3483
Sök

744 tic, startproblem ibland går inte startmotorn runt.

4 162 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#1
Tjenare. Tänkte höra med lite kunnigt folk här på garaget innan jag river isär bilen helt i onödan.

Jag har en 744 tic ifrån 87 med B230 ET motorn. Har gått 34 tusen mil just nu.

Ibland när jag vrider runt nyckeln så går inte startmotorn runt, allt annat fungerar och jag hör hur bränslepumpen sprutar fram bensin.

När jag köpte bilen för lite över 1 år sedan så händer detta kanske en gång av 100 starter men det har sakta men säkert blivit mer och mer vanligt och nu är det nästan varannan gång.

Det är aldrig några problem att rulla eller putta igång bilen och när startmotorn väll går runt så startar bilen alltid lätt.

Om jag slår på tändningen så kan jag också få startmotorn att gå runt genom att kortsluta den med en skruvmejsel när den inte vill starta med nyckeln. Har dock aldrig lyckats starta bilen på det viset men startmotorn går runt.

När bilen vägrar starta så kan jag försöka vrida runt nyckeln 100 ggr utan att den startar men oftast så startar den på första försöket och går efter det helt felfritt.

Så jag behöver lite tips på vad jag ska kolla efter. Eftersom felet inte är konstant så har jag funderat på om det kan vara något relä som spökar? Och var sitter detta relät isåfall?

Annars kan det bli såhär om startmotorn är dåligt jordad lr liknande?

Hittar jag inga andra fel så får jag prova byta tändningslåset men det väntar jag gärna med eftersom ett nytt som min nyckel fungerar med kostar 2000 kr på volvo och det är segt att ha en nyckel att starta med och en att låsa bilen med.


4 162 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#2
Ingen som vet om det finns något relä?


21 761 Inlägg
29 juni 2011
#3
När det krånglar så där så kan du mäta ifall det kommer spänning på solenoidens tunna kabel (bör vara stift 50), det ska komma spänning dit från tändlåset när man vrider nyckeln i startläge.

Kommer det ingen spänning så kan man misstänka tändlåset ("rosen", tändplattan), men kolla även att kabelskon på den tunna kabeln sitter som den ska och inte är i dåligt skick. smile

17 Inlägg
29 juni 2011
#4
Hade exakt likadant fel på min 740 Gl för ett tag sen och då var det startmotorn som det var fel på! Stämmer in på allt du har beskrivit, gick runt men ändå inte igång osv.
Plocka ut startmotorn från sitt fäste (sitter med 2st bultar på baksidan) och så tar du och startkablar igång startmotorn. Den ska snurra och skjuta ut ett mindre kugghjul som drar igång själva motorn, gör den inte det är det startmotorn som inte funkar.
Du kan prova att smörja upp och lirka den fram och tillbaka några gånger isåfall och se om det går bättre! De va felet på min iaf att den inte sköt ut den mindre kuggen! smile

4 162 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
När det krånglar så där så kan du mäta ifall det kommer spänning på solenoidens tunna kabel (bör vara stift 50), det ska komma spänning dit från tändlåset när man vrider nyckeln i startläge.

Kommer det ingen spänning så kan man misstänka tändlåset ("rosen", tändplattan), men kolla även att kabelskon på den tunna kabeln sitter som den ska och inte är i dåligt skick. smile

Förstår inte riktigt, ska jag mäta vid startmotorn lr vid tändningslåset?

Och vilken kabelsko på vilken tunn kabel? var sitter den?


4 162 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#6
RHansson skrev:
Hade exakt likadant fel på min 740 Gl för ett tag sen och då var det startmotorn som det var fel på! Stämmer in på allt du har beskrivit, gick runt men ändå inte igång osv.
Plocka ut startmotorn från sitt fäste (sitter med 2st bultar på baksidan) och så tar du och startkablar igång startmotorn. Den ska snurra och skjuta ut ett mindre kugghjul som drar igång själva motorn, gör den inte det är det startmotorn som inte funkar.
Du kan prova att smörja upp och lirka den fram och tillbaka några gånger isåfall och se om det går bättre! De va felet på min iaf att den inte sköt ut den mindre kuggen! smile

Men min startmotor går inte runt, tror inte den gör det iaf. Men man kanske inte märker det om den inte kuggar i som den ska?

Fast om det var det som var felet så borde jag inte kunna få startmotorn att dra runt motorn genom att kortsluta den med en skruvmejsel?


21 761 Inlägg
29 juni 2011
#7
zemet skrev:
Förstår inte riktigt, ska jag mäta vid startmotorn lr vid tändningslåset?

