3022
Sök

Bästa sättet att få bättre ljud i en Saab 9-3 -03?

5 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Hej!!

Bilen är en Saab 9-3 1.8t ss (tror ja, sportchassi iaf) från 2003. Stereon är orginal och ser ut som en jävla rymdfärja tongue Ingen GPS men grön-svart display uppe och multifunktionsratt med höja-sänka och byta-låt knappar. Jag vill att både ratt och display ska kunna fungera med nya ljudet, de ska inte synas att det är bytt någonting.
Jag har försökt läsa på här på forumet, och förstått att det finns olika stereo samt att de är olikalätt att byta. Jag har högtalare i instrumentpanelen, 2 i dörrarna och två i hatthyllan.
Som jag fattar det krävs stor kunskap om man ska kunna sätta in ett mkt större stereopaket än det som är, men jag är inte ute efter massa bas mm utan bara ett riktigt bra ljud så att man kan lyssna på musik ordentligt. Som det är nu är högtalarna lite skräniga och man kan inte höja så mkt utan att musiken låter sämre.
Så, frågor:
Är det värt att bara rycka ur de högtalare som sitter där och köpa nya likadana? Blir det bättre öht?
Hur omöjligt är det att sätta in ett slutsteg och bas? Eller borde jag satsa på fler mindre högtalare, eller är det ännu värre att installera?

Den som orkat läsa hit ner förstår säkert att jag inte har någon aning om bilar, men jag kommer att ha hjälp att installera allt. Det jag behöver hjälp med är att veta vad jag vill ha för ljud, samt att jag såklart måste köpa det själv. Resten löser en duktig kompis, men den som orkar får gärna förklara hur man gör då jag vill lära mig smile

Kram Erika

8 885 Inlägg
16 december 2010
Smidigaste lösningen är att byta högtalarna i panelen ett klart lyft för ljudet.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

5 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Tack för svaret! Vilken sorts högtalare skulle vara bra att ha? Kan jag ta vilka jag vill bara dom passar i gamla hålen eller?
Vet inte om man får länka, men märken mm? Vilken prisklass för att få bra ljud krävs?

8 885 Inlägg
16 december 2010
erikaengdahl skrev:
Tack för svaret! Vilken sorts högtalare skulle vara bra att ha? Kan jag ta vilka jag vill bara dom passar i gamla hålen eller?
Vet inte om man får länka, men märken mm? Vilken prisklass för att få bra ljud krävs?

Vilket märke du ska välja kan jag inte ge något bra svar på tyvärr, själv lämna jag bara in bilen till BRL och dom fick avgöra vad som var bästa lösningen för den summa pengar jag ville betala.
Du lär få bättre svar i tråden när dom som kan det här läser tråden.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 december 2010
Håller med Hamilton, börja med att byta högtalarna i brädan mot ett par bättre 3,5" koaxialer. Hur mycket är du villig att betala? I budgetklassen kan jag rekommendera Hertz ECX 87.3, kliver vi upp ett steg så röstar jag på Amega Q-Cox350. Nya högtalare där kommer dock inte ge mer bas, men betydligt trevligare ljud! För mer bas så kan du börja med att dämpa dörrarna med t.ex. SilentCoat, 4 såna i varje dörr räcker långt. Sen kan du såklart stoppa i en baslåda också men jag rekommenderar verkligen inte en färdig låda, blir inte bra. Så antingen bygger du en egen eller så köper du ett par 6x9or, sätter dom i hatthyllan och kör som basar. Bas eller 6x9or driver du med lämpligt slutsteg, signalen tar du från dörrhögtalarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 Inlägg
12 februari 2011
Passar 6x9or i bakhyllan utan några större modifieringar?? Nån som testat att bara byta?? Låter ju något blekt därifrån idag.

Går det inte att byta själva stereo enheten, verkar ju finnas lite olika på beg marknaden???

Saab 9-3 Linear, sedan -03

5 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
6x9or passar bak utan problem. Stereon är nog däremot inte bara att byta....

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 februari 2011
Japp, men om du her mellan eller lilla systemet idag med bara 4" där så är det ingen som helst vits att stoppa i ett par 6x9or, kommer inte spela bättre för det då effekten dit är för låg samt att signalen är skuren vid 120Hz så 6x9orna kommer knappt spela nån bas alls.

