3418
Sök

Nybörjare behöver hjälp, B2 AS12 vs SPL Dynamics XTR-300D4? ( B2 vs SPL)

41 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Är ny här på forumet och garaget, men har hört att ni är snälla  smile

som rubriken tyder , jag har varit inne på att köpa en B2 as12 tums bas och hade tänkt och driva den med ett mono slutsteg för c.a 3-4 tusen kronor har kollat in audison SR 1DK, men jag vet inte är som sagt nybörjare.

Jag har varit inne i dbakutens butik och han rekomenderade SPL som märke på en bas och han sa att han kunde ge mig ett bra pris.
Så det jag undrar vilken är "bäst" SPL Dynamics XTR-300D4 eller B2 AS12? är hellre  att det är åt "highfi" hållet.

Är SPL ett bra märke i jämfört med B2 tex? och tycker ni jag ska köpa ett SPL slutsteg eller satsa på audison sluteget?
kan även tillägga att jag ska också köpa ett par B2 Audio ES6.1 om det är till någon hjälp ?

:edit: basen som jag kunde få billigare är SPL Dynamics XTR-300D4 nån som har erfarenhet angånde den ?

jag lyssnar på house hiphop och popartisterna på topplistan typ..

// ber om ursäkt för felstavningar, jag har skrivsvårigheter och dyslexi. TACKSAM FÖR ALLA SVAR!
Senast redigerat av ArianH (22 juli 2011)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
22 juli 2011
Tidigare så har SPL inte varit några djupbasmonster (house & hip hop), vet inte hur den senaste serien från SPL är.

Jag har bara bra erfarenheter av B2.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

41 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
men vad äre med b2 som gör dom bättre ? är det hifi ljudet lr trycket ur basen ? smile / tack för svar!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
22 juli 2011
Har inte använt varken SPL Dynamics XTR-300D4 eller B2 AS12.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

41 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
men av vad du har hört eller tror  , vilken tror du är bättre ? vilken rekomenderar du/ni?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 juli 2011
Har testat 2st XTR300D2S och 2st B2 AS12. Bägge är kompetenta basar helt klart, XTR spelade djupt bra och funkade även till lite snabbare musik och går att piska på mkt utan dem klagar.
Dock har ja inte testat dem med samma steg som till B2 basarna ( B2 M1s) utan med ett Alpine PDX M12.

B2 basarna tyckte jag om då dem spelade som jag ville dem skulle till musik, hårt, rappt och djupt i portad låda på ca 100L med en 6" aeroport, Dem funkar nog ännu bättre till musik i sluten låda.

Stegvalet vet jag inte vad man ska svara, har inte använt nåt av dem stegen, men har bara hört bra om SPL ICE1500 stegen och har haft ett par olika SPL steg som levererat bra.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

41 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
vilken hade du rekomenderat ? jag lyssnar på house hiphop rap r nd B och popartisterna på topplistan,

okej nu blire lite svårare för mig vad är en aeroport ? tongue jag har sett en sluten låda på 35L räcker de lr är de för lite ? jag har en passat kombi men vill ha mycket plats smile
tack så mycket för hjälpen du verkar vara riktigt kunnig i denna biten eftersom du har testat grejerna , men tror du de audison steget levererar tillräckligt bra för nån av de basarna bara 1 st smile TACK TACK TACK ! för så snabba svar smile

41 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
jag har detta packetet i min bil, http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 3245.4700/ är de möjligt att skruva ut den basen och använda själva lådan till nån av dom hära basarna ?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 juli 2011
ArianH skrev:
vilken hade du rekomenderat ? jag lyssnar på house hiphop rap r nd B och popartisterna på topplistan,

okej nu blire lite svårare för mig vad är en aeroport ? tongue jag har sett en sluten låda på 35L räcker de lr är de för lite ? jag har en passat kombi men vill ha mycket plats smile
tack så mycket för hjälpen du verkar vara riktigt kunnig i denna biten eftersom du har testat grejerna , men tror du de audison steget levererar tillräckligt bra för nån av de basarna bara 1 st smile TACK TACK TACK ! för så snabba svar smile

AS12 i sluten låda på ett Audison steg tror jag hade spelat på fint.
Inte minst i en kombi där själva bilen hjälper till såpass mkt med förstärkning i djupbasområdet.