Och vilken kabelsko på vilken tunn kabel? var sitter den?

Du mäter på startmotorns solenoid. Kolla på solenoiden vilket stift som heter 50, där ska det sitta minst en tunn kabel. När nyckeln vrids till startläget så ska det komma spänning i kabeln, mät om det kommer spänning.

Vid en sån mätning är det ju lättast att vara två stycken, en som mäter och en som vrider nyckeln. Här är en bild på hur det kan se ut vid solenoiden, kablarnas färg är dock inget att bry sig om: https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/771970_50q25a.jpg
Senast redigerat av Drönirettab (29 juni 2011)

4 162 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
zemet skrev:
Förstår inte riktigt, ska jag mäta vid startmotorn lr vid tändningslåset?

Och vilken kabelsko på vilken tunn kabel? var sitter den?

Du mäter på startmotorns solenoid. Kolla på solenoiden vilket stift som heter 50, där ska det sitta minst en tunn kabel. När nyckeln vrids till startläget så ska det komma spänning i kabeln, mät om det kommer spänning.

Vid en sån mätning är det ju lättast att vara två stycken, en som mäter och en som vrider nyckeln.

Jaha då förstår jag:) Låter ju ganska lätt att kolla också:) Tack så mkt för tipset:)


17 Inlägg
29 juni 2011
#9
zemet skrev:
RHansson skrev:
Hade exakt likadant fel på min 740 Gl för ett tag sen och då var det startmotorn som det var fel på! Stämmer in på allt du har beskrivit, gick runt men ändå inte igång osv.
Plocka ut startmotorn från sitt fäste (sitter med 2st bultar på baksidan) och så tar du och startkablar igång startmotorn. Den ska snurra och skjuta ut ett mindre kugghjul som drar igång själva motorn, gör den inte det är det startmotorn som inte funkar.
Du kan prova att smörja upp och lirka den fram och tillbaka några gånger isåfall och se om det går bättre! De va felet på min iaf att den inte sköt ut den mindre kuggen! smile

Men min startmotor går inte runt, tror inte den gör det iaf. Men man kanske inte märker det om den inte kuggar i som den ska?

Fast om det var det som var felet så borde jag inte kunna få startmotorn att dra runt motorn genom att kortsluta den med en skruvmejsel?

Men när du slår på tändiningen och ska veva kommer det bara ett "klick" och inget mer eller? och sen när du kortsluter den med skruvmejseln så går den runt va? det "surrar" men inget mer.
Det absolut lättaste för att veta om motorn är kass är att skruva loss startmotorn från sitt fäste och strömkabeln in.
Och så tar du startkablar från batteriet till startmotorn, + på de 2 bultarna där strömkabeln annars sitter fastskruvad och - på bultfästet på starmotorn, när den går runt så skjuter den ut ett kugghjul på en stång och snurrar (det är den som drar igång motorn) gör den inte det är startmotorn kass, kolla det! smile

4 162 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#10
RHansson skrev:
zemet skrev:
RHansson skrev:
Hade exakt likadant fel på min 740 Gl för ett tag sen och då var det startmotorn som det var fel på! Stämmer in på allt du har beskrivit, gick runt men ändå inte igång osv.
Plocka ut startmotorn från sitt fäste (sitter med 2st bultar på baksidan) och så tar du och startkablar igång startmotorn. Den ska snurra och skjuta ut ett mindre kugghjul som drar igång själva motorn, gör den inte det är det startmotorn som inte funkar.
Du kan prova att smörja upp och lirka den fram och tillbaka några gånger isåfall och se om det går bättre! De va felet på min iaf att den inte sköt ut den mindre kuggen! smile

Men min startmotor går inte runt, tror inte den gör det iaf. Men man kanske inte märker det om den inte kuggar i som den ska?

Fast om det var det som var felet så borde jag inte kunna få startmotorn att dra runt motorn genom att kortsluta den med en skruvmejsel?

Men när du slår på tändiningen och ska veva kommer det bara ett "klick" och inget mer eller? och sen när du kortsluter den med skruvmejseln så går den runt va? det "surrar" men inget mer.
Det absolut lättaste för att veta om motorn är kass är att skruva loss startmotorn från sitt fäste och strömkabeln in.
Och så tar du startkablar från batteriet till startmotorn, + på de 2 bultarna där strömkabeln annars sitter fastskruvad och - på bultfästet på starmotorn, när den går runt så skjuter den ut ett kugghjul på en stång och snurrar (det är den som drar igång motorn) gör den inte det är startmotorn kass, kolla det! smile

Nej när jag kortsluter den med mejseln så drar den runt hela motorn, alltså kolvar och vevstaken.



Sök