3632
Sök

Lackförsegling första gången själv

Styla en bil från grunden räcker!
187 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#1
Planen är att lackförsegla för första gången iår.
Har erfarenhet av polering på ett antal bilar innan.

Hört att lackförsegling ska vara som att lägga på ett "tjockare" lager av vax.
Letat och letat på nätet efter guider men finner inget. Finns det någon som har tips o råd eller någon länk liggandes som ni har använt? Vet att man kan fråga återförsäljaren men vill ha lite mer djupgående information om detta.

Tips på produkter ni har använt får ni gärna skriva smile

/h.


Mästerputsare
88 Inlägg
13 mars 2011
#2
Finns många olika lackförseglingar och man ska följa instruktionerna för just den produkten man köper.
Men generellt kan man säga att när man vaxar så lägger man en skyddande hinna av vax över lacken. När man lackförseglar så lägger man en hinna av flytande plast eller glasliknande medel på lacken. Vax och försegling har samma syfte, att skydda din nypolerade lack. Jag har testat lite olika genom åren och personligen gillar jag nog ett vax mer, fråga mig inte varför men jag gillar känslan. Men jag tycker du ska testa en försegling och bilda dig en egen uppfattning. Normalt sett håller ett lackskydd längre än ett vax. Sedan finns det både 1 komponents och 2-komponents produkter.
Såg att dom ger bort ett lackskydd hos waxdog (www.waxdog.se ). Kan ju vara värt om du vill testa ett.

Styla en bil från grunden räcker!
187 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#3
Lergubbe skrev:
Finns många olika lackförseglingar och man ska följa instruktionerna för just den produkten man köper.
Men generellt kan man säga att när man vaxar så lägger man en skyddande hinna av vax över lacken. När man lackförseglar så lägger man en hinna av flytande plast eller glasliknande medel på lacken. Vax och försegling har samma syfte, att skydda din nypolerade lack. Jag har testat lite olika genom åren och personligen gillar jag nog ett vax mer, fråga mig inte varför men jag gillar känslan. Men jag tycker du ska testa en försegling och bilda dig en egen uppfattning. Normalt sett håller ett lackskydd längre än ett vax. Sedan finns det både 1 komponents och 2-komponents produkter.
Såg att dom ger bort ett lackskydd hos waxdog (www.waxdog.se ). Kan ju vara värt om du vill testa ett.

Okej, men man lägger lackförsegling ist för vax som man "brukar" göra då alltså. Man kör inte både vax o lackförsegling?


45 Inlägg
14 mars 2011
#4
Det går dock med fördel att lägga ett vax ovanpå en lackförsegling. Lackförsegling anses ge en hård glasliknande yta medan ett klassiskt vax ger lacken en djupare glans och sk. wet look.

Jag har använt Collinite 915 på Wurth lackförsegling med bra resultat, båda är lättjobbade produkter som inte är svåra att använda även om det är första gången.

SmartWax är om möjligt ännu mer lättanvända produkter men där läggs faktiskt sealern efter vaxet. Om man verkligen vill lyxa till det kan man dessutom lägga deras Concours vax ovanpå sealern.

På sommarbilen ska jag i år prova att lägga Dodo Juice Purple Haze Pro efter Autoglym SRP.


876 Inlägg
14 mars 2011
#5
Menzerna Powerlock är jag väldigt nöjd med. Ger en blank och ruskigt hal yta. Läggs ut i ett tunnt lager för hand. Enkelt att torka av. Hållbarheten vet jag inte då jag började använda det i somras och dem första bilarna har jag inte sett igen.

Dock körde jag med Fireglaze tidigare och där kan jag intyga att hållbarheten är bra. Polerade min farmors bil och lackskyddade med Fireglaze ifjol vid den här tiden och sedan har den inte tvättats för än i fredags och avrinningen var precis lika bra som om det vore nygjort. Visst, där har inte varit någon mekanisk bearbetning av lacken men allt skit som suttit på bilen borde ändå slitit på skyddet.


Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
14 mars 2011
#6
HForsberg skrev:
Lergubbe skrev:
Finns många olika lackförseglingar och man ska följa instruktionerna för just den produkten man köper.
Men generellt kan man säga att när man vaxar så lägger man en skyddande hinna av vax över lacken. När man lackförseglar så lägger man en hinna av flytande plast eller glasliknande medel på lacken. Vax och försegling har samma syfte, att skydda din nypolerade lack. Jag har testat lite olika genom åren och personligen gillar jag nog ett vax mer, fråga mig inte varför men jag gillar känslan. Men jag tycker du ska testa en försegling och bilda dig en egen uppfattning. Normalt sett håller ett lackskydd längre än ett vax. Sedan finns det både 1 komponents och 2-komponents produkter.
Såg att dom ger bort ett lackskydd hos waxdog (www.waxdog.se ). Kan ju vara värt om du vill testa ett.

Okej, men man lägger lackförsegling ist för vax som man "brukar" göra då alltså. Man kör inte både vax o lackförsegling?

En riktig lackförseglig är i 2 komponenter. Den härdar så att säga in i lacken och har en hållbarhet på 12-18månader innan återbehandling. Där finns Ditec, Mr.Cap, TefCar, PPS, SilverSeal, R2000 osv... Dock är detta bara något som företagare kan köpa.

Som konsument kan du köpa ett lackskydd som är 1 komponent. Det brukar hålla upp till ett år beroende på hur snäll man är mot lacken. Finns många olika att välja mellan. Som sagt så har Waxdog ett erbjudande när man beställer för 800 så får man med ett ifrån Glare... har sett bilder på det å är duktigt sugen på att testa det trots att produkthyllan är full för länge sen cool Hoppas att du kan hitta något i djungeln som passar dig!


1 045 Inlägg
15 mars 2011
#7
kan också rekommendera beställa från waxdog nu om du behöver annat,
för glare lackskyddet är fint, dock har jag inte testat hållbarhet men bra blänka.


I got Dubs!
2 423 Inlägg
16 mars 2011
#8
PPS kan du köpa i USA.

Även i sverige, men då behövs kontakter smile


Mästerputsare
88 Inlägg
18 juli 2011
#10
Testade det man fick med gratis nu i veckan och shit vad bra det blev. Ska nog komplettera upp med dom andra produkterna i den serien och gå över bilarna igen nu på semestern. Någon mer som testat Glare?


Sök