Vet inte hur stor den Mutant lådan är men då dem brukar vara ganska små men ändå portade och låta lite sissådär  pga den kompromissen så kan du testa sätta basen i den lådan men ta bort/täta igen basporten på lådan så den blir sluten och se hur det låter, annars om det är helt kasst så testa enligt rekommendationen 35L sluten låda.

Team-leader för Team1

41 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
KUUUUUNG ÄR DU !!! asså gud så mycket du har hjälpt mig nu !! över lycklig tack så hemskt mycket !

men vad är det för skillnad tex på om det är 35 L och 55 L ?  förutom storleken, alltså blir det något annat ljud ?

sen tillbaka till basen igen ^^ de lutar starkt åt b2 hållet nu eftersom du rekommenderar dom och du är erfaren så jag litar på dig smile men hade SPL:en funkat också ? för jag kanske för dom lite billigare om jag prutar hehe , är student och har redan lagt ner 5000 på stereo och sladdar så för mig är 10.000 kr till rätt så mycket , fast kommer köpa den som är bäst i alla fall men tänkte fråga en sista gång så jag är helt 100 smile

men kuuunligt tack för hjälpen!

/ursäkta för min stavning , har skrivsvårigheter samt dyslexi

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 juli 2011
ArianH skrev:
KUUUUUNG ÄR DU !!! asså gud så mycket du har hjälpt mig nu !! över lycklig tack så hemskt mycket !

men vad är det för skillnad tex på om det är 35 L och 55 L ?  förutom storleken, alltså blir det något annat ljud ?

sen tillbaka till basen igen ^^ de lutar starkt åt b2 hållet nu eftersom du rekommenderar dom och du är erfaren så jag litar på dig smile men hade SPL:en funkat också ? för jag kanske för dom lite billigare om jag prutar hehe , är student och har redan lagt ner 5000 på stereo och sladdar så för mig är 10.000 kr till rätt så mycket , fast kommer köpa den som är bäst i alla fall men tänkte fråga en sista gång så jag är helt 100 smile

men kuuunligt tack för hjälpen!

/ursäkta för min stavning , har skrivsvårigheter samt dyslexi

Enda du verkar ha svårt att stava till är Kung big_smile

Det med lådstorlekar är en halv vetenskap att förklara men ja det blir annat ljud så kan man säga.

Självklart funkar SPL basen med, men dem passar bättre i portad låda än sluten, inget fel i det.
Lådan blir ca 60L totalt om du ska ha en SPL 12" i portad, dem spelar med bra.

Tycker inte om att säga "den basen är mkt bättre än den andra" för det är ju trots allt inte jag som ska lyssna i din bil varje dag och inte minst mellan dessa basarna där bägge är bra men på lite olika sätt.

Men då du helst vill ha en välljudande bas mer än en som blåser öronen av dig hade jag valt B2 basen.

Team-leader för Team1

41 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
kung är du ! * smile jag tackar så mycket för hjälpen ! super snällt MEN , de blev spl istället jag fick en ENORM rabatt som jag inte kan säga hur mycket tyvärr men den var bra ! smile jag har nu köpt ice 1500 slutsteg som jag kommer koppla med 2 ohm till min spl xtr 300d4 en portad låda på 55L och SPL sd 6.2 högtalar kitt allt detta skulle ha blivit c.a 8500 och jag fick det betydligt mycket billigare så jag är sjukt nöjd!
Senast redigerat av ArianH (23 juli 2011)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 juli 2011
ArianH skrev:
kung är du ! * smile jag tackar så mycket för hjälpen ! super snällt MEN , de blev spl istället jag fick en ENORM rabatt som jag inte kan säga hur mycket tyvärr men den var bra ! smile jag har nu köpt ice 1500 slutsteg som jag kommer koppla med 2 ohm till min spl xtr 300d4 en portad låda på 55L och SPL sd 6.2 högtalar kitt allt detta skulle ha blivit c.a 8500 och jag fick det betydligt mycket billigare så jag är sjukt nöjd!

Det är bra grejer det med och jag tror säkert du blir nöjd med detta.

Team-leader för Team1

Sök