3790
Sök

Bmw 320 e30 drar ström.

13 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#1
Tjenare, har en e30 som drar ut batteriet. har en huvudströmbrytare inkopplat. fungerar utmärkt, men nu har jag tröttnat på att minnet försvinner från cdn varje gång jag bryter strömmen.

Obs. Att den drog ström innan stereo sattes in så den kan man nog utesluta.


Läste en del forum om hur man felsöker, Provade att ta bort +polen från batteriet och mätte med en multimeter från +polen till +kabeln och den visade 12,3v...har säkerligen gjort fel då jag inte har kunskap om el.


Drog alla säkringar och reläer för att se om värdet sjönk. men gjorde ingen skillnad.


Såg också att en lös kabel hängde från generatorn såg ut som en jord kabel. men vet inte om det kan ha orsakat problemet ?.  Den laddar riktigt när den är igång och batteriet är friskt.


Hjälp ! sad

Inte lätt å köra Gräsklippar skit bilar

21 761 Inlägg
13 juli 2011
#2
Bumfight88 skrev:
Provade att ta bort +polen från batteriet och mätte med en multimeter från +polen till +kabeln och den visade 12,3v...har säkerligen gjort fel då jag inte har kunskap om el.

Där blev det inte riktigt rätt. smile

Multimetern ska ställas i läge för strömmätning (A), lämpligt mätområde från början är 10/20 A beroende på mätare. Du kopplar dock in mätaren precis som du gjorde tidigare, dvs mellan batteripolen och batteripluskabeln.

13 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#3
Okej. ska ut och prova igen. Kan hända om det skiter sig att jag lägger upp en bild på multimetern så kanske någon själ här i världen vet hur man ställer in skit apparaten. wink


tack för svaret smile

Återkommer med hur det gick !

Inte lätt å köra Gräsklippar skit bilar

13 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#4
Får inte ordning på problemet.

Kolla gärna in denna länken http://www.made-in-china.com/showroom/k … 0346-.html


Länk ovan. är till en multimeter. vet någon hur man ska koppla in den. även hur man pluggar in
stick kablarna

Jag provade mig fram, men fick inget värde.

Det är ju en gammal bil och har vart många ägare, kan ev. vara så att dom kopplat om en massa skit
så jag inte hittar något värde genom batteriet ?

Elektronik = Skit

Inte lätt å köra Gräsklippar skit bilar

21 761 Inlägg
14 juli 2011
#5
Minusmätkabeln stoppas i "COM". Plusmätkabeln stoppas i "10ADC". Ställ in vredet på "10A".

Nu är den inställd på att kunna mäta upp till 10 A. Mätskalan är normalt sett med två decimaler vad jag vet, vilket innebär att du ska kunna få ett någorlunda pålitligt värde på tiondels ampere. Du ser iaf skillnad på om det drar 3 A eller 30 mA. smile

13 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#6
Tack, ska genast ut och prova ! wink

Inte lätt å köra Gräsklippar skit bilar

13 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#7
Fick ett värde på 4,24

Drog säkringar och på nummer 21 i säkringsdosan i huven sjönk värdet till 3,27 har ej ännu kollat vad den går till.

Vet ej vad värdet ska ligga på i vanligt fall, men antar att det är högt.


provade att dra alla reläer även bränslepumpsrelät utan resultat.

Inte lätt å köra Gräsklippar skit bilar

21 761 Inlägg
14 juli 2011
#8
Om du har satt mätkablarna på det sätt jag beskrev så innebär det 4,24 A och det är väldigt mycket, då är det inte konstigt att batteriet dras ur. Att strömmen sjönk till 3,27 A påverkar inte speciellt mycket, det är fortfarande alldeles för högt.

Kolla upp den där lösa kabeln på generatorn, det ska inte hänga lösa kablar där. Prova förresten att koppla bort den grova kabeln på generatorns B+ och se ifall strömmen minskar, möjligheten finns att generatorn är dålig trots att den laddar. Om någon diod inuti generatorn har kortslutning så kan det dra runt 4 A har jag för mig. smile

En "normal" bil utan en massa larm och prylar bör inte dra mer än kanske 50 mA (0,05 på din mätare) när allting är avslaget och bilen låst.

13 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#9
Gjorde enligt din beskrivning, Ja kabeln som hänger där nere ser ut som en jord kabel så man kan ju hoppas att den är orsaken till problemet. men jag vet ju inte vad föregående ägare har gjort på bilen.

Men man får väl se det på den ljusa sidan att man kanske lär sig något på det. ;D

Inte lätt å köra Gräsklippar skit bilar

21 761 Inlägg
14 juli 2011
#10
Bumfight88 skrev:
Gjorde enligt din beskrivning

Vad visade mätaren då, blev det någon skillnad?

Om jordkabeln satt fast i generatorchassit så ska den väl rimligtvis sitta i motorblocket eller karossen i närheten. smile


Sök