På tomgång så har du ingen lambda-reglering utan bilen går på "fasta" värden. Lambda-regleringen funkar på del-last (dvs allt utom tomgång och fullgas, vid dessa 2 extremer går bilen på "fasta" värden), är ju därför Bilprovningnen kollar Lambda-värdet kring 2500rpm, dvs ett varvtal som är väl inom "del-last" området.
Tänker man lite på det är det rätt logiskt att det är "magert" på tomgång, drar ju mindre soppa i onödan så att säga. På fullgas lär du ha lambda under 1, kanske ner åt 0.9? Du lär även ha en "gas-spjällläges givare" o dessa brukar ha 3 lägen, dvs ett läge för tomgång (spjället helt stängt), ett för fullgas samt ett läge för "allt där emellan" dvs det är då lambda reglerar!
Senast redigerat av dawwe (15 juli 2011)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure