att koppla den och få till fästet. Jag kör med orginalfäste och en distans tillverkad av ett rör, vet inte hur det ser ut på din men det bör ju gå.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

26 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Se till att få en med inbyggt relä, det ha de flesta men kolla det för säkerhes skull. Biltemas är stämplad med Bosch-loggan när man tar den ur lådan så det är inga fel på den. Jag kör med en sån i min och det var ingen konst att koppla den och få till fästet. Jag kör med orginalfäste och en distans tillverkad av ett rör, vet inte hur det ser ut på din men det bör ju gå.

Den från biltema hade inbyggt relä eller?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 juni 2011
The_Dodge skrev:
RD_87 skrev:

Japp, lätt att koppla. Det enda som är lite drygt är att inkopplingen av laddlampan är lite speciell, den sitter inte på stift utan på en liten bult.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

26 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
The_Dodge skrev:
RD_87 skrev:

Japp, lätt att koppla. Det enda som är lite drygt är att inkopplingen av laddlampan är lite speciell, den sitter inte på stift utan på en liten bult.

Låter som det får bli en sån då. Tack för svaret.

Sök