2511
Sök

Tickande bmw!

107 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
#1
Tja!
Bytte olja på min bmw 325:a i förrgår 5W 40 Hel syntet!
Men nu tickar den som bara den??!!!!

VAD ÄR DET FÖR FEL!!??

Hur kan den ticka när jag bytt olja!!? rätt mängd o allt!!???

Tacksam för hjälp!

Leffa
Senast redigerat av Leffa (14 januari 2007)

Leifa is HERE

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
14 januari 2007
#2
Vad var det för olja i innan? bytte du filter oxå eller bara oljan?

Edit: Ändra rubriken innan tråden blir låst!
Senast redigerat av racing-jimpa (14 januari 2007)

4 571 Inlägg
14 januari 2007
#3
Du hann ändra rubriken då får den bli kvar


107 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
#4
Det var 5w 50 innan och jag bytte bara olja denna gång för killen sa att han hade skaffat ett long life filter som bara byttes varannan gång!

Men fattar inte hur den bara kan börja ticka så här?
ska jag byta olja igen till 5w 50 igen??

Leifa is HERE

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
14 januari 2007
#5
Ja testa att byta till samma olja som du hade innan och byt även filtret. Och är du helt säker på att det var helsyntet i förut oxå? Har hört flera bmw som börjat ticka om man kört på en speciell olja länge och sen helt plösligt byter till någon annan.

2 911 Inlägg
14 januari 2007
#6
Tickandet är ju ett tecken på mekaniskt fel, oljorna är bara olika bra på att dölja det.
Oljebyte kan också skölja bort slagg som funnits förut och uppträder först nu när den har mumsig ny olja i sig.

Bränsletrycksregulator, spridare eller kammen är mitt heta tips.

Ta ett stycke skruvmejsel, starta motorn, sätt handtaget i örat, sätt ner spetsen på olika platser på motorn, leta var det tickar högst, voilá och du är ett steg närmre lösningen.

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
14 januari 2007
#7
Saxat från www.autopower.se

Tickande ventiler kan förekomma och orsakas oftast av igensatta hydrauliska ventillyftare, vilket kan indikera på slarv med oljebyten. Håller såklart med Decibel oxå att oljorna döljer det olika bra. Men om jag var du så skulle jag endå testa att byta tillbaka till samma viskositet som du hade innan och byt även filter. Om du vill läsa mer om ja nästan allt om bmw så tycker jag absolut att du ska syna autopower ordentligt och pröva att söka i forumet om ditt problem kan garantera att du hittar svar på din fråga där.

1 867 Inlägg
15 januari 2007
#8
Det är vanligt att det blilr sådär, byter man viskositet på oljan så börjar det låta pga förändringar i oljefilmen.
Som Decibel sa så döljer oljan ljudet rätt bra, häller du i rätt tjock mineralolja ska du se att motorn blir heltyst.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
15 januari 2007
#9
Har du haft syntet olja i förut så skulle iaf inte jag hälla i mineral olja nu.

74 Inlägg
15 januari 2007
#10
Det går aldeles utmärkt att byta från syntet till mineral. Men tvärt om, mineral till syntet, kan bli problem om man har otur eftersom syntet har en mer renande effekt och kan spola bort gammal skit som sen fastnar i nån trång oljekanal och täpper till.

Direktör
305 Inlägg
15 januari 2007
#11
Ett vettigt inlägg här smile Kommer dock inte ihåh vad namnet var då jag e småå påverkad men det var manen som sa att om man plötsligt byter olja i en motor och man sköljer bort slagg produkter och har en tunnare olja i så tickar motorn.....  Håller med fullt och ständigt....  Jag skulle säga kammen eller ventilerna..... prova och byt olja i ige och häll i tjockare olja..... ge fasiken i blask olja då det ofta ge bekymmer om det vart tjockare i innan

Speed limit are only for pussy


Sök