3324
Sök

Vad är detta?

2 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
http://smexdesign.se/IMG_0438.JPG
Har en snabb fråga om vad detta kan vara? Fick den efter morfar och undrar om den kan komma till användning eller om den har nått ett 'bäst före datum'?

871 Inlägg
12 juli 2011
pistolen verkar vara en tändningsläge inställare..
Senast redigerat av beckstroem (12 juli 2011)

2 266 Inlägg
12 juli 2011
Kolla och ställa tändning på gamla bilar typ volvo saab såna utan databoxar som sköter tändningen. Funkar på nya bilar också iallafall kolla så tändningen står rätt

svetsdiff !!!

2 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Tackar för svaren! Kan den ha något värde?

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
12 juli 2011
pistolen är säkert för att ställa in tändtimingen , men också bra att använda för att se till att motorn tänder på alla tändstift,
detta är gissning :
att (elektriska)mätaren är för att testa fördelaren på något sätt kanske?
och (mekaniska) mätaren är för vacum-tryck?

oj vad morfar blir glad när han får reda på att det enda du tänker på är pengavärdet på det du får från honom.

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Stressad BMW
120 Inlägg
12 juli 2011
stroboskop (stavning) heter det har jag för mig smile mvh

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 juli 2011
Shit vad gammal jag är. Jag har ett sånt mätinstrument till höger. En vanlig multimeter med dwell, etc. Bra grejer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 024 Inlägg
12 juli 2011
Ett traditionellt gammalt instrument för att ställa in tändning med mer. Stroboskoplampa för fördelarinställning. Instrument som kan mäta varvtal,spänning,ohm samt kamvinkel (dwell). Kamvinkel har dock inget med kamaxeln att göra utan det är kamnocken i fördelaren som öppnar brytaren som man mäter öppningsvinkeln på. Dessutom en manometer att mäta insugsvacum med. Finns fortfarande att köpa för ett par hundringar så det är väl kanske värt 2-300 i begagnat skick.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Sök