3534
Sök

Durr och muller från framvagn, annat än hjullager?

13 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
Opel Astra G -01

Har ett durrande ljud som uppkommer främst vid motorbroms, men även när man kopplar ur och frihjular. Låter inte lika mycket och inte lika ofta när man har driv på hjulen.

Vibrationerna känns tydligt i ratten och det blir en väldig resonans i kupén, ett högt malande, brummande ljud.

Jag har fått hjälp att försöka lista ut från vilken sida det kommer ifrån, det är definitivt framifrån, men det går inte att känna eller höra från vilken sida. Utanför bilen hörs det knappt men i kupén är det väldigt högt. Ljudet påverkas inte av åt vilket håll man svänger.

Bytte ett dåligt lager på höger sida förra året och då var det rätt tydligt varifrån det malande ljudet kom.

Har känt på båda hjulen nu, inget glapp och inget ljud när man snurrar.

Jag var väldigt säker på att det var ett lager som lät men nu börjar jag tvivla, vad finns det mer som kan orsaka detta?

Tack för alla tips.

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
21 juni 2011
Drivknut?

Om det nu verkligen inte är ett lager då? eller svagt anliggande bromsar med skev bromskiva? nåt annat kan det väl knappt vara?
Senast redigerat av SoL (21 juni 2011)

13 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
Ja, det bör ju vara antingen hjullager, drivknut/axel eller kärvande broms.

Broms tror jag inte då ljudet inte påverkas av att man bromsar, det låter lika mycket för det.

Det som är tråkigt är att man måste byta hela navet för att byta lager, och det skulle kosta över 6000 kr att byta båda sidor även om man köper piratdelar, i bara delar.

Så det skulle kännas bra med lite mer kött på benen innan jag byter lagren.

Lutar mer åt att det är en drivaxel som låter, kanske en inre knut som är dålig, men det är irriterande att inte kunna höra från vilken sida det låter illa. Damaskerna är ju hela.

230 Inlägg
21 juni 2011
inga vibrationer i fjädern som du känner?, snurra på hjulet o känn med ena handen på fjädern, vibrerar de så är de hjullagret..

Evildan
21 juni 2011
utgående axel i växellådan?
hade det problemet på en Space Wagon och det var liknande symptom.
Senast redigerat av Evildan (21 juni 2011)

13 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
Evildan skrev:

Dvs drivaxeln?

Evildan
21 juni 2011
mb-dape skrev:
Evildan skrev:

Dvs drivaxeln?

menar utgående till diffen, alltså kronhjul och pinjong.

13 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Vill bara meddela att problemet är löst, det berodde på att framdäcken var konstigt slitna, innerkanten var väldigt ojämn. Med nya däck är ljudet borta! smile

huh?
10 427 Inlägg
7 juli 2011
mb-dape skrev:
Vill bara meddela att problemet är löst, det berodde på att framdäcken var konstigt slitna, innerkanten var väldigt ojämn. Med nya däck är ljudet borta! smile

Kanske lönt att göra en framvagnsinställning om däcken var konstigt slitna. Så du slipper nöta ut de nya däcken dvs. smile Om de gamla nu fått slitaget från din bil.

Evildan
7 juli 2011
mb-dape skrev:

ahha, var det så simpelt. skönt.
haft liknande missljud på både E430 och S10 Blazer, dom dubbade vinterdäcken var monterade mot rotationsriktningen av två olika ägg på bägge bilarna när jag tog över dom.
som steifan skriver...ställ framvagnen eller mitt råd: ändra körstil om dom har blivit så snedslitna på din bil.

Sök