2054
Sök

Volvo d24 har stått länge och vill inte starta nu, snabba tips önskas

235 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
halloj, håller på med en d24motor som jag monterat i en buss...
den har stått ett tag, osäker hur länge, sedan den monterades ur en bil... har problem att få igång den, eller få bort luften, har fått den att vara med och tuffa lite när jag försökte lufta men den vill inte hosta igång... nån som har nåt bra tips på vad man ska hitta på och pröva? mvh eilert

1 562 Inlägg
17 juli 2011
testa å dra igång den så du får lite snurr på grejorna

235 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
nja fast den står jävligt till, längst in i en lokal, dessutom har jag ingen kopplingscylinder ännu så har ingen koppling.... ingen som har nåt mer bra tips?

633 Inlägg
19 juli 2011
startgas och ett stort batteri så jävla ska de gå igång Fast glöda inte när du dra in startgas kan bli en knall då :p

235 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Försökte igen nu,  upptäckte att när den suget upp diesel i pumpen så droppar det mitt under pumpen samtidigt...  Och om man lossar spridarröret så droppar det bara där med:-(

235 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Försökte igen nu,  upptäckte att när den suget upp diesel i pumpen så droppar det mitt under pumpen samtidigt...  Och om man lossar spridarröret så droppar det bara där med:-(

235 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Bytte pump idag, så nu droppar det inte under den längre... Får upp diesel till spridarrören nu, men inte sånt tryck/flöde som jag skulle vilja... Men kanske får testa att dra igång skiten då..  Fattar ej vad som kan va fel... sad nån som har nåt tips annars?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 juli 2011
Testat att bara ta en dunk o slang att koppla direkt på pumpen? Dunken ställer du ju bara på lämpligt ställe högre upp än pumpen.

Jag skulle tro att det beror på bränsleförsörjningsproblem, t.ex att den suger tjuvluft nånstans.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Egen företagare
864 Inlägg
20 juli 2011
Står pumpen rätt nu efter att du bytt den. Troligtvis så drar den mycket luft, kolla så inte du sätt banjo skruvarna på fel plats. Är backventil i en och den ska sitta på UT sidan.
Har varit med om att en gjort så en gång.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

155 Inlägg
20 juli 2011
Vw-Andreas skrev:
startgas och ett stort batteri så jävla ska de gå igång Fast glöda inte när du dra in startgas kan bli en knall då :p

OBS använd INTE startgas till bensin motorer
då får du byta glödstiften!
Finns speciell stratgas till diesel motorer.

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 juli 2011
TIC88b skrev:
Vw-Andreas skrev:

Det har jag aldrig sett. Helst ska man undvika startgas helt, framför allt på dieslar då den lätt tänder för tidigt och för våldsamt av kompressionsvärmen. Ska man tvunget använda så bör man vara mycket sparsam.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

633 Inlägg
21 juli 2011
TIC88b skrev:
Vw-Andreas skrev:

bensinmotorer pratar vi inte om nu

startgas gå yppeligt att använda men inga mängder och man ska inte glöda när detta görs är det så illa när man använder sig av startgas så kan stakarna ta stryk

633 Inlägg
21 juli 2011
henke_99 skrev:
TIC88b skrev:
Vw-Andreas skrev:

Det har jag aldrig sett. Helst ska man undvika startgas helt, framför allt på dieslar då den lätt tänder för tidigt och för våldsamt av kompressionsvärmen. Ska man tvunget använda så bör man vara mycket sparsam.

så sant så sant smile på rätt sätt går allt använda

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 juli 2011
Min kusins kangoo stod still ett halvår och vägrade starta, vi starthjäpte och svor i flera timmar. Slutade med att vi fyllde på mer diesel & bogserade den en halvmil, sen gick den. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

235 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
det låter ju positivt, får sätta dit kopplingscylindern och kroka i ett snöre då.. startgas har jag inte mycket till övers för, och jag vet att mercamotorn som satt i bussen tidigare svarade inte bra på startgas iaf.. den bara tände för tidigt då så den gjorde mothugg i stället..

633 Inlägg
21 juli 2011
men gö som ovanstående sa kroka på ett rep o ut o dra igång den bruka va lättast :p

Egen företagare
864 Inlägg
21 juli 2011
Vw-Andreas skrev:
TIC88b skrev:
Vw-Andreas skrev:

bensinmotorer pratar vi inte om nu

startgas gå yppeligt att använda men inga mängder och man ska inte glöda när detta görs är det så illa när man använder sig av startgas så kan stakarna ta stryk

Han menade nog startgas för bensinmotorer. ska man inte bruka i en diesel,
Finns startgas som är till båda och var och en för sig.
Men testa att dra igång den, och kolla gärna att banjoskruvarna sitter rätt. Är dom fel får den ytterst lite diesel och hostar lite och nästan inget kommer det vid spridarna heller.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

633 Inlägg
22 juli 2011
är diesel pumpen rätt inställd?

235 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
ja nu går skiten, kroka i ett rep och bogserade den typ 200m sen gick den!!!smile tackar för tipset

Sök