Tja, hur är det att byta Svänghjul på Mercedes Sprinter 416cdi? Intresserad om hur det är att plocka ner lådan. tacksam för svar från de som vet. det är ingen personbil utan en transportbil på över 3,5ton.
Har man tillgång till lyft så är lådan nere på ca 30-50min beroende på hur duktig man är på att skruva. Jag som har gjort det jobbet några ggr byter koppling på en sån på ca 1timme.
Håll koll på svänghjulet sen för det finns 2st olika original och då även 2 olika kopplingar. Är så att dom äldre svänghjulen är ersatta av ett nytt som då måste ha en ny koppling också.
Har man tillgång till lyft så är lådan nere på ca 30-50min beroende på hur duktig man är på att skruva. Jag som har gjort det jobbet några ggr byter koppling på en sån på ca 1timme.
Håll koll på svänghjulet sen för det finns 2st olika original och då även 2 olika kopplingar. Är så att dom äldre svänghjulen är ersatta av ett nytt som då måste ha en ny koppling också.
Aha okej.. Då blir det tyngre då den väger mer än manuella lådan men fortfarande inte spec krångligt att ta ner. Vill minnas att bultarna till konverten sitter framifrån på dom bilarna och lättast är då att släppa ner styrväxeln med dom 4 bultar styrväxeln sitter i mot framaxeln men det är fortfarande trångt som f-n att komma åt konverterbultarna.
Sen är det inte så mycket mer att tänka på förutom att lossa oljerören och alla andra bultar runtom.
Tänk dock på att det nya svänghjulet/flexplattan är förmodligen lite tjockare än den gamla och då måste man ta bort en bricka som ligger mellan flexplattan och vevaxeln och bara ha en bricka på bultsidan.