RaceGTR skrev:
Rquired skrev:
RaceGTR skrev:
Jag förstår att det kostar... vad tycker ni man ska köpa för bil då ? Nåt sånt här e det bättre ?
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_c … 11&w=2Jag skulle kunna köpa en dyrare bil (kanske en liten hyffsat ny) men har sparat ihop mina egna och skulle inte vilja röra det mina föräldrar sparat till mig. Så har inte så mycket mer än 20 tusen för bilen då det tillkommer mycket annat runt.
Så om A4 inte är bra i min budget skulle jag gärna ta förslag på bilar som är
![smile](img/smilies/smile.png)
Tack för alla svar hittills !
Problemet med en liten Civic är egentligen komforten och säkerheten, jag hade gått upp lite i storlek. Nissan Primera är enormt driftsäker och har för biltypen vass väghållning, bullrar en del och inredningen är plastig så att man gråter när man hoppar in men i övrigt är det mycket bil för pengarna.
http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_ … 20&w=3Ovanstående är enbart ett exempel, finns en 2.0i på 130hk med som räcker mer än väl men undvik de klenare motorerna (1.6/1.8).
![smile](img/smilies/smile.png)
Tack, föresten sett att du är duktig på bmw
![smile](img/smilies/smile.png)
Vad ska man ha för budget för en bmw, är tex
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_E36 … amp;last=1 ett dåligt köp ? Och hur är ägandekostnaderna på en sån här ?
Det ligger kanske något i det, börjar med ägandekostnaderna och det är faktiskt inte så dyrt att köra en BMW med sexa.
-Service är relativt billigt. Motorn har en underhållsfri kedja, och konstruktionen med en smal, rak sexa längsmonterad under huven gör att där finns gott om plats att komma åt att arbeta. Sedan är den väldigt smart byggd med, luftfiltret sitter i en kassett och bytes på ett ögonblick, oljefilter sitter upprätt i en egen behållare och kladdar inte (Jämfört med tex. en Volvo 850, där luftfiltret är en hel enhet som sitter under bilen. Svårt att byta, och när man lossat filtret rinner det olja över en), tändstiften sitter under endast en plastbit, spolarna sitter fast med endast ett par skruvar och sedan är det gott om plats över för att byta stift.
Upplever BMW som genomgående byggd på detta vis, relativt lättjobbade kontra många konkurrenter som har tvärställda motorer där hela drivlinan trängs under huven. Fördelen är dels att du kan göra mycket själv, att lämna in bilen för service är helt onödigt om du inte har tummen mitt i handen då du gör jobbet själv på mindre tid än vad det oftast tar att köra till verkstaden. Sedan innebär en mer lättjobbad bil att verkstadsräkningar blir billigare med, kräver mindre tid på verkstaden helt enkelt.
-Förbrukningen är förhållandevis låg, hur många bilar med motsvarande prestanda kan man köra på samma låga förbrukning? Ta min 193hk 328i som exempel, modellen är på pappret (Och i verkligheten..) kvickare än Volvo´s 240hk T5-R men går att köra på 0.9L/mil även om man använder resurserna. Vad en T5-R dricker behöver vi inte ens gå in på, men redan en original 140hk GLT är svår att köra på under litern...
-Skatten beror på vikt och inte märke och är således snarlik för alla dessa modeller, då har vi försäkringen kvar. Och här kan BMW vara dyra precis som många andra ungdomsbilar, så kolla upp vad det skulle kosta dig. En 130hk Primera är då som nämnts ett billigare exempel!
Till bilen du länkar till, E36 som modellen heter är inte dum tycker jag själv. Om man gillar en modell är alltid personligt, men rent praktiskt har den många fördelar i form av hög kvalité, hög säkerhet med tanke på åldern, bra väghållning och hög körglädje och så vidare. Just 323i är en väldigt vettig maskin, 328i något vassare till samma ägandekostnader. Försök hitta någon av dessa då 320i är svagare men oftast kostar detsamma att driva.
-Det stora problemet med att köpa en BMW begagnad är att många exemplar inte sköts väl, det är dels en rolig bil med bakhjulsdrift som körs väldigt hårt och dels ett varumärke med en del status vilket gör att många köper bilen enbart för att kunna säga "Jag har en BMW" och sedan ignorerar (Eller inte har råd med) underhållet. Således är det inte det enklaste att hitta en äldre BMW i bra skick.
Och bilarna i bra skick, de är aldrig de billigaste förstås. En kaross som coupé är förstås mer populär än en sedan eller kombi, vill du ha en BMW E36 för 20.000:- hade jag alltså letat efter en 325i eller 323i/328i sedan om du kan hitta en sådan. Då kan du förmodligen hitta en bil i bra skick som slutar på 20´ efter prut.
Men lika tryggt köp som en "gubbil" som Primera där du kan hitta ett kanonexemplar för 15.000:- blir det förstås aldrig, å andra sidan om du är beredd på att lägga ner lite energi på att hitta en fin BMW får du (I mina ögon) tio gånger mer bil för pengarna.
![smile](img/smilies/smile.png)