Halloj bildårar!
Bakgrund:
Min M3 -02:a började blinka till gult (laddningslampan) vid 2-3 olika tillfällen för ca 2 månader sedan vid urvarvning av maskinen efter att jag bytt till dioder (ej canbus) för skyltbelysningen.
Köpte vanliga lampor på macken igen o slängde tillbaka och problemet slutade.
Efter några veckor började detta fenomen igen, men nu har den blinkat till eller lyst nån sekund i RÖTT vid flertalet tillfällen (endast vid fullt gaspådrag).
Kopplade på en voltmeter direkt på batteriet och stack ut o testade! Inga problem, batteriet laddade runt 13,7V-14,1V oavsett körning, tomgång mm.
I förrgår:
Är på väg hem från sthlm mot tokstan, batterilampan tänds ilsket rött och släcks inte. Märker att vi tappar laddning efter ett tag, ABS-lampan tänds, stereon började blinka i takt mm. Stänger av all elförbrukning och tar mig hem ända till parkeringen, där stänger jag av, och bilen förblir död.
Lyfter ur batteriet och sätter det på laddning över natten.
Igår:
Batteriet har inte tagit emot laddning och jag blir ganska övertygad om att batteriet har sagt upp sig på heltid, -skönt, enkelt fel!
Mekonomen, inhandlar ett nytt 80Ah-batteri och slänger i bilen, och med stor glädje vrider på nyckeln!
Laddningslampan lyser rött... suck.
Mäter batteri, 12,2V.
Mäter vid körning och strömförbrukare på, 12,1V-12,3V -bilen laddar alltså VÄLDIGT lite.
Tyckte att eftersom det nya batteriet hade så dålig power i sig, så satte jag det på laddning en stund och bytte ljuddämpare under tiden
Nu har batteriet fått i sig 13,2V.
Startar bilen, varvar till lite och laddningslampan slocknar! Kopplar på voltmetern igen och tar en tur...
Nuvarande problem!:
Allt under 4.000rpm och bilen laddar runt 14V precis som den ska, oavsett körning, tomgång mm.
Varje gång bilen går över 4.000rpm tänds röd laddningslampa och bilen laddar genast runt 12,2V !! Detta gäller också om man bara smyger på gasen förbi 4.000rpm, även vid stillastående torrvarvning.
-------------------------------------------------------------------------
Även fast jag tror att det är ett generatorbyte på ingång, så skulle jag uppskatta vettiga svar o funderingar på detta fenomen! Kanske nån som känner igen detta eller har nån annan förklaring på det som försiggår?
Mvh Micke