2325
Sök

Bmw 520i 24v -94 (svajjar på tomgången "ibland") mm.

606 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#1
Har köpt en bmw 520i 24v och ibland svajjar den på tomgången ibland så är det "långa" svajjningar och ibland korta snabba.... ibland går den stadigt och fint på tomgången... vad kan detta vara ?  och den går även mycke bättre när den är kall (mycke piggare på låga varv kall)


sen så en sak till på ca 4000 varv+ ändras motorljudet till ett nästan lite rasslande ljud är det något fel eller kan det bara vara så tongue?

tacksam för all hjälp jag kan få :p
Senast redigerat av jottosson (6 juli 2011)

Kan det lagas ska det lagas! :)

Forummoderator
17 984 Inlägg
6 juli 2011
#2
jottosson skrev:
Har köpt en bmw 520i 24v och ibland svajjar den på tomgången ibland så är det "långa" svajjningar och ibland korta snabba.... ibland går den stadigt och fint på tomgången... vad kan detta vara ?  och den går även mycke bättre när den är kall (mycke piggare på låga varv kall)


sen så en sak till på ca 4000 varv+ ändras motorljudet till ett nästan lite rasslande ljud är det något fel eller kan det bara vara så tongue?

tacksam för all hjälp jag kan få :p

Kompis...

Kolla alla slangar så det inte drar tjuvluft. (Såpvatten)
Att den är piggare kall kan väl vara tempgivare till sprutet eller LMM? Går den ännu sopigare om du drar ur LMM med bilen på tomgång (körning)?

Rasslade ljud kan vara mycket. Men bra är det inte. Varva inte över 4000 varv... En gammal BMW är inte världens pålitligaste bil så kör lungt! Inga hyss! Det är inte en gammal W124 nu...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 juli 2011
#3
Puh, som om en Merca skulle vara pålitligare. wink

Till saken, jag antar att du har en mobilkamera eller annan motsvarande utrustning? Filma och lägg upp ett klipp på motorn och ljudet!

Sedan kan du även försöka spåra ljudet, har du ASC på bilen? Alltså antispinn? Om inte kan du ensam stå vid motorrummet och gasa för hand med hjälp av spjället. Har du ASC är dock risken står att en wire till systemet hoppar av och så funkar inte ASC längre. Då får du försöka övertala en kompis att sitta bakom ratten och gasa!

Men tillbaka till att spåra ljudet, försök först avgöra från vilken del av motorn ljudet kommer. Sedan kan du genom att till exempel hålla en skruvmejsel mot delar av motorn försöka finna ljudet. Vart kommer det ifrån? Toppen, botten, vanos, kamkedjan?

Att varvtalet svajar beror oftast på att insugsbälgen är sprucken, denna sitter mellan luftfilter och gasspjäll. En annan sak värd att kontrollera.
Senast redigerat av Rquired (6 juli 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
17 984 Inlägg
6 juli 2011
#4
Rquired skrev:
Puh, som om en Merca skulle vara pålitligare. wink

Till saken, jag antar att du har en mobilkamera eller annan motsvarande utrustning? Filma och lägg upp ett klipp på motorn och ljudet!

Sedan kan du även försöka spåra ljudet, har du ASC på bilen? Alltså antispinn? Om inte kan du ensam stå vid motorrummet och gasa för hand med hjälp av spjället. Har du ASC är dock risken står att en wire till systemet hoppar av och så funkar inte ASC längre. Då får du försöka övertala en kompis att sitta bakom ratten och gasa!

Men tillbaka till att spåra ljudet, försök först avgöra från vilken del av motorn ljudet kommer. Sedan kan du genom att till exempel hålla en skruvmejsel mot delar av motorn försöka finna ljudet. Vart kommer det ifrån? Toppen, botten, vanos, kamkedjan?

Att varvtalet svajar beror oftast på att insugsbälgen är sprucken, denna sitter mellan luftfilter och gasspjäll. En annan sak värd att kontrollera.

Taxiförare brukar inte köra BMW...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 juli 2011
#5
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Puh, som om en Merca skulle vara pålitligare. wink

Till saken, jag antar att du har en mobilkamera eller annan motsvarande utrustning? Filma och lägg upp ett klipp på motorn och ljudet!

Sedan kan du även försöka spåra ljudet, har du ASC på bilen? Alltså antispinn? Om inte kan du ensam stå vid motorrummet och gasa för hand med hjälp av spjället. Har du ASC är dock risken står att en wire till systemet hoppar av och så funkar inte ASC längre. Då får du försöka övertala en kompis att sitta bakom ratten och gasa!

Men tillbaka till att spåra ljudet, försök först avgöra från vilken del av motorn ljudet kommer. Sedan kan du genom att till exempel hålla en skruvmejsel mot delar av motorn försöka finna ljudet. Vart kommer det ifrån? Toppen, botten, vanos, kamkedjan?

