3466
Sök

Dubbla topplockspackningar?

12 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#1
hejsan undrar om någon vet om de skulle funka att lägga dubbla topplockspackningar för jag har lite knapert med pengar för tillfället så planing är inte de optimala den här månaden. jag kör en golf 3 1.8 skulle vara tacksam för svar mch christopher


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 juli 2011
#2
Varför ska du lägga dubbla packningar? Kompsäkning?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

12 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#3
för är inte 100 på om toppen är skev eller inte den går var och drar in avgaser i kylsystemet så något måste göras smile


8 250 Inlägg
3 juli 2011
#4
Är toppen skev så lär det läka lika mycket oavsett om du har en eller 5 toppackningar. Slit av toppen och mät om toppen är rak elelr inte, och jaga runt bland små mekaniska firmor OM toppen skulle behöva planas.


12 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#5
okej bra att veta skulle behöva göras något fort smile


7 274 Inlägg
3 juli 2011
#6
Vad kostar en packning då? Jag gav ~1000kr för mätning och planing av min topp.
Då är det en 6a och dom fick plocka ur och montera ventilerna själva.


12 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#7
du kan få en packning för dryga 300kr men jag jobbar som lackerare så dom på jobbet byter skiten åt mig men har inte tid att skicka i väg den på planing och den e borta någon vecka hmm


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 juli 2011
#8
Men om man ser till att boka med nån som planar så kan man ju få det samma dag, är man lite lat så river man inte ens ut ventilerna. Det bästa är ju såklart att byta ventiltätningar och ta ur ventilerna men hinner man inte så går det ändå.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

BagarN
1 179 Inlägg
14 juli 2011
#9
Brains skrev:
Vad kostar en packning då? Jag gav ~1000kr för mätning och planing av min topp.
Då är det en 6a och dom fick plocka ur och montera ventilerna själva.

Vart lämna du inte den?
En kompis behöver plana sin VR6 topp men han vet inte vart han ska lämna in den...


Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2011
#10
Ska han plana topparna på en V6a så får han automatiskt lite problem, men det vet han väl redan?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

BagarN
1 179 Inlägg
14 juli 2011
#11
caromania skrev:
Ska han plana topparna på en V6a så får han automatiskt lite problem, men det vet han väl redan?

Hur menar du då?


Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2011
#12
Mohawwk skrev:
caromania skrev:
Ska han plana topparna på en V6a så får han automatiskt lite problem, men det vet han väl redan?

Hur menar du då?

På en v-motor hamnar insugportarna lite längre ner när man planar, och om det är ett (singular) insug så kommer inte insuget matcha med topparna. Det kanske inte blir så på den motorn, men jag antar att det gäller även där. neutral

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 024 Inlägg
14 juli 2011
#13
Minns jag inte fel så har VR6an ett gemensamt topplock, inte dubbla.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

BagarN
1 179 Inlägg
15 juli 2011
#14
caromania skrev:
Mohawwk skrev:
caromania skrev:
Ska han plana topparna på en V6a så får han automatiskt lite problem, men det vet han väl redan?

Hur menar du då?

På en v-motor hamnar insugportarna lite längre ner när man planar, och om det är ett (singular) insug så kommer inte insuget matcha med topparna. Det kanske inte blir så på den motorn, men jag antar att det gäller även där. neutral

Okej.. Som tur är så är det inte min topp som behöver planas smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
15 juli 2011
#15
Mohawwk skrev:
caromania skrev:
Mohawwk skrev:

Hur menar du då?

På en v-motor hamnar insugportarna lite längre ner när man planar, och om det är ett (singular) insug så kommer inte insuget matcha med topparna. Det kanske inte blir så på den motorn, men jag antar att det gäller även där. neutral

Okej.. Som tur är så är det inte min topp som behöver planas smile

Och jag är helt okunnig på VR6an så det kanske är som Expoze tror?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juli 2011
#16
caromania skrev:
Mohawwk skrev:
caromania skrev:

På en v-motor hamnar insugportarna lite längre ner när man planar, och om det är ett (singular) insug så kommer inte insuget matcha med topparna. Det kanske inte blir så på den motorn, men jag antar att det gäller även där. neutral

Okej.. Som tur är så är det inte min topp som behöver planas smile

Och jag är helt okunnig på VR6an så det kanske är som Expoze tror?

Jag har också hört att VR6 har typ 15° vinkel mellan cylinderbankarna och därför kan ha en gemensam topp. smile
En "rak" V6 helt enkelt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

MoffeGreven
15 juli 2011
#17
När jag plana min topp på industri då man gick där så tog jag bara ner toppen, kolla om den va skev (vilket den va, o inte lite heller), tog bort kam och tryckare. Sen är det bara o plana. Behövs inte ta bort så mkt mer.

Går du till industriprogrammet där du bor så får du säkert toppen riktplanad för nån 100 lapp skulle ja tro. smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 juli 2011
#18
caromania skrev:
Mohawwk skrev:
caromania skrev:
På en v-motor hamnar insugportarna lite längre ner när man planar, och om det är ett (singular) insug så kommer inte insuget matcha med topparna. Det kanske inte blir så på den motorn, men jag antar att det gäller även där. neutral

Okej.. Som tur är så är det inte min topp som behöver planas smile

Och jag är helt okunnig på VR6an så det kanske är som Expoze tror?

Expoze vet precis vad han pratar om! cool Tycker han är ganska bildad av sig!

VR motorer delar topplock mellan cylinderraderna. Golfmotorn som i exemplet saknar för övrigt förbränningsrum i toppen utan är helt plana.
http://www.bildon.com/catalog/Admin/photos/large/ESB.100.3000.8.5.jpg
http://is01.thegumtree.com/image/extrabig/68695433.jpg

Nog med OT om VR motorer nu. Plana en topp tar inga tider och är det från en 8V maskin så tror jag inte ens du behöver ta ur mer än kamaxeln innan du planar den. Åk till valfri verktydsfirma (företag som fräser osv) så ska du se att dom kan plana den för en mindre summa, tror jag gav 300kr sist för planfräsning.
Frågar dom hur mycket dom ska ta så räcker det med en riktplaning, behöver inte avverka mer material än vad toppen är skev smile

Kör dom med väldigt fina skär så är det en god ide att köra en vända med exenterslip så man får en lätt ruggad yta, packningen kan ha en tendens till att vilja röra sig om dom har planat extremt fint. Slipreporna tas utan problem upp av packningen!

Lycka till!
Senast redigerat av bumpe (15 juli 2011)


Leg. Bilplågare
74 Inlägg
15 juli 2011
#19
En riktig snik.  Gör en slipkloss av en alu bit. Minst lika lång som toppen är bred. Men den måste vara plan. Sätt på 120-180 papper och rugga snett över fram o tbx. Är den mkt skev så måste den rikt planas men är det minimalt så kan det funka. Har testat för skojjs skull engång o den bilen går ännu. Ca 5år sedan.
Men inga garantier.  Fast det syns fort om och vart toppen är skev,bli olika nyanser i materialet. Men en planaing går loss på max 300 spänn.

Lakhea Racing do it hard.

BagarN
1 179 Inlägg
15 juli 2011
#20
Gött! Det ska jag berätta för han smile



Sök