3451
Sök

Laddningsproblem M3 E46

MADMIKE
152 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#1
Halloj bildårar!

Bakgrund:

Min M3 -02:a började blinka till gult (laddningslampan) vid 2-3 olika tillfällen för ca 2 månader sedan vid urvarvning av maskinen efter att jag bytt till dioder (ej canbus) för skyltbelysningen.
Köpte vanliga lampor på macken igen o slängde tillbaka och problemet slutade.

Efter några veckor började detta fenomen igen, men nu har den blinkat till eller lyst nån sekund i RÖTT vid flertalet tillfällen (endast vid fullt gaspådrag).

Kopplade på en voltmeter direkt på batteriet och stack ut o testade! Inga problem, batteriet laddade runt 13,7V-14,1V oavsett körning, tomgång mm.

I förrgår:

Är på väg hem från sthlm mot tokstan, batterilampan tänds ilsket rött och släcks inte. Märker att vi tappar laddning efter ett tag, ABS-lampan tänds, stereon började blinka i takt mm. Stänger av all elförbrukning och tar mig hem ända till parkeringen, där stänger jag av, och bilen förblir död.

Lyfter ur batteriet och sätter det på laddning över natten.

Igår:

Batteriet har inte tagit emot laddning och jag blir ganska övertygad om att batteriet har sagt upp sig på heltid, -skönt, enkelt fel!

Mekonomen, inhandlar ett nytt 80Ah-batteri och slänger i bilen, och med stor glädje vrider på nyckeln!
Laddningslampan lyser rött... suck.

Mäter batteri, 12,2V.
Mäter vid körning och strömförbrukare på, 12,1V-12,3V -bilen laddar alltså VÄLDIGT lite.

Tyckte att eftersom det nya batteriet hade så dålig power i sig, så satte jag det på laddning en stund och bytte ljuddämpare under tiden smile

Nu har batteriet fått i sig 13,2V.
Startar bilen, varvar till lite och laddningslampan slocknar! Kopplar på voltmetern igen och tar en tur...

Nuvarande problem!:

Allt under 4.000rpm och bilen laddar runt 14V precis som den ska, oavsett körning, tomgång mm.
Varje gång bilen går över 4.000rpm tänds röd laddningslampa och bilen laddar genast runt 12,2V !! Detta gäller också om man bara smyger på gasen förbi 4.000rpm, även vid stillastående torrvarvning.

-------------------------------------------------------------------------

Även fast jag tror att det är ett generatorbyte på ingång, så skulle jag uppskatta vettiga svar o funderingar på detta fenomen! Kanske nån som känner igen detta eller har nån annan förklaring på det som försiggår?

Mvh Micke

FEARLESS
TelgeTokarMC
TEAM HOOLIGAN
NSR - No Shame Racing #Topp10stockholm

21 761 Inlägg
12 juli 2011
#2
Vill förtydliga lite med att när det visar 12,2 V så laddar inte generatorn alls, strömmen dras från batteriet istället. smile

Att felet uppträder vid just 4000 varv låter ju lite skumt, men något fel på generatorn borde det vara iaf. Kan förstås ha med tidigare höga varvtal att göra.

Har bilen någon datorstyrning av laddspänningen?

MADMIKE
152 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Vill förtydliga lite med att när det visar 12,2 V så laddar inte generatorn alls, strömmen dras från batteriet istället. smile

Att felet uppträder vid just 4000 varv låter ju lite skumt, men något fel på generatorn borde det vara iaf. Kan förstås ha med tidigare höga varvtal att göra.

Har bilen någon datorstyrning av laddspänningen?

Joda den laddar runt 12.2V eftersom den efter start och på med strömförbrukare landar på kanske 11.8V så kryper den upp igen till ca 12.2V. Stänger jag av fläkt, ljus o stereo går den upp till ca 12.4V och minskar inte. Den håller denna laddning hur länge jag än kör med bilen.

I detta läge påverkas inget av bilens system negativt utan enbart varningslampan lyser.

Detta gäller alltså mätningar gjorda innan jag laddade upp det nya batteriet till 13.2V och den därefter började med den tydliga laddningsskillnaden som sker vid 4.000rpm.

Vet inte om dessa har utbytbar laddningsregulator eller om det är ens värt de, utan det kanske är bättre att sikta på generatorbyte.
Det stora mysteriet är ju oavsett varför den så tydligt släpper laddningen vid 4.000 varv?

FEARLESS
TelgeTokarMC
TEAM HOOLIGAN
NSR - No Shame Racing #Topp10stockholm

21 761 Inlägg
13 juli 2011
#4
Att spänningen stiger till 12,4 V när du slår av alla förbrukare är helt naturligt, då belastas inte batteriet lika mycket och polspänningen stiger även om inte generatorn ger laddning. Är belastningen relativt liten så kan spänningen ändå ligga ganska stabilt ett bra tag. Om generatorn laddade någonting alls så borde spänningen ligga stabilare, så tycker jag åtminstone. smile

Om ingen annan kan ge råd angående generatorn så tror jag du bör kolla upp med någon "BMW firma" eller liknande, vet inte hur pass avancerad elektronik det sitter i din bil.

MADMIKE
152 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Att spänningen stiger till 12,4 V när du slår av alla förbrukare är helt naturligt, då belastas inte batteriet lika mycket och polspänningen stiger även om inte generatorn ger laddning. Är belastningen relativt liten så kan spänningen ändå ligga ganska stabilt ett bra tag. Om generatorn laddade någonting alls så borde spänningen ligga stabilare, så tycker jag åtminstone. smile

Om ingen annan kan ge råd angående generatorn så tror jag du bör kolla upp med någon "BMW firma" eller liknande, vet inte hur pass avancerad elektronik det sitter i din bil.

Jag håller med men.. Med laddningsregulatorn urkopplat hamnar vi på en polspänning runt 11.8V, och med laddningsregulatorn ikopplad runt 12.2 - 12.4V.

FEARLESS
TelgeTokarMC
TEAM HOOLIGAN
NSR - No Shame Racing #Topp10stockholm

MADMIKE
152 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
#6
Hade inte tid att felsöka mer, behöver bilen fungerande som den ska!
Ny generator samt laddningsregulator monterad, funkar numera felfritt. smile

FEARLESS
TelgeTokarMC
TEAM HOOLIGAN
NSR - No Shame Racing #Topp10stockholm

21 761 Inlägg
14 juli 2011
#7
Okej, kul att du fick till det. smile


Sök