Att varvtalet svajar beror oftast på att insugsbälgen är sprucken, denna sitter mellan luftfilter och gasspjäll. En annan sak värd att kontrollera.

Taxiförare brukar inte köra BMW...

Det gör dom ofta framför allt utomlands, och till exempel så kör Tyska och Brittiska polisen (Bland annat...) BMW och inte Mercedes. Men man kan jämföra hela dagen, W124 är en något bättre byggd bil än E34 men en sådan med M50 tål precis som mercan det mesta.

Sedan kan det gå sönder med, tycker vi låter denna tråden handla om det sistnämnda. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
17 984 Inlägg
6 juli 2011
#6
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Puh, som om en Merca skulle vara pålitligare. wink

Till saken, jag antar att du har en mobilkamera eller annan motsvarande utrustning? Filma och lägg upp ett klipp på motorn och ljudet!

Sedan kan du även försöka spåra ljudet, har du ASC på bilen? Alltså antispinn? Om inte kan du ensam stå vid motorrummet och gasa för hand med hjälp av spjället. Har du ASC är dock risken står att en wire till systemet hoppar av och så funkar inte ASC längre. Då får du försöka övertala en kompis att sitta bakom ratten och gasa!

Men tillbaka till att spåra ljudet, försök först avgöra från vilken del av motorn ljudet kommer. Sedan kan du genom att till exempel hålla en skruvmejsel mot delar av motorn försöka finna ljudet. Vart kommer det ifrån? Toppen, botten, vanos, kamkedjan?

Att varvtalet svajar beror oftast på att insugsbälgen är sprucken, denna sitter mellan luftfilter och gasspjäll. En annan sak värd att kontrollera.

Taxiförare brukar inte köra BMW...

Det gör dom ofta framför allt utomlands, och till exempel så kör Tyska och Brittiska polisen (Bland annat...) BMW och inte Mercedes. Men man kan jämföra hela dagen, W124 är en något bättre byggd bil än E34 men en sådan med M50 tål precis som mercan det mesta.

Sedan kan det gå sönder med, tycker vi låter denna tråden handla om det sistnämnda. smile

Så sant. Men det är bra att du kastar in handduken när du vet! 10 gammal bil... Vilken tål mest "misshandel"? Att sen E34 är 100 gånger roligare att köra KAN ha med saken å göra...

Kolla som sagt "gummin" på insugssidan. Senaste service kan väl vara värt att kolla upp?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

121 Inlägg
7 juli 2011
#7
Kolla upp med diagnostik men själv gissar jag på lambdan och drar den mycke soppa?


606 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#8
tack för svaren smile ska ta och kolla upp detta smile filmar och lägger upp sen

Kan det lagas ska det lagas! :)

606 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#9
filmade men tyvär verkar man telefon filtrera bort rasslande ljudet  ;o har inte hunnit kolla några läckage än men det kommer! kom gärna med fler förslag !

Kan det lagas ska det lagas! :)

606 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
#10
okej ryckte LMM på tomgången och ingen skillnad när jag drog ur den DOCK när jag satt dit kablen till LMM igen så dog bilen ?

Kan det lagas ska det lagas! :)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 juli 2011
#11
Har du kollat om insugsbälgen är hel?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

606 Inlägg
10 juli 2011
Trådstartare
#12
var sitter den tongue?

och som sagt LMM verkar vara knäpp eller kan insugsbälgen ha med det att göra ?

för när ja rycker sladden till LMM händer inget och den går likadant men kopplar jag in LMM med bilen igång dör den direkt
Senast redigerat av jottosson (10 juli 2011)

Kan det lagas ska det lagas! :)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juli 2011
#13
jottosson skrev:
var sitter den tongue?

och som sagt LMM verkar vara knäpp eller kan insugsbälgen ha med det att göra ?

för när ja rycker sladden till LMM händer inget och den går likadant men kopplar jag in LMM med bilen igång dör den direkt

Den sitter mellan luftfiltret/Lmm och gasspjället, och är helt enkelt en vecklad bälg i gummi. Och det är väldigt vanligt att denna spricker i vecken, vilket kan vara omöjligt att se om man inte tar loss den. Dock ett löjligt enkelt jobb, den sitter endast med två slangklämmor (En i varje ända)!

Är inte säker, och det beror lite på omständigheterna, men jag tror inte motorn skall dö om du kopplar in Lmm. Senast jag pillade på en M50 var dock en 320i, denna uppträdde likadant som du beskriver. När bälgen plockades loss föll den i bitar, det var därför jag misstänkte att den läcker på din. Efteråt så blev det endast en minimal reaktion från motorn när Lmm kopplades in och ut.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

606 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#14
okej okej tack för tipset ska kolla upp detta omgående smile

Kan det lagas ska det lagas! :)


Sök