3216
Sök

Inkoppling av multimedia till bilen söker tips/råd

40 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Tjena!

Som topic lyder så skulle jag vilja ha råd/tips på vad jag ska tänka på mm
min bil är en V70 om detta är till någon hjälp och jag har mitt batteri bak i bilen i bagaget.
Följande saker skall in i bilen

1.dvd/stereo
2 skärmar fast i nackstöden
3. Ps3 alt ps2 dock ej bestämt ännu
4. popcorn multimedia spelare

Har köpt mig en växelriktare på 500W, så jag hoppas på att detta räcker. för 2 st 7" skärmar drar ej så mycket en ps2 kan väl på sin höjd dra 50-70 w. Popcorn är ja lite osäker på.

Är det något som man bör tänka på när man ska få in allt detta i bilen eller är det bara att köra på och bara se till så att alla kabblar inte syns?

Samt är det möjligt till att styra från min enhet där fram vilken film dom kan se där bak?

En annan tanke är ju att även peta in en större skärm i taket en 15 alt 17" men detta får bli i framtiden.
Men även här tar jag gärna emot tips på vad man kan tänka sig inhandla. Även hur fasiken man kan fästa den rackaren i taket. har ju idag en lite lucka i innertaket där en klump för fjärrlåset sitter den kan jag ju peta kängre bak och har då en liten kant av något slag där som man kanske kan fästa skärmen vad vet jag smile

765 Inlägg
10 juli 2009
Skämarna ska du inte driva på din växelriktare?  Du köper ju två skärmar som går på 12V.. Ska väl inte vara några större bekymmer och koppla in. Beror ju på hur händig man är..

Stor takskärm har jag lite erfarenheter av.. Byggt en egen elektriskt styrd 19" takskärm. Men inget man ska ge sig in på  om de ska vara enkelt..  det tar mycket plats och det är MYCKET jobb.. har inte fått mitt redigt 100 ännu men till vinter ska jag ta tag i den igen så de bli bra;) Skärmen jag använde mig utav va en Dataskärm 19" widescreen..

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738

40 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
GreenMountain_ skrev:
Skämarna ska du inte driva på din växelriktare?  Du köper ju två skärmar som går på 12V.. Ska väl inte vara några större bekymmer och koppla in. Beror ju på hur händig man är..

..

Nej ska inte driva mina små skärmar med hjälp av växelriktaren den är ju till för ps2:n samt min mediaspelare.
GreenMountain_ skrev:
Stor takskärm har jag lite erfarenheter av.. Byggt en egen elektriskt styrd 19" takskärm. Men inget man ska ge sig in på  om de ska vara enkelt..  det tar mycket plats och det är MYCKET jobb.. har inte fått mitt redigt 100 ännu men till vinter ska jag ta tag i den igen så de bli bra;) Skärmen jag använde mig utav va en Dataskärm 19" widescreen..

ok men då kommer en stor skärm få vänta. Då får barnen lira PS på dom små skärmarna tills vidare.

Swedenrockers skrev:
Volymdetektorena (till larmet) sitter de i den bakre innerbelysningen eller sitter de för sig själva?

Har för mig att det är den som jag har mellan den bakre innerbel och ovanför nackskydden.

1 Inlägg
17 juli 2011
Jag håller också på att spåna på ett mediaprojekt till bilen. Jag är bara intresserad av film för baksätet men är allergisk mot DVD skivor.
Min tanke är två 7" till 10" skärmar, en master och en slave. En Pocorn, Twix eller liknande vore optimalt som spelare men problemet jag stöter på är kommunikationen mellan skärm och mediaspelare. Helst skulle jag vilja ha touch-skärm och IR hörlurar. Popcorn har inte något stöd för touch men jag såg ett experimentellt projekt för detta. Verkade ha ganska långt kvar dock. Annars måste man löda ut IR-ögat och placera det i närheten av skärmen och då börjar det bli trixigt.

Tanken är att gömma undan spelaren och ansluta en USB disk med dockningsstation som sitter mer åtkomligt så att man lätt kan ta med sig disken och fylla på med nya filmer. Jag vill inte ha en massa extrafunktioner och interfacet måste vara lätthanterligt även för mindre barn. Strömförsörjningen borde vara lättare att lösa med en "huvudbrytare" som slår igång allt på en gång och även matningen är lätt fixad för t.ex. en Popcorn.

Jag har kikat lite på Next Base hos NetOnNet(http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/ … 7623.4296/). Dom har dubbla skärmar med inbyggd mediaspelare, IR hörlurar och USB interface. Skulle kanske vara en smidig lösning.

Någon som har några andra tips?

Sök