2869
Sök

Hur kopplar jag remotekabel för att slutsteget inte ska dra konstant ström?

4 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Har precis kopplat in en 8" aktiv bas (biltemas) under passagerarstolen på min renault megane 02. Power lampan lyser på slutsteget och får även ljud i basen, men dock utan att remotekabeln (blå) från slutsteget på basens utgång är inkopplad i något.

Borde inte remotekabeln behövas för att slutsteget på basen ska hoppa igång? Annars tjuvdrar ju slutsteget ström från batteriet konstant, även när bilen är avstängd.
Även om jag kopplar remotekabeln till stereons remotekabel får ju slutsteget konstant ström från den gula strömkabeln, eftersom basens slutsteg uppenbarligen lyser.

Kan någon förklara hur jag ska koppla för att slutsteget inte konstant ska dra ström från batteriet? Inte alltid så praktiskt att upptäcka att bilen är död.

Har kopplat via högnivåutgång på basens slutsteg till bakre högtalarna. En strömkabel (gul) till batteriet och kabel till jord.

Trucker
1 415 Inlägg
29 juni 2011
Den gula kabeln ska du väl koppla till tändningen...

gul = tändning
röd = plus

Så koppla den till typ "minneskabeln" på stereons kablar (GUL)
så slår den igång när du startar och stänger av när du gör detsamma smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

214 Inlägg
29 juni 2011
GUL = Koppla till gula minneskabeln
RÖD = +

BlÅ från stereo till remote på slutsteg

om du inte har gul kabel så koppla samman röd + gul och koppla sedan på pluskabeln.

4 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Okej, tyvärr har jag ingen röd kabel. Kablaget som ingick var;

Gul - batteri+
Svart - Jord
Blå - fjärrkabel/tändningslås
högtalarkablar till högnivåingång

Här är en bild på hur det ska kopplas enligt manualen (sida 3):
http://biltema.se/Documents/manualer/24/24-797.pdf

Förstår dock inte hur steget kan bli strömlöst (stängs av) då den blå kabeln kopplas in då slutsteget konstant får ström från batteriet via den gula + kabeln?

5 198 Inlägg
29 juni 2011
har du kopplat enl anvisningen och den blå ENDAST har ström vid påslag av tändningen så ska det fungera rätt..Gul kabel är för att förse steget med ström,,, och den blå skall ge impuls att gå i gång.. Alltså den blå fungerar som en brytare som bryter den gula strömmen
Senast redigerat av gamlingen (29 juni 2011)

4 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
gamlingen skrev:
har du kopplat enl anvisningen och den blå ENDAST har ström vid påslag av tändningen så ska det fungera rätt..Gul kabel är för att förse steget med ström,,, och den blå skall ge impuls att gå i gång.. Alltså den blå fungerar som en brytare som bryter den gula strömmen

Alltså, utan remotekabel får steget alltid ström. Med remotekabel får steget endast ström då remotekabeln ger ström.

Då förstår jag. Ska försöka hitta rätt "remotekabel" från orginalstereon bara så ska det säkert fungera sedan.

Danke!

5 198 Inlägg
29 juni 2011
Timpani skrev:
gamlingen skrev:

Alltså, utan remotekabel får steget alltid ström. Med remotekabel får steget endast ström då remotekabeln ger ström.

Då förstår jag. Ska försöka hitta rätt "remotekabel" från orginalstereon bara så ska det säkert fungera sedan.

Danke!

¨
Behöver nödvändigtvis inte vara från stereon utan huvudsaken strömmen slås på av tändningen...eller stereon..beror på hur man har stereon kopplad

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juni 2011
Skulle tro att steget i baslådan slår igång när det känner av spänning på högnivåingångarna, och då behövs ingen remote. Men står det igång hela tiden eller slår det av sig efter en stund?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

5 198 Inlägg
29 juni 2011
ChriZtoffer skrev:
Skulle tro att steget i baslådan slår igång när det känner av spänning på högnivåingångarna, och då behövs ingen remote. Men står det igång hela tiden eller slår det av sig efter en stund?

Steget går väl igång är remoteströmmen kommer och slår av när remote strömmer försvinner..

474 Inlägg
29 juni 2011
gamlingen skrev:
ChriZtoffer skrev:

Steget går väl igång är remoteströmmen kommer och slår av när remote strömmer försvinner..

Så "brukar" det vara ja, men har du nu verkligen läst vad TS skrivit? Utan att remoten är inkopplad till nått så är steget igång..
Christoffers alternativ låter vettigt enligt mig!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juni 2011
gamlingen skrev:
ChriZtoffer skrev:

Normalt sett, ja. Men flertalet steg som har högnivåingång behöver ingen remote då det känner av när signal kommer på högnivåingången och slår då igång. Väldigt smidigt när man saknar remote.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

5 198 Inlägg
29 juni 2011
ChriZtoffer skrev:
gamlingen skrev:
ChriZtoffer skrev:

Normalt sett, ja. Men flertalet steg som har högnivåingång behöver ingen remote då det känner av när signal kommer på högnivåingången och slår då igång. Väldigt smidigt när man saknar remote.

Smidigt..

21 761 Inlägg
29 juni 2011
Lite bristfällig information i den där manualen tycker jag, står inget om just detta. smile

4 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:

Steget slår av sig efter en stund när man slagit ifrån tändningen. Har jag radion på utan tändningen så spelar alla högtalare (även de högtalare som jag kopplat högtalarkablar från till baslådan) men inte baslådan. Men utan remotekabeln inkopplad i stereon spelar baslådan oavsett om tändning är på eller ej.

Ett annat problem har tyvärr dykt upp.
Ljudet från baslådan är näst intill omärkbart på max volym på slutsteget. Har försökt öka basen på stereon, men det låter extremt dåligt, då högtalarna i dörrarna (5,25") inte klarar de frekvenserna.
Det måste ju gå att få en vettig signal till slutsteget så att man får någon behållning av baslådan.
Finns det någon som har en liknande baslåda och kopplat via högnivå och som har fått bra ljud?

Måste veta om det går att få bättre ljud, eller om den verkligen bara kan låta såhär högt dvs näst intill omärkbar. Den blir typ överröstad av dörrhögtalarna X-(

Vad kan detta bero på?

Sök