Jo vist går det att byta huvudenheten, kallad ICM på SAAB språk. Du kommer dock få lov att programmera om bilen med en TECH-II (handdator som SAAB verkstäder har) för att det ska fungera, men varför vill du byta den?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 Inlägg
12 februari 2011
Att byta den var bara en tanke med att få bättre ljud, funkar inte så tydligen då alltså!

Vet bara att på min förra bil (saab 900s -94) så hade jag förvisso en Sony stereo och 6x9or bak och det räckte gott för mig.
Hur vet jag om jag har lilla eller mellan systemet??
Är inte ute efter nåt superljud men idag är det i blekaste laget så nåt skulle varit gjort så småningom. (Köpte bilen 9-3 Linear sedan 2003 för 2 veckor sedan)

5 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Vi sitter lite i samma båt du och jag. Jag vill ha lite bättre ljud, men hur man än vrider och vänder på det kommer det att kosta.
Vilket stereo du har ser du nog lättast på antalet högtalare.
Har du 3 fram, 2 dörr samt 2 i hatthyllan? Hur ser själva stereon och instrumentpanelen ut?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 februari 2011
Nope det gör ingen som helst skillnad för ljudet, ICMen är bara en kontrollenhet, grundförstärkaren sitter nere vid CD-spelaren och är likadan för alla tre ljudsystem. Det som skiljer är att Premium150 har en förstärkare under förarstolen (AMP1) kopplad till centerhögtalaren och dörrarna, Prestige300 har även en förstärkare bak i skuffen på vänster sida (AMP2) kopplad till 6x9" basarna i hatthyllan. Prestige300 har även diskanter på brädan och i hatthyllan, dessa drivs av förstärkaren vid CD-spelaren.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 Inlägg
12 februari 2011
Jo, händer inte så mycket imponerande om man vrider på bas/diskant. Hade inte förväntat mig nåt direkt gratis men hade ju inte heller tänkt nåt direkt hemmans köp.

Ser ut så här: http://image.fbt.se/global/images/image … mp;height=

I.o.m att jag köpte bilen för 2 veckor sen så har jag bara hunnit konstatera att det sitter 2 små i hatthyllan.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 februari 2011
Det där är ICM1, betyder att du har minsta systemet (Popular70) då dom två värre systemen har ICM2 eller ICM3 (navigatorn). Tyvärr så blir det lite jobbigare att göra nåt åt ljudet då, vist du kan köra en hög/lågnivåomvandlare från nån av högtalarna vidare till en liten baslåda men det kommer inte bli riktigt bra. Antingen så får du uppgradera med en AMP1 och ta signalen från den eller så gör du så som jag gjort nu och bygger ett helt nytt system, kräver dock en del kunskap och tid.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 Inlägg
12 februari 2011
Ok..! Men ett par 6x9 kan väl ändå inte göra saken sämre?? Alltid en början!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 februari 2011
Nej men inte direkt bättre heller, waste of money. Om du nu ändå måste köpa ett par 6*9or (som ändå är rätt värdelösa sen om du ska bygga om resten för ett bättre ljud) så bör du iaf driva dom med ett steg så dom får nån som helst möjlighet att spela okej.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 Inlägg
12 februari 2011
Alltså: ett par 6x9 + ett slutsteg. Betalar med kort i kassan!! cool

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 februari 2011
Jaja... Nu har vi ju alla olika krav men kan lova dig att det kommer inte bli direkt bra, men men. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 Inlägg
15 juli 2011
Inskaffat ett par beggade 6x9 för en hundring och monterat in, fanns ju ett passande hål för dom. Blev betydligt bättre än de små runda iallafall. Inget disco sound direkt men bättre iallafall.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 juli 2011
Inte för att vara taskig men det lär nog vara mestadels placeboeffekt, signalen som går till original 4" i hatthyllan är nämligen delad vid 120Hz så dina 6x9or lär inte spela nån direkt bas och att det i övrigt skulle bli en förbättring ställer jag mig tveksam till. wink Men om du har mellansystemet i den så kan du ju alltid ta signalen från dörrhögtalarna (inte klippa kablarna, bara skarva) och köra via ett steg till 6x9orna och använda dom som basar, då kan det bli lite fart på ljudet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök