Jag tycker valet är rätt enkelt, köp en 328i. Det motiverar jag genom:
-En 328i är en modernare och förbättrad variant av 325i, en 25i har inga fördelar utöver en 28i men den starkare motorn har flera fördelar utöver en 25a; Markant snabbare och starkare, bättre växellåda, rejält snålare och så vidare. Den enda fördelen med en 25i är om du vill turbokonvertera bilen och trimma den kraftigt, då håller en M50 bättre.
Det skiljer även i karaktär, en 328i har mycket mer kraft i botten än en 25i. En del menar att en 25i är roligare eftersom det händer mer på höga varv och jag kan hålla med om att det är roligare när man buskör, men till vardags är en 328i mycket bättre och framför allt: Vill du ha 28i´s bottendrag och 25i´s drag på höga varv så kan du byta insug på en 28i och få både och. Denna är nämligen strypt original, ett annat insug ger dessutom mer effekt än original 193hk. Sedan är en 328i som sagt markant snålare i praktiken, i alla fall närmre 1dl/mil.
-E30 är en gammal och osäker bil i jämförelse, körglädjen är lika stor som i en E36 men medan E36 är en mer balanserad upplevelse är E30 mer giftig. Sedan är E36 bekvämare, säkrare och modernare med allt vad det innebär.
På samma sätt är motorn i E30 (M20) långt ifrån lika tålig som M50/M52 i E36 och rejält mycket törstigare. Den har ett härligare ljud original, men med rätt avgasrör på en E36 tänker man inte så mycket på det. Blir lite (Med betoning på lite) tråkigare ljud på de nyare motorerna med Vanos och allt vad det heter nämligen, men det betalar tillbaka sig i form av förbrukning och körbarhet. En E30 med M20 har dessutom kamrem med korta intervall (6000mil) jämfört med den underhållsfria kedjan på M5x.
Vanliga fel hittar du under begagnatguiden på
www.autopower.se, rent generellt är det billiga bilar att äga med tanke på effekten men för en del är de dyra i försäkring (Som alla motorstarka, körglada bilar).
Delarna håller medelpriser, inte dyrare än till en vanlig Volvo i alla fall, men är av väldigt bra kvalité och håller länge. Service är en av BMW´s starkare sidor, kamkedja och väldigt lättarbetad gör detta till en billig punkt!
Sammanfattat, håller väl och kostar inte så mycket i drift jämfört med många konkurrenter.
Vinteregenskaperna går att diskutera, en E30 är som sagt giftig och finns inte med antispinn. E36 är dock i mitt tycke en utmärkt vinterbil, den har ett balanserat uppträdande och utmärkt framvagnsgrepp så du slipper den tråkiga (farliga?) understyrningen i princip alla FWD håller på med. Pressar du den eller tvingas till en undanmanöver beter den sig stadigt till en viss gräns då den överstyr, vilket tvingar dig att parera. E36 är dock sällan giftig utan bjuder på snälla sladdar som en någorlunda van förare oftast kan hantera, E30 är giftigare och kan hugga till på ett annat vis. Framkomligheten på E36 är utmärkt och den tar sig fram obehindrat även i djupsnö (inom rimliga gränser förstås, men du tänker väl inte köra i terräng?). E30 är även den sämre på den punkten, är lätt i baken och blir ståendes enklare särskilt om man inte vet "hur" man bäst kör en sådan!
Av egen erfarenhet ser jag en frisk BMW som bland de pålitligaste bilar du kan köpa och en 328i är den bästa helheten av de modeller du tittar på. Jag tycker du skall leta upp en sådan!